Jakich działań marketingowych nie powinniśmy automatyzować?

Marketing Automation pozwala zautomatyzować praktycznie każdy element procesu marketingowo – sprzedażowego. Automatyzacja mimo mocno mechanicznych konotacji, tak naprawdę została wymyślona przez naturę i to ona jako pierwsza zaczęła automatyzować procesy, np. te zachodzące w nas jak oddychanie lub bicie serca. Mimo to wśród marketerów istnieje obawa, czy pełna automatyzacja nie odczłowieczy komunikacji z klientem i nie wpłynie negatywnie na relacje klient-firma. Powstaje pytanie, czy rzeczywiście każdy element powinien zostać zautomatyzowany?

Marketing przeżył prawdziwą rewolucję w przeciągu kilkunastu ostatnich lat. Jeśli wzięlibyśmy typowego marketera z końcówki lat 90’ i posadzili dzisiaj w dziale marketingu mógłby przeżyć całkiem spory szok i na pewno miałby ogromny problem z odnalezieniem się w cyfrowej rzeczywistości. Wystarczy wspomnieć o social media czy digital marketingu i już dotykamy zupełnie obcych dla niego pojęć. Nawet najbardziej sprawni  i trzymając rękę na pulsie marketerzy mają dzisiaj problem nadążyć za wszystkimi nowościami w zakresie nowych systemów, taktyk i kanałów komunikacji z klientem. Marketing Automation to rodzina systemów, które bardzo prężnie się rozwijają dostarczając coraz to nowych możliwości i obsługując coraz więcej kanałów komunikacji. Mimo oczywistych korzyści dla marketera i jego pracy, gdzieś w każdym z nas pojawia się mały niepokój. Na ile powinniśmy zautomatyzować nasze działania a na ile prowadzić je ręcznie, i które z nich automatyzować aby nie zagubić w tym wszystkim ludzkiego podejścia do konsumenta i zarazem potencjalnego oraz aktualnego klienta.

Przede wszystkim zanim odpowiemy na pytanie co i czy automatyzować warto zaznaczyć, że systemy takie jak SALESmanago dostarczają funkcjonalności niezbędnych dzisiaj marketerom. Systemy Marketing Automation pozwalają wykonywać działania marketingowe na tyle sprawnie i w zautomatyzowany sposób, że ręczne ich wykonywanie jest po prostu nie możliwe. Dzięki Marketing Automation możemy dokonać rzeczy wcześniej niemożliwych, czyli dostarczać odpowiednie treści, do odpowiednich osób i w odpowiednim czasie!

Dlaczego powinniśmy automatyzować działania marketingowe i sprzedażowe

Istnieją firmy, gdzie dział marketingu liczy 10, a nawet 20 osób. Nie żartuje. Jednak w większości wypadków dział marketingu o ile można go wyodrębnić składa się z 1 lub 2 osób. Oznacza to, że posiadam bardzo ograniczone możliwości wobec ilości możliwych do realizacji działań marketingowych. Najważniejsze staje się więc optymalne wykorzystanie dostępnych zasobów. Analityka dostępna w SALESmanago pozwala dokładnie zmierzyć prowadzone działania i ich skuteczność. Co więcej łącząc działania marketingowe z ich wpływem na proces zakupowo-sprzedażowy pokaże gdzie i jak należy działać, aby realnie generować nowych klientów firmy. Tworząc zautomatyzowane proces zwiększamy efektywność marketingu i zyskujemy dodatkowy czas na rozwijanie i optymalizację prowadzonych działań. Szybko znajdziemy najlepsze treści dostępne w firmie i zadbamy o to by trafiały w odpowiednim momencie do odpowiednich osób. Marketing Automation tak jak każde narzędzie powstało po to, aby ułatwić nam życie i realizować więcej, wyższej jakości zadań w tym samym czasie.

Jakich działań nie powinniśmy automatyzować?

Obszarów gdzie automatyzacja nie sprawdza się najlepiej jest kilka. Jednym z podstawowych jest social media. Żaden nawet najlepszy algorytm nie zastąpi interakcji z drugim człowiekiem. Dlatego jeśli media społecznościowe są ważnym elementem pozyskiwania nowych klientów w firmie, to kontakt z klientem w nich powinien odbywać się jak najbardziej naturalnie, czyli ręcznie. Wszelkiego rodzaju automatyczne odpowiedzi w social media wyglądają nienaturalnie i bezpośrednio kojarzą się ze SPAM-em.

Kiedyś bardzo dobrze sprawdzały się klasyczne działania, które polegały na drukowanych reklamach, magazynach branżowych, katalogach i sprzedaży bezpośredniej. Dzisiaj w marketingu mocno odchodzimy od tych „archaicznych” kanałów na rzecz kanałów cyfrowych, które zdominował komunikację z klientem. Teraz najlepiej sprawdzają się ebooki, opracowania, raporty, artykuły na blogu i prezentacje online(webinaria), szczególnie w branży B2B. Tak jak poczta elektroniczna praktycznie całkowicie wyparła pocztę tradycyjną, tak cyfrowych marketing wypiera ten „drukowany”. Dlatego też internet stał się główny narzędziem dystrybucji treści, a rosnąca popularność social media uczyniła z niego jeden z głównych kanałów promowania treści. Reasumując, tak samo jak nie dopuszczamy możliwości automatycznego tworzenia treści na firmowy blog, tak samo nie powinniśmy automatycznie tworzyć treści i komunikatów w social media.

Marketing Automation to niezbędna część nowoczesnego marketing mix w praktycznie każdym segmencie rynku. Odkąd marketerzy mają tak dużo zadań do zrealizowania, systemu Marketing Automation muszą być wykorzystwane do optymalizacji wszystkich kanałów marketingowych. Jednak należy to robić z odpowiednią rezerwą, tak aby w naszych działaniach wyczuwalny był „ludzki element”.

 

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]