Jak skutecznie wdrożyć marketing automation?

Marketing Automation to potężna technologia, która dostarcza sprzedawcom niezwykle cennych  narzędzi do zarządzania strategią marketingową. Należy jednak pamiętać, iż samo ich posiadanie nie sprawi, że od razu odniesiemy spektakularny sukces. Kluczem jest właściwe jego wdrożenie oraz odpowiednie wykorzystanie konkretnych funkcjonalności.

 

 

Marketing automation a CRM

Oprogramowanie marketing automation pod wieloma względami przypomina  narzędzia CRM – oba dysponują ogromnym technologicznym potencjałem. Odpowiednio służyć nam będą jednak tylko wtedy, gdy prawidłowo przeprowadzimy proces implementacji i będziemy właściwie nimi zarządzać. Podobnie jak w przypadku CRM – wiele firm zafascynowanych jest możliwościami, jakie dostarcza nam narzędzie do automatyzacji. Brak im jednak odpowiedniego planu, który zapewniłby oczekiwany sukces. Dlatego, pierwszym i najważniejszym krokiem jest zidentyfikowanie potencjalnych pułapek podczas wdrażania automatyzacji. Poniżej parę wskazówek jak od razu znaleźć się na tej właściwej drodze.

Klucz do sukcesu tkwi w 6 prostych krokach

Krok 1. Zdefiniuj swoje cele i oczekiwania

Jak przy każdym nowym projekcie, tak i tutaj przed wprowadzeniem automatyzacji pierwszą niezbędną czynnością jest ustalenie celów, jakie pragniemy osiągnąć z pomocą nowego systemu. Bardzo często zdarza się też, że nowy software zastępuje po części stosowane już przez nas narzędzia (np. te do e-mail marketingu, marketingu społecznościowego lub analityki). Warto więc zastanowić się, czy nie płacimy za coś podwójnie – z pewnością są usługi, z których można zrezygnować decydując się na kompleksowe narzędzie do automatyzacji.

Krok 2. Wybierz odpowiednie rozwiązanie z zakresu marketing automation

Kiedy już ustalisz swoje oczekiwania i budżet, jaki możesz na to przeznaczyć, ważne jest by określić które rozwiązanie potrzebne jest akurat Twojej firmie. Branża marketing automation z każdym dniem dynamicznie się rozszerza – warto więc wiedzieć na co należy zwracać uwagę. Jakie powinny być decydujące czynniki?

– Zestaw funkcji. Większość platform z pozoru oferuje bardzo zbliżone usługi i narzędzia – wśród nich są głównie automatyczna wysyłka, śledzenie klienta na stronie WWW, lead scoring i inne. Należy wybrać taką ofertę, która w pełni spełnia nasze oczekiwania, a jednocześnie nie będziemy musieli płacić za usługi całkowicie dla nas zbędne.

– Łatwość użytkowania. Krytycznym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji jest oczywiście funkcjonalność systemu. Najlepszym będzie ten, który posiada intuicyjny, przyjazny interfejs a nauka jego obsługi nie zajmie nam dużo czasu.

– Integracje. Należy także szukać takich platform, które umożliwią nam pełną integrację z systemami, z których już korzystamy. Zastanów się, które integracje będą niezbędne dla prawidłowego działania działów marketingu i sprzedaży. Jeśli używasz bardziej złożonego systemu CRM, ważne byś wybrał narzędzie, które umożliwi synchronizację przez API.

– Wsparcie. Nie jest tajemnicą poliszynela, że dobra obsługa i odpowiednie wsparcie to absolutna podstawa. Upewnij się, że Twój potencjalny dostawca równo traktuje zarówno duże korporacje, jak i małych przedsiębiorców, a jego dział obsługi jest kompetentny i zawsze dostępny.

– Cennik. Modele wyceny znacznie różnią się od siebie, w zależności od firmy. Nie należy sugerować się jednak tylko atrakcyjną ceną – przede wszystkim musimy upewnić się, że firma, oprócz dostępu do samych narzędzi, dostarczy nam także odpowiednie wsparcie i regularną edukację. A także, co najważniejsze, że umowa skonstruowana jest w sposób prawidłowy. Inaczej może okazać się, że zobowiązaliśmy się do niezbyt satysfakcjonującej współpracy przez długie lata.

Krok 3. Zastanów się, co jeszcze jest niezbędne dla implementacji narzędzia

Gdy dokonałeś już wyboru musisz rozważyć co jeszcze należy zrobić przed wdrożeniem systemu. Oprócz budżetu należy również upewnić się, ze dysponujemy odpowiednim personelem do jego obsługi. Jeśli tak nie jest, warto pomyśleć o zatrudnieniu konsultanta, który pomoże nam opracować całą strategię. Innym ważnym aspektem jest zastanowienie się nad tym, jak wdrożenie takiego narzędzia wpłynie na kulturę naszej organizacji. Automatyzacja sprawia, że zaciera się granica między terytorium marketerów, a sprzedawcami . Warto wiedzieć o tym wcześniej i odpowiednio przygotować zarówno swój personel, jak i nowe, niezbędne procedury.

Krok 4. Ułóż odpowiedni plan

Posiadanie planu jest niezbędne praktycznie w każdej strategii marketingowej. Także i w tej. Niezbędne jego elementy w marketing automation to, przykładowo: przydzielenie odpowiednich ról (ustalenie administratorów, użytkowników i zasad korzystania z narzędzia), współpraca ze sprzedażą w celu ustalenia procedur, sprawdzenie jak platforma zintegruje się z innymi systemami, integracja formularzy kontaktowych, form subskrypcji i innych form lead generation na swojej stronie, konfiguracja zarządzania subskrypcjami oraz zaprojektowanie strony docelowej i szablonu wiadomości do użytkowników tak, by były spójne, zarówno ze sobą, jak i z wizerunkiem całej marki. Istnieje oczywiście znacznie więcej aspektów, które uwzględnić należy w swoim planie a podane podpunkty są jedynie namiastką.

Krok 5. Zacznij od najprostszych funkcji i rozwijaj je stopniowo

Zdajemy sobie sprawę, jak kuszące jest korzystanie z tych wszystkich nowych funkcji naraz, i w dodatku od samego tylko początku. Dla dobra wszystkich najlepiej jest jednak zacząć od podstaw. Z początku wybrać należy narzędzia, które są dla nas absolutnie niezbędne, stopniowo dodając coraz to nowe dopiero gdy już nauczymy się odpowiednio poruszać po platformie. Tylko wtedy gdy nabierzemy odpowiedniego doświadczenia unikniemy wielu niepotrzebnych błędów i rozsądnie będziemy korzystać z wielu funkcji, które oferuje nam system.

Krok 6. Zastanów się, czy jest Ci niezbędna pomoc z zewnątrz

Zazwyczaj przy implementacji niezbędna okazuje się być pomoc osoby z zewnątrz. Wymaga to bowiem specjalistycznej wiedzy i doświadczenia, którego, z oczywistych względów, brakować może w Twojej firmie. Wykwalifikowana kadra może jednak nie tylko dostarczyć Ci wsparcie w samym procesie wdrażania, ale i potem na stałe uczestniczyć przy planowaniu strategii i bieżących kampanii.

Z pewnością istnieje wiele innych aspektów niezbędnych do uwzględnienia przy początkach przygody z automatyzacją marketingu. Pamiętać należy jednak, że tylko prawidłowe i mądre użycie narzędzi, do których mamy dostęp zagwarantuje nam długotrwały i widoczny sukces.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]