Marketing Automation pozwala zautomatyzować praktycznie każdy element procesu marketingowo – sprzedażowego. Automatyzacja mimo mocno mechanicznych konotacji, tak naprawdę została wymyślona przez naturę i to ona jako pierwsza zaczęła automatyzować procesy, np. te zachodzące w nas jak oddychanie lub bicie serca. Mimo to wśród marketerów istnieje obawa, czy pełna automatyzacja nie odczłowieczy komunikacji z klientem i nie wpłynie negatywnie na relacje klient-firma. Powstaje pytanie, czy rzeczywiście każdy element powinien zostać zautomatyzowany?
Marketing przeżył prawdziwą rewolucję w przeciągu kilkunastu ostatnich lat. Jeśli wzięlibyśmy typowego marketera z końcówki lat 90’ i posadzili dzisiaj w dziale marketingu mógłby przeżyć całkiem spory szok i na pewno miałby ogromny problem z odnalezieniem się w cyfrowej rzeczywistości. Wystarczy wspomnieć o social media czy digital marketingu i już dotykamy zupełnie obcych dla niego pojęć. Nawet najbardziej sprawni i trzymając rękę na pulsie marketerzy mają dzisiaj problem nadążyć za wszystkimi nowościami w zakresie nowych systemów, taktyk i kanałów komunikacji z klientem. Marketing Automation to rodzina systemów, które bardzo prężnie się rozwijają dostarczając coraz to nowych możliwości i obsługując coraz więcej kanałów komunikacji. Mimo oczywistych korzyści dla marketera i jego pracy, gdzieś w każdym z nas pojawia się mały niepokój. Na ile powinniśmy zautomatyzować nasze działania a na ile prowadzić je ręcznie, i które z nich automatyzować aby nie zagubić w tym wszystkim ludzkiego podejścia do konsumenta i zarazem potencjalnego oraz aktualnego klienta.
Przede wszystkim zanim odpowiemy na pytanie co i czy automatyzować warto zaznaczyć, że systemy takie jak SALESmanago dostarczają funkcjonalności niezbędnych dzisiaj marketerom. Systemy Marketing Automation pozwalają wykonywać działania marketingowe na tyle sprawnie i w zautomatyzowany sposób, że ręczne ich wykonywanie jest po prostu nie możliwe. Dzięki Marketing Automation możemy dokonać rzeczy wcześniej niemożliwych, czyli dostarczać odpowiednie treści, do odpowiednich osób i w odpowiednim czasie!
Dlaczego powinniśmy automatyzować działania marketingowe i sprzedażowe
Istnieją firmy, gdzie dział marketingu liczy 10, a nawet 20 osób. Nie żartuje. Jednak w większości wypadków dział marketingu o ile można go wyodrębnić składa się z 1 lub 2 osób. Oznacza to, że posiadam bardzo ograniczone możliwości wobec ilości możliwych do realizacji działań marketingowych. Najważniejsze staje się więc optymalne wykorzystanie dostępnych zasobów. Analityka dostępna w SALESmanago pozwala dokładnie zmierzyć prowadzone działania i ich skuteczność. Co więcej łącząc działania marketingowe z ich wpływem na proces zakupowo-sprzedażowy pokaże gdzie i jak należy działać, aby realnie generować nowych klientów firmy. Tworząc zautomatyzowane proces zwiększamy efektywność marketingu i zyskujemy dodatkowy czas na rozwijanie i optymalizację prowadzonych działań. Szybko znajdziemy najlepsze treści dostępne w firmie i zadbamy o to by trafiały w odpowiednim momencie do odpowiednich osób. Marketing Automation tak jak każde narzędzie powstało po to, aby ułatwić nam życie i realizować więcej, wyższej jakości zadań w tym samym czasie.
Jakich działań nie powinniśmy automatyzować?
Obszarów gdzie automatyzacja nie sprawdza się najlepiej jest kilka. Jednym z podstawowych jest social media. Żaden nawet najlepszy algorytm nie zastąpi interakcji z drugim człowiekiem. Dlatego jeśli media społecznościowe są ważnym elementem pozyskiwania nowych klientów w firmie, to kontakt z klientem w nich powinien odbywać się jak najbardziej naturalnie, czyli ręcznie. Wszelkiego rodzaju automatyczne odpowiedzi w social media wyglądają nienaturalnie i bezpośrednio kojarzą się ze SPAM-em.
Kiedyś bardzo dobrze sprawdzały się klasyczne działania, które polegały na drukowanych reklamach, magazynach branżowych, katalogach i sprzedaży bezpośredniej. Dzisiaj w marketingu mocno odchodzimy od tych „archaicznych” kanałów na rzecz kanałów cyfrowych, które zdominował komunikację z klientem. Teraz najlepiej sprawdzają się ebooki, opracowania, raporty, artykuły na blogu i prezentacje online(webinaria), szczególnie w branży B2B. Tak jak poczta elektroniczna praktycznie całkowicie wyparła pocztę tradycyjną, tak cyfrowych marketing wypiera ten „drukowany”. Dlatego też internet stał się główny narzędziem dystrybucji treści, a rosnąca popularność social media uczyniła z niego jeden z głównych kanałów promowania treści. Reasumując, tak samo jak nie dopuszczamy możliwości automatycznego tworzenia treści na firmowy blog, tak samo nie powinniśmy automatycznie tworzyć treści i komunikatów w social media.
Marketing Automation to niezbędna część nowoczesnego marketing mix w praktycznie każdym segmencie rynku. Odkąd marketerzy mają tak dużo zadań do zrealizowania, systemu Marketing Automation muszą być wykorzystwane do optymalizacji wszystkich kanałów marketingowych. Jednak należy to robić z odpowiednią rezerwą, tak aby w naszych działaniach wyczuwalny był „ludzki element”.