Marketing Automation to system wielofunkcyjny. Łączy elementy pracy marketingowców, handlowców i menedżerów, usprawniając tym samym pracę kilku działów. Jednak niewłaściwe jego wykorzystanie, a raczej nieświadome i nieprzemyślane działania mogą negatywnie wpłynąć na całość działań. Poniżej przedstawiamy tytułowe 5 kroków, których znajomość sprawi, że wykorzystanie systemów do automatyzacji stanie się bardziej wartościowe.
1. Określ swoją strategię biznesową
Podstawa każdego biznesu to jasno sprecyzowane i określone cele. Musisz odpowiedzieć sobie na pytanie, w jakim stopniu prowadzone działania inbound marketingowe miałyby się do realizacji tych celów przyczynić. Chcesz zwiększyć przychód o 10 – 15 procent? A Może zależy ci na przyspieszeniu cyklu sprzedaży? Kiedy już ustalisz, co jest dla ciebie strategicznym celem, będzie ci łatwiej stworzyć taktykę i określić wskaźniki, które pozwolą ci śledzić postępy.
2. Stopniowo wykonuj postanowienia
Większość systemów klasy Marketing Automation wymaga nie tylko samej nauki i wdrożenia się w nowe metody pracy. Równie często oznacza to także pewnego rodzaju przeprojektowanie lub ponowne zdefiniowanie procesów biznesowych i metod i przeprowadzania. Reorganizowanie wszystkich procesów na raz nie jest dobrym pomysłem. Zdecydowanie skuteczniejsze jest podejście przyrostowe, kiedy Twoja firma będzie mogła stopniowo przygotowywać niezbędne ekspertyzy, podszkolić się z obsługi systemu, zapoznać z nową strategią firmy.
3. Zdefiniuj wskaźniki efektywności
Jeśli chcesz mieć realny wpływ na osiągane wyniki, musisz wiedzieć, jakie wskaźniki efektywności sprawdzą się w Twojej działalności. Takie pojęcia jak analiza konwersji, cost per lead, wskaźnik ROI czy ROMI powinny być ci znane. Mając szczegółowe dane w postaci zbiorczych statystyk, czy raportów, będziesz w stanie stwierdzić, nad którymi elementami strategii musisz jeszcze popracować, a które funkcjonują odpowiednio.
4. Analizuj dane konsumentów i zarządzaj nimi
Zarządzanie zebranymi danymi to jeden z najistotniejszych elementów pracy na systemie do automatyzacji marketingu. Zbierane dane behawioralne pozwalają na posegmentowanie bazy kontaktów, a co za tym idzie – przygotowywanie maksymalnie spersonalizowanej treści, która dodatkowo będzie wartościowa pod względem contentu (skoro wiesz, czym interesują się potencjalni klienci, możesz to wykorzystać).
5. Stwórz program typu Lead Nurturing
Nie każdy lead, który wpadnie do twojej bazy od razu stanie się twoim klientem. Niektóre segmenty, zwłaszcza B2B są skazane na nieco dłuższy cykl sprzedażowy niż pozostałe. Systemy do automatyzacji marketingu pozwalają również na edukowanie potencjalnych klientów, którzy dopiero przymierzają się do skorzystanie z określonego rodzaju usług. Wysyłając im cykliczne wiadomości z wartościowymi treściami, stopniowo poszerzającymi ich wiedzę, zbudujesz odpowiedni grunt pod przyszłe interesy.
Podsumowanie:
Wdrażając w życie opisane działania, wykorzystasz potencjał, jaki niesie ze sobą Marketing Automation. Ważne jest, aby uprzednio planować wdrażane zmiany i robić to stopniowo, kiedy wszystkie poprzednie części zostaną odpowiednio zaimplementowane.