Rzadko zdarza się, aby nowe wdrożenie lub inwestycja firmy przynosiła 30% zwrot i mimo to nie wyglądała na wartą realizacji lub opłacalną. RazorSocial we współpracy z VentureBeat przeprowadziło ciekawe badania w obszarze Marketing Automation. Okazało się, że opisany wyżej przykład dotyczy właśnie systemów do automatyzacji marketingu i sprzedaży. Dlaczego mimo średniego ROI z wdrożenia Marketing Automation na poziomie 27.8%, firmy nie są pewne, że warto pójść w tą stronę?
Większość firm, które wdraża Marketing Automation faktycznie uzyskuje dodatnie ROI. Wielkość zwrotu z dokonanej inwestycji zależy głównie od umiejętnego wybrania systemu, który spełni potrzeby firmy i samej firmy, która skutecznie go wykorzysta. Mimo, że ankietowane firmy uzyskały wysokie ROI z marketing automation, to nie są pewne, czy zrobiły by to ponownie gdyby miały szansę zacząć do nowa.
Według wyników badania średnie ROI z wdrożenia Marketingu Automation wyniosło 27.8%. Natomiast praktycznie wszystkie ankietowane firmy zanotowały dodatnie ROI, a 5% najlepszych z nich uzyskało bardzo duży, bo aż 150% wzrost przychodów.
Tym bardziej ciekawią odpowiedzi na kolejne zadane pytanie „Czy inwestycja w Marketing Automation opłaciła się?”. Oto wyniki:
- 48% – zdecydowanie tak
- 42% – nie jestem pewien
- 7% – nie
Dlaczego pomimo pozytywnych wyników inwestycji prawie połowa firm nie jest pewna czy było warto?
Przyczyn może być kilka. Jedną z nich może być samo słowo „automatyzacja”, które sugeruje że wszystko będzie się działo samo i bez naszego wysiłku. Nie bez znaczenia będzie, również wybrane narzędzie. Rynek systemów Marketing Automation jest bardzo bogaty i różnorodny. Znajdziemy na nim rozwiązania o pełnej kompleksowej funkcjonalności oraz systemy wyspecjalizowane dla konkretnych branż lub węższym zastosowaniu w marketingu, np. tylko do inbound marketingu lub tylko do social media. Trzeci możliwy czynnik to niedostateczne wsparcie ze strony firmy oferującej samo rozwiązanie.
1. Brak świadomości czego wymaga Marketing Automation
Systemy Marketing Automation faktycznie ułatwiają pracę marketerów i sprzedawców oraz oszczędzają ich czas. Zanim jednak zaczną to robić należy je w odpowiedni sposób wdrożyć, skonfigurować automatyzacje i zasilić treściami, tak aby cały mechanizm mógł faktycznie automatycznie i płynnie realizować powierzone mu zadania.
2. Wybór odpowiedniego systemu
Mimo wspólnego mianownika Marketing Automation. Systemy dostępne na rynku różnią się oferowanymi funkcjonalnościami. Wybierając odpowiedni z nich dla własnej firmy powinniśmy kierować się nie tylko ceną, a przede wszystkim naszymi obecnymi potrzebami w zakresie marketingu i sprzedaży. Ważne też jest, aby wybrane rozwiązanie pozostawiało możliwość rozwoju i wprowadzania nowych działań. Jeśli pozwoli tylko realizować aktualne potrzeby, to szybko może się okazać, że będzie potrzebna zmiana na inne lub zakup dodatkowego.
Przydatny artykuł: 5 kroków do wybrania odpowiedniego systemu Marketing Automation
3. Wsparcie od dostawcy systemu Marketing Automation
Marketing Automation to bardzo fajne i elastyczne narzędzia o ogromnych możliwościach. Dlatego bardzo ważny jest wsparcie w trakcie wdrożenia i później podczas pracy z systemem. Absolutne minimum, którego powinniśmy wymagać to bezpłatny dostęp do pakietu szkoleń i opracowań na temat Marketing Automation, e-booków, case studiem, przykładowych automatyzacji, instrukcji obsługi i innych materiałów pomocnych we wdrożeniu i bieżącej obsłudze. Jeśli dodatkowo wraz z licencją otrzymamy dedykowanego opiekuna klienta i bezpłatny pakiet działań startowych, to wdrożenie powinno przebiec płynnie, a pozytywne ROI zauważymy dużo szybciej.
Podsumowanie
Analizując informacje udostępnione przez VentureBeat widzimy, że Marketing Automatio praktycznie zawsze przynosi przychód firmie. Mimo, że nie wszystkie firmy są przekonane co do opłacalności przeprowadzonego wdrożenia, to wśród marketerów dominują pozytywne komentarze. Najlepsi z nich raportują nawet 150% wzrost przychodów od momentu wdrożenia Marketing Automation i równoległy wzrost liczby klientów. Marketing Automation nie tylko pozwala skuteczniej docierać do potencjalnych i aktualnych klientów z dokładnie dopasowanym i spersonalizowanym komunikatem ale dodatkowo dzięki identyfikowaniu i monitorowaniu zachowania każdego z klientów pozwala lepiej zrozumieć ich potrzeby i skuteczniej optymalizować marketing i sprzedaż koncentrując się na kliencie.