Segmentacja behawioralna kontaktów w Marketing Automation – jak to zrobić?

Podział kontaktów na grupy o zbliżonych zainteresowaniach to krok w kierunku dużo lepszego dopasowania wysyłanych treści do potrzeb potencjalnych i aktualnych klientów. Wysyłki prowadzone do konkretnych segmentów i dopasowane do nich tematycznie wykazują dużo wyższe wskaźniki otwarć i kliknięć, a dodatkowo znacząco zwiększają aktywność użytkowników na stronie WWW. Większa aktywność i więcej reakcji na wiadomości, to więcej kontaktów sprzedażowych i wyższa sprzedaż.

Rozwiązania Marketing Automation stają się coraz popularniejsze. Ich popularność wynika bezpośrednio z zupełnie nowych możliwości w komunikacji z klientami, zarówno potencjalnymi i aktualnymi. To co najciekawsze i zarazem najważniejsze dla firm, to możliwość wysyłania potencjalnym klientom wiadomości spersonalizowanych, zawierających ważną i użyteczną dla nich treść, co ułatwia konwersję potencjalnych w klientów, a klientów w lojalnych i zadowolonych klientów. Jest to możliwe dzięki identyfikacji i monitorowaniu zachowania konkretnych osób, segmentacji i dynamicznym treściom dopasowywanym one-to-one. SALESmanago pozwala segmentować kontakty na podstawie:

  • zachowania monitorowanego online i offline – segmentacja behawioralna;
  • dokonywanych transakcji – segmentacja transakcyjna

Najlepsze rezultaty daje wymieszanie obu segmentacji i wykorzystanie pełnej wiedzy o kliencie w komunikacji. Dzisiaj skupimy się na automatycznej segmentacji w oparciu o realne zachowanie konkretnych osób. Ustawiając segmentację warto przejść przez 3 podstawowe kroki opisane poniżej.

1. Określ potrzeby i zweryfikuj treści

Każda firma ma dostępny jakiś zasób treści marketingowych i sprzedażowych. Warto przejrzeć istniejące w firmie materiały i spróbować je sklasyfikować tematycznie. Najprawdopodobniej zobaczymy duże grupy tematyczne i zarazem segmenty, do których można je kierować. Szybka inwentaryzacja istniejących treści pokaże nam też braki, które powinniśmy uzupełnić, tak aby przygotować się do komunikacji w oparciu o segmentację. Pamiętajmy, że potrzebujemy treści dopasowane do etapu na jakim znajduje się potencjalnym klient. Musimy pomyśleć o:

  • zbudowaniu pierwszej relacji z klientem – zaraz po pozyskaniu;
  • zaangażowaniu pozyskanego klienta;
  • edukacji i przygotowaniu do zakupu.

 

Porządna rewizja treści i tego jak dotychczas komunikowaliśmy się z klientami przyda się nie tylko przy budowaniu segmentacji ale także w programach Lead Nurturing i lojalizacji klientów.

2. Sprawdź wiesz o klientach

Zanim klient trafi do Twojej bazy na 95% odwiedzi Twoją stronę WWW. To wspaniałe miejsce, żeby uzyskać od niego kilka informacji potrzebnych w procesie sprzedaży. Zależnie od branży do klasycznego imie, nazwisko, email i telefon dodajmy w formularzu jedno pole lub dwa pola, w których klienci zostawią informacje dodatkowe takie jak firma, stanowisko, wiek, data urodzin, hobby czy inne które ułatwią dopasowanie treści. Musimy pamiętać, że każde pole powyżej 3 w formularzu wpływa negatywnie na ilość zapisów. Im lepiej dopasujemy wiadomość do konkretnego odbiorcy tym szybciej doprowadzimy do zakupu i znacznie ograniczymy liczbę rezygnacji

3. Ustal reguły segmentacji

Dopełnieniem segmentacji jest ustalenie jej reguł. W systemie SALESmanago mamy dostępne bardzo łatwe w obsłudze narzędzie do automatycznej segmentacji behawioralnej. Każde zachowanie wychwycone online może powodować odpowiednią segmentację. Na przykład jeśli klient zapisał się na szkolenie online, to automatycznie zasegmentujmy go do osób zainteresowanych szkoleniami i wysyłajmy mu zaproszenia na nowe edycje. Analogicznie ktoś kto przegląda wycieczki do Hiszpanii, telewizory czy męskie buty powinien od nas otrzymywać treści powiązane z jego zachowaniem i należeć do odpowiedniego segmentu. W ten sposób zbudujemy podbazy osób zainteresowanych danymi segmentami produktów lub usług. W SALESmanago może to wyglądać następująco:

Na podstawie zawartości adresów URL przeglądanych przez użytkowników strony SALESmanago  w oparciu o bardzo proste zasady na bieżąco przypisuje kontakty do odpowiednich segmentów i przypisuje im punkty scoringu.

Podsumowanie

Segmentacja kontaktów daje nam silne podstawy do personalizacji treści. Każdego dnia na skrzynki odbiorcze naszych potencjalnych klientów dociera mnóstwo wiadomości e-mail. Personalizacja i dopasowanie treści i momentu wysyłki to jedyny sposób, aby nasza wiadomość wyróżniła się z tłumu i dotarła do odbiorcy. Dzieląc się z naszymi potencjalnymi i aktualnymi klientami informacjami dla nich istotnymi wyraźnie odcinamy się od reszty firmy i zyskujemy wizerunek firmy, która koncentruje się na potrzebach i zainteresowaniach swoich klientów.

 

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]