Na międzynarodowym rynku systemów Marketing Automation mamy do czynienia z rozwiązaniami bardzo wyspecjalizowanymi oraz kompletnymi oferującym bogaty zestaw funkcjonalności. Wybierając odpowiednie narzędzie dla własnej firmy staniemy przed trudnym zadaniem odnalezienia systemu zabezpieczającego wszystkie nasze potrzeby, w odpowiedniej kwocie i z możliwością rozwoju działań w przyszłości. Jak podjąć decyzję?
Podjęcie decyzji o zakupie systemu do automatyzacji marketingu i sprzedaży to pierwszy krok, który pozwoli powiązać wszystkie działania marketingowe z konkretnym klientem i ułożyć z nich spójny proces, zaprowadzi nas do wyboru odpowiedniego rozwiązania. Podjęcie dobrej decyzji pozwoli powiązać proces sprzedażowy z działaniami marketingowymi. Po wdrożeniu Marketing Automation nareszcie wszystko co robimy w marketingu i sprzedaży będzie skupiać się na i wokół potrzeb konkretnych klientów. Uda się ich wcześniej rozpoznać, dotrzeć do nich z informacjami których potrzebują, i które pomogą im w efekcie dokonać zakupu.
Dzisiaj systemy Marketing Automation to nie tylko sposób na dostarczanie treści do odbiorców w odpowiednim czasie i temacie. Platformy, te pozwalają na prowadzenie wielokanałowego marketingu i gromadzenie danych z każdego kanału, dzięki czemu możemy lepiej je analizować, optymalizować i skuteczniej zwiększać sprzedaż firmy.
Wybór odpowiedniego rozwiązania nie jest bardzo prosty. Musimy wziąć pod uwagę nie tylko bieżące potrzeby ale także przyszłe związane z rozwojem firmy i samych działań marketingowych. Potrzebna jest możliwość rozwoju w ramach platformy, którą wybierzemy, tak aby uniknąć późniejszych migracji danych i działań między różnymi systemami. Podejmując decyzję warto rozważyć 5 podstawowych kroków.
Krok 1: Określ cele jakie chcesz osiągnąć poprzez zakup
Na tym etapie warto zadać sobie kilka pytań, które pomogą określić cele jakie chcemy uzyskać w pierwszej kolejności po wdrożeniu narzędzia:
- Czy chcę zbudować trwałą współpracę pomiędzy marketingiem i sprzedażą?
- Czy chcę poprawić jakość kontaktów dostarczanych do działu sprzedaży?
- Czy chcę osiągnąć lepsze konwersje i wyższy przychód?
Dodatkowo przy określeniu pierwszoplanowych celów może pomóc lista najczęstszych przyczyn wdrażania Marketing Automation:
40% – poprawa procesu pozyskiwania i zarządzania kontaktami;
30% – automatyzacja procesów marketingowych i sprzedażowych;
18% – porzeba nowych lub lepszych funkcjonalności;
11% – niezadowolonie z obecnego systemu.
Dobrze jest dokładnie wiedzieć co chcemy osiągnąć przede wszystkim, dzięki temu łatwiej się będzie skupić na mniejszej liczbie systemów.
Krok 2: Sporządź listę potrzeb, jakie musi spełnić system Marketing Automation
Większość systemów Marketing Automation dostępna jest w modelu SaaS i oparta na technologii chmury. Dlatego sam techniczny aspekt wdrożenia jest banalnie prosty i sprowadza się do założenia konta klienckiego i wdrożenia kodu monitorującego zbliżonego do rozwiązania Google Analytics. Nie oznacza to, że oferują takie same funkcjonalności. Lista dostępnych modułów może bardzo się różnić. Dlatego warto sporządzić własną listę potrzeb i zweryfikować ją uzyskując dostęp do demo systemu. Dzięki temu sprawdzimy czy funkcja opisana na stronie na pewno jest w systemie i działa tak jak potrzebujemy. Następnie warto poczytać o wybieranych rozwiązaniach i zawęzić listę do kilku pozycji.
Firmy szukając systemu Marketing Automation najczęściej potrzebują:
- Wdrożyć Lead Nurturing – 80%
- Poprawić analitykę i raporting – 71%
- Wdrożyć scoring kontaktów – 64%
- Realizować dopasowany behawioralnie e-Mail Marketing – 45%
Krok 3: Przetestuj system w realnych warunkach marketingowych
Na pewno warto przetestować kilka systemów. Na referencyjnych grupach kontaktów wybranych z własnej bazy kontaktowej można przeprowadzić jedną lub dwie akcje w każdym z systemów branych pod uwagę i potem porównać wyniki. Robiąc tak zobaczymy silne i słabe strony każdego rozwiązania i sprawdzimy, w którym pracuje nam się najlepiej.
SALESmanago Marketing Automation możesz przetestować tutaj
Krok 4: Zrób listę 2-3 systemów i porównaj ich mocne i słabe strony
Po testach powinny zostać dwa góra trzy systemy spośród, których dokonamy wyboru. Pomoże nam prosta lista „za i przeciw” porównując je zobaczymy nasze „must have” i przekonamy się który systemy dostarcza rozwiązań, które potrzebujemy. Porównaj obsługę klienta, jej koszt, dostępność szkoleń i materiałów edukacyjnych. Czasem są płatne, czasem zupełnie bezpłatne, a jest to bardzo ważny czynnik.
Krok 5: Dokonaj wyboru
Ostatni krok, który bywa najłatwiejszy, a czasem najtrudniejszy. Teraz już stoimy przed maksymalnie dwoma systemami i decyzją, który wybrać. Jest czas na zadawanie przedstawicielom firm trudnych ale ważnych pytań. Patrząc na listę naszych potrzeb upewnijmy się, że uda się je spełnić na 100%. Czasem też warto dopytać o funkcjonalności dostępne na wyższych pakietach lub za dodatkową opłatą. Sprzedawcy u kresu rozmów są bardziej skłonni dać coś ekstra w zamian za przyspieszenie transakcji. I zostaje nam już tylko dokonać zakupu.
Znalezienie odpowiedniego system dla firmy to zawsze wymagający proces. W jego trakcie warto zapytać wszystkich, którzy będą z niego korzystać o ich oczekiwania lub o to co przeszkadza im w dotychczasowym narzędziu. 5 wymienionych kroków i porządne rozeznanie wewnątrz firmy sprawi, że łatwo będzie nam wybrać odpowiednie rozwiązanie.