91% sektora B2B i 86% sektora B2C korzysta z content marketingu, 84% firm używa bądź przygotowuje się do wdrożenia marketing automation. Nie ulega wątpliwości, że to jedne z najistotniejszych trendów, zarówno w B2B, jak i B2C. Jednak strategiczne wdrożenie obu na raz przysparza marketerom problemów. Spece od kontentu boją się obniżenia jakości i agresywnych praktyk, specjaliści od automatyzacji chcieliby bardziej mierzalnego modelu… Jak optymalnie połączyć te 2 praktyki?
Idealny content marketing wspomagany automatyzacją
W idealnych okolicznościach sprzężone siły content marketingu i marketing automation oferują klientowi niezwykłą przygodę – świetnie dopasowane go jego poziomu informacje, podzielone na przyswajalne porcje i prowadzące konsekwentnie do coraz większej wiedzy oraz zakupu. Teksty są błyskotliwe, a infografiki wpadają w oko. Klient postrzega markę jako eksperta oraz docenia wygodę płynącą z dopasowania treści.
Albo w innej wersji: kontent jest zoptymalizowany pod kątem wyszukiwarek, więc na stronie pojawia się coraz więcej klientów z organicznego wyszukiwania. Odbiorcy wpadają od razu w świetnie zaprojektowany program pielęgnacji leadów, który nieinwazyjnie acz stanowczo wprowadza ich w świat marki. Stają się wiernymi klientami.
W rzeczywistości jednak między strategiami MA i CM często pojawia się luka, wynikająca z niewspółmiernej, nieproporcjonalnej inwestycji to w jedną, to w drugą gałąź. W obu wypadkach ma to niepożądane konsekwencje.
Symptomy braku równowagi między produkcją kontentu i automatyzacją
- Teksty nie są często czytane.
- Za lekturą nie idzie jakieś inne działanie (wypełnienie formularza, zapis na newsletter, regularne interakcje z marką, zakup).
- Rola kontentu nie jest precyzyjnie umieszczona na ścieżce zakupowej klienta.
- Nie mierzysz efektów.
- Nie promujesz kontentu poza social media.
- Piszesz dużo, ale nie najlepiej.
- Teksty nie są zróżnicowane (np. pod względem zaawansowania czy stopnia zaangażowania odbiorcy).
- Nie masz spisanej strategii dotyczącej publikacji kontentu.
- Nie pilnujesz optymalizacji tekstów pod kątem przeglądarek.
- Twoi użytkownicy często zarzucają Ci spam.
Jak łączyć content marketing i Marketing Automation?
Jeśli więc odnosisz wrażenie, że trzeba przemyśleć Twój pomysł na łączenie content marketingu z automatyzacją, zerknij na nasze sugestie zmian poniżej.
1 Przeczytał: i co z tego?
Zadaj sobie pytanie o rolę kontentu w procesie zakupowym. Czemu ma służyć? Wyobraź sobie, że potencjalny klient czyta Twój wpis na blogu/ ebooka. Co on ma zrobić po przeczytaniu? W jaki sposób ma być bliżej marki? Co udało się przez to osiągnąć?
2 Miej strategię. Spisaną.
Zawrzyj w niej, co chcesz osiągnąć przez działania content marketingu, ile czasu/ pieniędzy jesteś gotów w tym kierunku zainwestować, opisz plan wydawniczy, obraz odbiorcy, wskaźniki sukcesu i niepowodzenia, strategie na wypadek niepowodzenia.
3 Twój kontent a Lead Nurturing
Staraj się wziąć pod uwagę zróżnicowaną wiedzę Twoich klientów i dostarczaj treści dla grup o różnym poziomie zainteresowania. Podziel treści tagami i wykorzystaj dane na temat użytkowników prezentując im treść na stronie albo w newsletterze.
4 Media społecznościowe
Media społecznościowe są środkiem komunikacji: nie treścią, nie kontentem, nie strategią. Dlatego nie zakładaj, ze „media społecznościowe” zrobią content marketing – one służą do dystrybucji uprzednio przygotowanego materiału albo do dyskusji (a musisz mieć przedmiot rozmowy z fanami).
5 Czy jesteś spamerem?
Być może w ustawionych przez Ciebie regułach jest błąd, skoro budzą one takie reakcje? Może problem leży w zasadach scoringu – za szybko przerzucasz klientów na wyższy poziom zainteresowania?
Przetestuj wpływ drobnych korekt – jak nieco mniejsza częstotliwość zadziała na sprzedaż?
(pamiętaj też o deklaratywizmie Twoich użytkowników: niektórzy będą Cię wyzywać od spamerów, ale kupią u Ciebie, bo w danej chwili po prostu Twoja markę będą pamiętać; zastanów się nad kryteriami ).
6 Spróbuj mniej
Co się stanie, jeśli wyślesz swoim odbiorcom nieco mniej, ale staranniej przygotowanego kontentu? Jak zareagują na zmianę ilościową? Nie dywaguj, ale testuj. I pamiętaj: jeśli trzy lata temu robiłeś takie testy i wyszło Ci 4 razy na miesiąc, to nie znaczy, że to wciąż obowiązuje. Może Twoi odbiorcy zareagują ciepło na częstsze dawki mniejszych tekstów?
—————————————
Dobrze przemyślana strategia synergii content marketingu i automatyzacji łączy najskuteczniejsze rozwiązania i może zaoferować Twojemu klientowi niezapomniane doświadczenie zarówno poznawcze, jak i emocjonalne. A jak Wy wdrażacie te strategie?