O nowej ustawie dotyczącej praw konsumentów huczą fora dyskusyjne, portale poświęcone branży e-commerce, a także specjaliści. Nowa ustawa z maja bieżącego roku wchodzi w życie już od 25 grudnia. Nowe zapisy znacznie zwiększają ochronę kupujących – zarówno tych robiących zakupy stacjonarnie jak i on-line. Dodatkowo, nakłada tym samym nowe obowiązki na sprzedających. Co konkretnie się zmieni?
Ukłon w stronę konsumentów
Zmiany w ustawie to duży ukłon w stronę konsumentów. Przede wszystkim będą oni mieli 14 dni na zwrot zakupionego towaru (wcześniej było to 10 dni) bez podania przyczyny. Nowe przepisy mają też ułatwić konsumentom sprawdzenie, jeszcze przed zawarciem umowy, jakie faktycznie koszty będą musieli ponieść w związku z zawieraną umową. Sprzedawca będzie zobowiązany do szczegółowego poinformowania konsumenta w jasny sposób o wszystkich kosztach wynikających z umowy kupna – sprzedaży. Ustawa precyzuje też, jakie informacje o produkcie i jego kosztach sprzedawca musi przedstawić kupującemu (chodzi np. o tzw. koszty ukryte). W przypadku zakupu na odległość wszystkie informacje będą musiały być przekazane w formie materialnej: na papierze lub nośniku danych.
Kwestia zwrotów towaru
Dodatkowo, nowa ustawa zwalnia klienta od ponoszenia kosztów w przypadku chęci zwrotu zamówionego towaru (chyba, że sprzedający wcześniej wyraźnie zaznaczył, że koszty ewentualnych wymian i reklamacji ponosi kupujący). W przypadku otrzymania wadliwego towaru może on skorzystać z możliwości żądania obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy od razu po wykryciu wady, bez konieczności wskazywania w pierwszej kolejności żądania naprawy bądź wymiany rzeczy. Natomiast propozycja obniżki musi wyjść ze strony konsumenta. Wielu ekspertów alarmuje, że może to być jeden z punktów zapalnych pomiędzy obiema stronami.
Wobec powyższych zmian dużym wyzwaniem po stronie sprzedawców będzie zmiana podejścia i filozofii sprzedaży, a także dostosowanie swoich działań, tak aby w żadnym stopniu nie naruszać warunków ustawy. Jest to również kwestia wyrobienia pewnych nawyków, tym bardziej, że lepiej chroniony klinet czuje się bezpieczniej dokonując zakupów, a co za tym idzie, będzie robił je częściej.