Marketing Automation jest bardzo kuszącym systemem, pozwalającym na systematyczne pozyskiwanie nowych lead’ów. W końcu kto nie chciałby mieć ‘magicznej maszyny’, która automatycznie generuje potencjalnych klientów, a następnie zamienia ich w realnych kontrahentów? I faktycznie, nie potrzeba wiele, aby ruszyć z pierwszym zautomatyzaowanym projektem. Jednak, aby całość funkcjonowała sprawnie i na najwyższym poziomie, potrzeba kilku czynników.
Automatyzacja marketingu jest najczęściej związana z działalnością B2B ze względu na długi cykl dojrzewania leadów, ale równie często spotykamy się z wykorzystaniem automatyzacji w relacji B2C oraz e-commerce, a ostatnio coraz częściej także w działalności non-profit. Systemy klasy Marketing Automation są porównywane do dobrze naoliwionej maszyny, która sprawnie łączy oddzielne, ale silnie powiązane ze sobą elementy w jeden mechanizm. W konsekwencji oznacza to połączenie e-maili, blogów, formularzy, reguł, przycisków typu call to action, bannerów, SMSów w całościową, spójną kampanię.
Narzędzie niezbędne dla start –upów?
Paul Graham z Y Combinator uważa, że w pierwszej kolejności należy zająć się tymi rzeczami, które się nie skalują. Jednak w miarę rozrostu firmy, biznesu będzie coraz trudniej odpowiadać wszystkim ręcznie, reagować na każde zapytanie, czy komunikat w sposób całkowicie indywidualny. Oprócz tego, skupisz się w znacznej mierze na rozwinięciu i wypromowaniu produktu, który dopiero wchodzi na rynek. Wtedy szanse, że umknie ci reakcja na zapytanie potencjalnego klienta są całkiem spore. W konsekwencji zmarnujesz okazję pozyskania nowego kontrahenta. Dlatego rozkręcanie start –up’u prędzej czy później będzie wymagało każdej możliwej przewagi technologicznej, a Marketing Automation taką przewagę pozwoli wypracować.
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, w jakim momencie najlepiej rozpocząć pracę z wykorzystaniem automatyzacji. To bardzo złożona kwestia, ponieważ wprowadzając ją zbyt wcześnie, wydasz niepotrzebnie pieniądze na system, który nie będzie mógł w pełni funkcjonować i wykorzystywać swój potencjał. Natomiast jeśli zdecydujesz się na automatyzację zbyt późno, to z dużym prawdopodobieństwem, zrobi to konkurencja. Wtedy pozostaje ci już tylko odrabianie strat.
Zanim wprowadzisz Marketing Automation
Przed podjęciem decyzji o automatyzacji marketingu, zadaj sobie trochę trudu i dowiedz się, jak najlepiej wykorzystać potencjał systemu, w jaki sposób dostosować go do specyfiki działalności, tak aby wycisnąć z niego jak najwięcej. Skorzystaj z organizowanych przez firmy webinariów, w trakcie których prezentowane są możliwości systemów, kwestie biznesowe, możliwości integracji i wszystko to, co może mieć realny wpływ na funkcjonowanie systemu w Twojej firmie. Daj sobie też czas na naukę samego systemu, jego przystosowanie i ewentualne błędy. Wraz z rozwojem przedsiębiorstwa i rosnącą liczbą klientów, poczynione działania zaowocują.
Podsumowanie
Pomimo niezaprzeczalnej skuteczności systemów Marketing Automation, czynnik ludzki jest w dalszym ciągu bardzo istotny. Stworzone maile i komunikaty muszą być odpowiednio skomponowane, tak aby w dalszym ciągu zachować wrażliwość na potrzeby ludzkie, tak jakby każdy e-miał wysyłany był ręcznie. Automatyzacja może być w pełni kontrolowana i absolutnie nic nie dzieje się tutaj przez przypadek. Natomiast odpowiednio wykorzystana z pewnością przyczyni się do osiagnięcia sukcesu.