Automatyzacja marketingu i sprzedaży w systemach Marketing Automation możliwa jest, ponieważ system identyfikuje i monitoruje zachowanie osób na stronie WWW i w kanałach komunikacji. Automatyzacja polega na reakcji na te zachowania i wykonywaniu określonych w regułach automatyzacji działań. Dlatego pracując z Marketing Automation należy kłaść nacisk na identyfikowanie jak największej liczby nowych kontaktów. Wyjaśniamy jak działa ten mechanizm i jak można budować bazę monitorowanych kontaktów.
Monitorowanie i identyfikacja zachowania osób i budowanie profilu behawioralnego na podstawie gromadzonych danych to kluczowa i fundamentalna funkcja systemu SALESmanago Marketing Automation. Wyróżnia ona rozwiązania Marketing Automation i świadczy o ich przewadze nad dobrze znanymi tradycyjnymi systemami CRM, ERP lub e-Mail Marketing. Dodatkowo dostarcza możliwości analizy ruchu na stronie WWW wysoko ponad to co oferują nam typowe narzędzia analityczne. Marketing Automation zbierane dane przypisuje do konkretnej osoby, co nam daje dane jakościowe. Narzędzia analityczne zbierają dane ogólne skupiające się na ilościowym ruchu. Tak szczegółowy monitoring w narzędziach Marketing Automation możliwy jest dzięki zaawansowanym wykorzystaniu technologii Cookies i identyfikacji IP odwiedzającego.
Jak zacząć monitorować kontakty
SALESmanago, podobnie jak systemy analityczne, bazuje na kodzie monitorującym. Kod ten wklejamy na każdej stronie WWW, którą chcemy monitorować. Najczęściej umieszczany jest pod kodem Google Analytics. Instrukcja wklejania kodu monitorującego SALESmanago dostępna jest tutaj, sam kod wygląda tak:
Krótko po wklejeniu kodu system zacznie wyświetlać pierwsze wizyty. Jednak na początku będą to głównie wizyty B2B firm, aby monitorować konkretne osoby musimy zacząć działać.
3 podstawowe sposoby na budowę bazy monitorowanych kontaktów
W celu rozpoczęcia monitorowania kontaktów potrzebujemy, aby potencjalni i aktualnie klienci dokonali interakcji z jednym z możliwych kanałów pozyskiwania kontaktów monitorowanych. 3 podstawowe sposoby na rozpoczęcie monitorowania kontaktów.
1.Newsletter i e-Mail Marketing
Przeniesienie wysyłek do Marketing Automation to najłatwiejszy i najszybszy sposób na zbudowanie bazy monitorowanych kontaktów. Każde kliknięcie w wiadomość e-mail wysłano z poziomu systemu lub zintegrowanego klienta poczty powoduje zidentyfikowanie kontaktu i rozpoczęcie monitoringu. W samym systemie wiadomość budujemy tak, jak w tradycyjnym e-Mail Marketingu, a system sam zadba o odpowiednią strukturę linków umieszczonych w systemie. Dodatkowo przenosząc e-Mail Marketing do Marketing Automation zyskujemy na:
2. Formularz kontaktowy na stronie WWW
Formularz to drugie w kolejności najczęściej stosowane rozwiązanie. Jako formularz rozumiemy każde miejsce na stronie WWW, w którym odwiedzający może pozostawić minimum swój adres e-mail i zatwierdzić przyciskiem. Wdrożenie tego rozwiązania może przebiec w dwojaki sposób. Możemy połączyć istniejące formularze z systemem SALESmanago lub w systemie wygenerować nowe za pomocą wbudowanego kreatora i umieścić na stronie WWW. Nie zależnie od wybranego podejścia, każda osoba która poda swój adres e-mail zacznie być monitorowana a dane trafią do systemu gdzie powstanie nowa karta kontaktu lub zaaktualizowana już istniejąca.
Przewagą formularzy przygotowanych w SALESmanago jest możliwość wyświetlania ich w formie POP-upu lub sidebaru na stronie WWW tylko określonej grupie kontaktów, np. anonimowym i w dokładnie określonym miejscu strony WWW. Więcej o możliwościach pozyskiwania nowych kontaktów ze strony WWW za pomocą SALESmanago można znaleźć tutaj.
3. Aplikacja na profilu społecznościowym
Wiele firm prowadzi własne strony na Facebooku. Wszystkie osoby, które polubiły daną stronę firmową stanowią przecież bazę potencjalnych klientów, którzy wyrazili zainteresowanie ofertą firmy. System SALESmanago pozwala konwertować tak pozyskanych fanów na konkretne kontakty w bazie. Wystarczy skorzystać z jednej z wielu aplikacji i zachęcić fanów do wzięcia w niej udziału. Każdy kto w niej będzie uczestniczył trafi automatycznie do systemu. Powstanie jego karta zawierająca dane zaciągnięte z jego profilu i rozpocznie się budowa jego profilu behawioralnego.
Podsumowanie
Rozpoczęcie monitorowanie kontaktów do fundament dla dalszych działań marketingowych i sprzedażowych w zautomatyzowanym świecie Marketing Automation. Zyskujemy bogatą wiedzę o zachowaniach, potrzebach i zainteresowaniach osób odwiedzających naszą stronę WWW i czytających nasze wiadomości e-mail. W oparciu o ich profile behawioralne możliwa jest automatyczna segmentacja kontaktów i punktowe wysyłanie komunikatów dopasowanych pod względem treści, kanału i momentu przekazania. Dzięki temu docieramy do potencjalnych i aktualnych klientów z interesującym ich komunikatem dokładnie w momencie kiedy go potrzebują.