Firma Research Corp przeprowadziła własne badania dotyczące wykorzystania technologii w budowaniu świadomości marki i pozyskiwaniu potencjalnych klientów. Większość ankietowanych firm opiera swoje procesy o system CRM zintegrowany z Marketing Automation, które odpowiada za monitorowanie zachowania potencjalnych klientów i dopasowaną komunikację z nimi. Takie połączenie pozwala marketerom uzyskać maksymalne ROI z prowadzonych działań.
89% firm, które wdrożyło Marketing Automaiton połączyło go z wykorzystywanym systemem CRM lub korzysta z istniejącego w ramach systemu Marketing Automation.
Dlaczego warto połączyć CRM i Marketing Automation
Połączenie obu rozwiązań pozwala na dużo efektywniejsze zarządzanie kontaktami. Wiedza płynąca z monitorowania i identyfikowania zachowania kontaktów pozwala budować scoring kontaktów i ich profil. Co przekłada się na dopasowanie i personalizację komunikacji z każdym klientem indywidualnie, dzięki czemu marketing może sprostać potrzebom sprzedaży – większej liczby lepiej przygotowanych do sprzedaży kontaktów. Zyskujemy przede wszystkim w obszarach:
- edukacji potencjalnych klientów – Lead Nurturing
- komunikacji – dynamicznie dopasowane i personalizowane komunikaty pod względem treści, kanału komunikacji i czasu wysyłki.
- mierzenia zaangażowania potencjalnych klientów – Scoring kontaktów
- zarządzania przepływem kontaktów w firmie – automatyczne przekazywanie kontaktów pomiędzy marketingiem i sprzedażą.
Jakie kampanie realizują firmy wykorzystujące Marketing Automation w B2B i B2C
Według badania 53% firm wdrożyło rozwiązania Marketing Automation. Większość z nich bo aż 90% na co dzień realizuje minimum dwa typy kampanii. To dość mało, ponieważ systemy tej klasy oferują znacznie szersze możliwości, które w idealnych warunkach byłyby w pełni wykorzystane. 50% z nich realizuje już cztery lub więcej kampanii.
Wśród najpopularniejszych są te typowe dla sektora B2B. Prym wiodą w ponad 50% przypadków wydarzenia, seminaria online, formularze kontaktowe i cykliczne wysyłane kampanie Lead Nurturing. 30% firm, które wdrożyło Marketing Automation korzysta z automatycznie uruchamianych programów Lead Nurturing, w których kolejne wiadomości zamiast cyklicznie wysyłane są w reakcji na określone zachowanie indywidualnych odbiorców. Ciekawe, że aż 60% firm korzysta równolegle z kampanii cyklicznie wysyłanych i tych wysyłanych w oparciu o zachowanie kontaktów.
Jak najczęściej uruchamiane są kampanie ?
Ponad połowa, bo aż 58% ankietowanych przyznało, że kolejne kroki w kampaniach uruchamiane są przez zachowania potencjalnych klientów. Na przykład wizyta na stronie WWW, otwarcie i kliknięcie w wiadomość e-mail, uzupełnienie formularza lub kontakt bezpośredni ze sprzedawcą. Dlaczego warto tak działać? Odpowiedź jest zaskakująco prosta. Jeśli reagujemy na zachowanie kontaktów, to zupełnie tak jakbyśmy odpowiadali na pytania, które nam zadają poszukując informacji na stronie WWW, mailu i innych miejscach. Wchodzimy w bardzo dynamiczną i indywidualną interakcję z każdym z potencjalnych klientów i aktywnie reagujemy na ich potrzeby. Dzięki temu jako pierwsi odpowiadamy na ich potrzeby i zapewniamy sobie przewagę nad konkurencją. Tego typu kampanie są bardziej elastycznie i lepiej dopasowują się tempa w jaki potencjalni klienci podejmują decyzje zakupowe.
Podsumowanie
Wykorzystanie Marketing Automation na światowym rynku jest coraz większe. Firmy intensyfikują swoje działania tworząc coraz więcej lepiej kampanii marketingowo-sprzedażowych. W coraz większym szumie komunikacyjnym coraz większe znaczenie ma wysoka jakość komunikacji, którą gwarantują system takiej jak SALESmanago Marketing Automation. Jakość o której mówimy, to dopasowanie treści, czasu i kanału komunikacji dla każdego klienta indywidualnie. Średni stopień skomplikowania kampanii nie jest tak wysoki jak dostępne możliwości ale już teraz wyklucza poza możliwości tradycyjnych platform do e-Mail Marketingu.