Automatyzacja marketingu jest narzędziem cennym dla sprzedawców, ale i klientów. Firmy z pewnością zwiększą współczynnik konwersji, a klientom dostarczą ciekawszych treści, wzbudzając wśród nich większe zaangażowanie i zadowolenie. Poniżej kilka wskazówek, o których nie możemy zapomnieć jeśli chcemy by automatyzacja była skuteczna.
Dobra segmentacja
Absolutną podstawą są dobrze zdefiniowane kategorie – dzięki dobrej segmentacji jesteśmy w stanie lepiej dotrzeć do naszych odbiorców. W przeciwnym wypadku natomiast nasze wysiłki nie spotkają się z żadnym zainteresowaniem. Warto więc postarać się by dotrzeć do odpowiedniej grupy – w odpowiednim czasie i z odpowiednim komunikatem.
Bieżąca obserwacja
Byłoby cudownie gdyby można było po prostu wszystko sobie ustawić, a potem raz na zawsze zająć się już innymi sprawami. Niestety, najwięcej z automatyzacji zyskać możemy gdy stale czuwać będziemy nad bieżącym dostosowywaniem ustawień do rezultatów. Odnosi się to także do mediów społecznościowych – można z łatwością zaplanować sobie posty z wyprzedzeniem raz na miesiąc. W czasie gdy są publikowane mogą być już jednak całkowicie nieistotne.
Strategia i content
Należy dobrze przemyśleć zawartość, którą chcemy dzielić się z naszymi klientami. Narzędzia do automatyzacji zapewniają widoczność i funkcjonalności niezbędne do zrealizowania strategii – bez niej jednak takie działania nie mają sensu. By automatyzacja była efektywna, po prostu musisz zadbać o dobry content. W tym celu należy więc całkowicie wczuć się w potrzeby klienta i stale myśleć w jaki sposób lepiej dostosować zawartość by dostarczać mu coś naprawdę wartościowego. Klienci na pewno to docenią.
Jest również niezwykle istotne, by jasno określać i mierzyć swoje cele. W przeszłości pomiędzy działem marketingu a sprzedażą mogły występować pewne napięcia. Na szczęście dla obu zespołów, marketing automation może pomóc w rozwiązaniu wszelkich sporów. Z pomocą narzędzi do automatyzacji dział marketingu będzie w stanie dostarczyć sprzedaży lepszej jakości leady. Dodatkowo umożliwia też proces integracji i analityki które to mogą pomóc w ustalaniu wspólnych celów i przyszłych kampanii.
Korzystaj z danych
Marketing automation nie stworzy za Ciebie zawartości Twoich komunikatów – wskaże Ci jednak odpowiedni kierunek w jakim należy podążać. Zasadniczo, narzędzie to działa jako pośrednik pomiędzy Tobą a Twoimi klientami. Nie bój się korzystać z dźwigni, jakiej może dostarczyć Ci odpowiednie wykorzystanie ogromnych zasobów danych i analityki dostępnych w programie. Śledź na bieżąco efekty i mierz je aby zrozumieć lepsze i gorsze elementy Twoich kampanii i w pełni wykorzystać narzędzia które posiadasz. Im lepiej wykorzystasz wszystkie dane behawioralne, tym lepiej dopasowana, a tym samym skuteczniejsza będzie Twoja strategia.
Nie SPAM-uj klientów
Marketing automation oferuje wiele możliwości w zakresie wysyłek e-maili, w tym również i setek jednakowych wiadomości, niekoniecznie mile widzianych przez klientów. Może to być bardzo ryzykowne i zagrać na naszą niekorzyść. Spróbuj zrobić z tej funkcji jak największy użytek – doskonałym przykładem są newslettery i dostosowanie następnych działań do indywidualnych reakcji na pierwotną wiadomość. Nie wystarczy dostosować imienia odbiorcy by wiadomość była lepiej odebrana. Najlepiej jest spersonalizować całkowicie treść i zawartość, zapewniając klientowi jak najbardziej atrakcyjną dla niego wiadomość. Klienci muszą czuć, że wiadomość skierowana jest właśnie do nich.
Cały czas musimy mieć w pamięci, że marketing automation to technologia, a nie strategia sama w sobie. Narzędzie to pozwoli uzyskać większą efektywność a także skupić się na innych częściach biznesu, dzięki odciążeniu marketerów od wykonywania czasochłonnych do tej pory zadań. Czas który nam pozostanie należy jednak wykorzystać na układanie ciekawych treści i stałe monitorowanie efektów. Tylko stała obserwacja pozwoli nam ocenić czy naprawdę są one ciekawe. I skuteczne.