Pokochaj nieznośnych klientów! O pożytkach z negatywnego feedbacku

angry

Wszyscy nienawidzą niezadowolonych klientów: przedsiębiorcy, obsługa klienta, specjaliści od PR i social media. Niezadowolony klient jest jak katastrofa naturalna: straszna, lecz nieunikniona.

Jednak dobry marketer zamiast skupiać się na redukcji zniszczeń, poszukałby innej perspektywy i zadał pytanie: Jakie są korzyści z niezadowolonego klienta?


Feedback oznacza nowy poziom w relacji klient – marka

Psycholodzy twierdzą, że postrzegamy marki jakby były innymi ludźmi, a nie abstrakcyjnymi bytami. Przypisujemy im osobowość, oceniamy, lubimy lub nie. Kiedy klient jest niezadowolony, czuje się zraniony lub rozczarowany, co paradoksalnie może wzmocnić jego więź z marką. Czemu? Bo nadarza się okazja, by pokazała ona swoją ludzką twarz i wyjątkowość. Firma może zachować się jak dobry przyjaciel: przyznać się do błędu, przeprosić, pokazać żal, zaoferować pocieszenie. „Nasza wina, ale zrobimy co w naszej mocy, by to naprawić” brzmi autentycznie. Otwartość  na krytyczne uwagi postrzega się jako dowód pewności siebie i dojrzałości. W efekcie kryzys staje się okazją do pokazania atutów marki: empatii i siły.

Wybredni często są autorytetami

Masz restaurację? Zasypie Ciebie (Twoich pracowników, Twoje kanały social media, Twoją skrzynkę odbiorczą, Twoją obsługę klienta) podchwytliwymi pytaniami o rozmiar porcji, szczegóły przepisów oraz politykę prania obrusów. Będzie też deliberował nad tym, czy twoje jeżynowe ciastko jest wegańskie/ eko/ bezglutenowe. Napisze na blogu o braku społecznej odpowiedzialności z Waszej strony.

Jeśli zostałeś negatywnie oceniony przez blogera lub zasypany przez konesera pytaniami, na które trudno Ci odpowiedzieć, nie lekceważ tego. Ludzie z pasją lub z wiedzą często przyciągają innych. Cokolwiek zrobią, podąża za nimi rzesza obserwatorów.

Negatywna opinia influencerów sprawia, że Twoja firma zyskuje nową widownię, pojawia się w nowym kontekście. Nawet jeśli nie przekonasz krytyka i nie zrobisz z niego ambasadora marki, część jego obserwatorów może przyciągnąć sposób, w jaki poradziłeś sobie z trudną sytuacją.

Znaleziony błąd jest skarbem

Ktoś ominął twój system bezpieczeństwa albo zhakował Twój program lojalnościowy? Znalazł słabość Twojej strony, nielogiczne rozwiązanie lub inny błąd? Przyznaj: czujesz się jak idiota, twoja duma i poczucie własnej wartości są zranione, ale krytyk wykonał kawał dobrej roboty, odkrywając problem, który przeoczył Twój zespół. Doceń klienta-kłusownika i daj mu znać, że widzisz w nim profesjonalistę. Nagródź go.

I pamiętaj, że to był Twój błąd! Wyciągnij wnioski, zrób poprawki. Ktoś właśnie zainwestował swój czas w rozwój Twojej firmy!

***

Kiedy wiesz już, jaki potencjał kryje się w skargach i zażaleniach klientów, możemy zacząć myśleć o strategii.Jeśli chcesz stworzyć naprawdę wyjątkowe doświadczenie dla swoich klientów, potrzebujesz mocnych podstaw zanim negatywny komentarz się pojawi. Ich przygotowanie wykracza poza pracę obsługi klienta czy specjalistów od PR-u i social media.

1. Gra w niezadowolonego marketera

Zrób listę rzeczy, które mogą wydać się Twoim klientom głupie, irytujące, niejasne, niefajne lub niewygodne. Dlaczego? Aby nauczyć się rozumieć niezadowolonych klientów. Dane z biura obsługi klienta oraz analityka strony mogą tu bardzo pomóc, ale spróbuj też spojrzeć na swój twór produkt z zewnątrz, tak, jak patrzą inni.

Zbierz wnioski. Znaj swoje słabe strony. Stwórz profil niezadowolonego klienta i ustal, jak należy się z nim obejść, na jakie pytania być przygotowanym, znaj odpowiedzi (np. czemu nie ma darmowej dostawy, czemu coś jest drogie). Jeśli masz zawczasu mapę możliwych zastrzeżeń, szybciej zareagujesz, kiedy pojawi się problem. To ćwiczenie może zainspirować Cię do  zmian, które mógłbyś wprowadzić już teraz, nie czekając aż klienci sami je znajdą.

2. Słuchaj!

No właśnie: wiesz, co się dzieje z uwagami i pretensjami Twoich klientów? Czy w Twojej firmie analizuje się je, szukając lepszych rozwiązań? Warto szukać tu wskazówek. Ktoś, kto korzysta z Twoich usług najlepiej powie Ci, co konkretnie nie działa.

Ponadto ludzie uwielbiają, kiedy traktujesz ich poważnie i kiedy widzą, że ich opinia ma dla Ciebie znaczenie. Kiedy klient dostrzega, że zrealizowano jego sugestię, czuje się doceniony. Czasem taka zmiana jest naprawdę bardzo mała i wprowadzenie jej nie wymaga wiele pracy (np. dodanie jakiejś informacji na stronie), a klient staje się częścią Twojej firmy.

3. Zainwestuj w swoją obsługę klienta

Rewolucja w obsłudze klienta to fakt: odbiorcy są przyzwyczajeni do perfekcyjnie skrojonych usług. Dlatego tak istotna jest Twoja drużyna obsługi klienta: oni stanowią pierwszą linię kontaktu. Bądź pewien, że Twoja ekipa jest kompetentna, wie, jak komunikować się z klientami i potrafi kontrolować emocje.

Jednocześnie ustal z nimi obszar samodzielności, by usprawnić proces rozwiązywania problemów. Lepiej, żeby  pracownik dał wściekłemu klientowi zniżkę, niż żeby klient czekał na zakończenie długiego procesu decyzyjnego.

Wszystko sprowadza się do maksymy Shepa Hykena: „Traktuj swoich pracowników tak, jak chcesz, by oni traktowali klientów”.

4. Bądź szybszy: automatyzuj!

Klient nie wpada w otchłań niezadowolenia znienacka: jego zachowanie na stronie pozwala zidentyfikować zagrożenie zanim sięgnie po telefon, zacznie wypełniać formularz albo pisać nienawistny post. Wykorzystaj dane behawioralne o Twoich użytkownikach: oni naprawdę zostawiają za sobą wiele tropów.

Możesz zidentyfikować zachowanie klienta, który niedługo będzie niezadowolony (np. odwiedzanie polityki zwrotów, regulaminu), a następnie zareagować na nie, odpowiadając na wątpliwości klienta we wczesnej fazie, jeszcze zanim przerodzą się one w wyartykułowana pretensję. Klientowi w fazie krytycznej pokaż okno z czatem z konsultantem, wyeksponuj FAQ lub użyteczny artykuł na blogu. Personalizacja kontentu dla klienta w opałach to najlepsze rozwiązanie: konsument czuje, że zatroszczono się o niego i że został potraktowany indywidualnie.

 

***

Niezwykłe doświadczenie konsumenckiego niezadowolenia może stać się bardziej autentyczne i bardziej intymne niż wiele innych interakcji między marką a klientem. Czy zdarzyło się Wam już obrócić krytyczne opinie na swoją korzyść?

Dowiedz się więcej na temat Marketing Automation!

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]