Czy duet Marketing Automation i CRM może zastąpić klasycznego przedstawiciela handlowego?

Wykorzystanie Marketing Automation w połączeniu z systemem CRM przynosi wdrażającym firmom konkretne korzyści, przez co staje się coraz popularniejsze. Odpowiednie wykorzystanie danych gromadzonych przez Marketing Automation i automatyzacja procesu marketingowo-sprzedażowego pozwala skutecznie prowadzić pozyskane kontakty do decyzji zakupowej. Czy w takiej sytuacji oznacza to brak miejsca w procesie sprzedaży dla klasycznego przedstawiciela handlowego?

Oczywiście jest to pytanie czysto retoryczne. Żaden automat nie zastąpi żywego człowieka, przynajmniej na tą chwilę. Mimo to, możliwości jakie niesie Marketing Automation są warte przeanalizowania. Przede wszystkim połączenie działań marketingowych i sprzedażowy w spójny zautomatyzowany proces pozwala firmom uszczelnić cały proces i możliwie zabezpieczyć wysokie prawdopodobieństwo wygrania sprzedaży. Trend ten bardzo dobrze widać w coraz większej ilości wdrażanych rozwiązań CRM. W 2013 roku rynek ten urósł o 14 procent. Jeszcze większe przyrosty notuje sam rynek Marketing Automation. Jest on najszybciej rosnącym od 5 lat sektorem rozwiązań informatycznych dla firm.

Przedstawiciel handlowy włącza się dopiero pod koniec procesu zakupowego klienta

Potencjalni klienci są dzisiaj samodzielni i sami chcą poznać dostępną na rynku ofertę. To całkowicie zmienia postrzeganie procesu zakupowego i sprzedażowego. Ten pierwszy to sposób w jaki klienci kupują, drugi to sposób w jaki firmy sprzedają. Tak naprawdę kontakt pomiędzy klientem i sprzedawcą następują dopiero w momencie kiedy potencjalny klient posiada już około 70% informacji potrzebnych do dokonania zakupu. Oznacza to, że proces sprzedażowy zaczyna się pod koniec procesu zakupowego u potencjalnego klienta. Marketing Automation identyfikuje i monitoruje zachowanie osób na stronie WWW i pozwala rozpoznać zainteresowanie zakupowe już na bardzo wczesnym etapie całego procesu. Firmy, które nie korzystają z tych systemów w prosty sposób tracą kontrolę nad kupującym i nie mają żadnego wpływu na jego proces podejmowania decyzji. W takiej sytuacji sprzedawca trafia od razu na głęboką wodę i ma zaledwie kilka minut rozmowy na przekonanie kupującego, który ma mocno wyrobione zdanie na temat produktu.

Dlaczego Marketing Automation pozwala wygrać sprzedaż?

Tutaj przewagę sprzedającemu daje system Marketing Automation, który pozwala marketingowi komunikować się z kupującym zanim on sam zadzwoni. Marketing włącza się edukując potencjalnego klienta i dosyłając mu informacje istotne w procesie zakupowym, dzięki czemu prowadzi go do zakupu i ma wpływ na cały proces.

System monitoruje zachowanie potencjalnych i aktualnych klientów, rozpoznaje zainteresowanie zakupem, automatycznie segmentuje kontakty i następnie komunikuje się z nimi bardzo dokładnie dopasowaną treścią przekazywaną w odpowiednim czasie i kanale komunikacji. Całość informacji wynikających z działania systemu buduje profil behawioralny klienta i prezentuje go na karcie kontaktu. Udostępnieni tych informacji w systemie CRM sprzedaży sprawia, że sprzedawca może włączyć się w cały proces w odpowiednim momencie i dokładnie wie z kim ma do czynienia. O ile sam CRM nie pozwoli sfinalizować transakcji, to odpowiedni kontakt sprzedawcy już tak. Według badania Forrester Research, tylko 36% kupujących w B2B uważa spotkanie ze sprzedawcą za wartościowe i spełniające pokładane w nim oczekiwania.

Bez pełnej wiedzy o potrzebach klienta handlowiec, nawet z bardzo dobrym przygotowaniem produktowym, nie jest wstanie profesjonalnie dostarczyć kluczowych i krytycznych informacji pozwalających sfinalizować sprzedaż. O ile przy telefonie jest to może nie najwyższy koszt, to wypadku handlowców jeżdżących do potencjalnych klientów, każde spotkanie wiąże się z wysokimi kosztami delegacji. Dlatego firmy szukają sposób na to by każdy wyjazd handlowca był maksymalnie skuteczne i obarczony minimalnym ryzykiem. W takiej sytuacji idealnym rozwiązanie jest Marketing Automation, które może wskazywać najlepszy moment do kontaktu z najbardziej perspektywicznymi klientami.

 

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]