Marketing Automation zmienia całkowicie podejście do tradycyjnego marketingu online. Jego wdrożenie sprawia, że dział marketingu zaczyna budować trwałą wartość w firmie i realnie wspierać dział sprzedaży. W dużym skrócie zwiększa się produktywność firmy i efektywność działań marketingowych i sprzedażowych. Taka pozytywna zmiana wynika z szeregu mniejszych korzyści wynikających z automatyzacji marketingu i sprzedaży.
System Marketing Automation to zestaw kilku narzędzi pozwalających bardzo szeroko zabezpieczyć działania marketingowe firmy, a dodatkowo oprzeć je o informacje płynące z faktycznego zachowania i reakcji konkretnych osób. Co pozwala dopasowywać działania promocyjnie indywidualnie do profilu odbiorcy. Najczęściej mamy dostęp do CRM, e-Mail Marketingu, automatyzacji, identyfikacji i monitorowania zachowania osób online, sms, vms, rtb, social media i wielu innych. Dodatkowo wszystko to spięte jest modułem analitycznym, który pozwala dokonywać analiz w oparciu o pełen zakres dostępnych danych.
Wykorzystanie tych modułów usprawnia działania marketingowe i sprzedażowe prowadzone w firmie. Co ważne wszystkie z nich zapisywane są w systemie w formie procesów, przez co stanowią trwałą wartość firmy i zostają z nią na zawsze. Wśród korzystnych zmian wynikających z wdrożenia Marketing Automation możemy wymienić:
-
Zwiększoną efektywność:
Sama automatyzacja procesów sprawia, że wykonują się szybciej, niezawodniej i w rezultacie efektywnej. Ten wzrost możemy zaobserwować w wielu różnych obszarach. Samo zebranie danych w jednym miejscu, zwiększenie ich jakości i ułatwiony do nich dostęp sprawia, że pracujemy wydajniej. Średnio 10% poprawy w dostępie do informacji to 14% wyższy przychód. Najważniejsze informacje, czyli w tym wypadku najbardziej zaangażowane kontakty są automatycznie wskazywane, przez co nie sposób przeoczyć okazji sprzedażowej. Oprócz tego system powiadamia o konieczności kontaktu z klientami, którzy dokonują istotnych z punktu widzenia sprzedaży zachowań. To przekłada się na skuteczniejszą pracę.
-
Zwiększoną konwersję:
Działanie systemu opiera się na precyzyjny monitorowaniu zachowania każdego z klientów indywidualnie. Odkąd wiemy jak się zachowują i gdzie nasi potencjalni klienci, możemy docierać do nich z odpowiednim komunikatem przy każdej interakcji. Przez co mają oni do czynienia z treścią dla nich atrakcyjną, która jest dopasowana do ich potrzeb oraz etapu w procesie zakupowym, na którym się w tej chwili znajdują. Dzięki temu można prowadzić potencjalnego klienta poprzez serię wiadomości wygenerowanych specjalnie dla niego, aż do gotowości zakupowej i przekazania do działu sprzedaży.
-
Mniejszą ilość błędów:
Automatyzacja działania pozwala znacznie ograniczyć ilość błędów wywoływanych czynnikiem ludzkim. Narzędzia mają to do siebie, że raz ustawione działają praktycznie bez przerw, cały czas wykonując zdefiniowane w automatyzacji działania. W swoim działaniu popełniają znacznie mniej błędów niż człowiek, przez co automatyzacja nawet najprostszych procesów wpływa pozytywnie na ich przebieg.
-
Niższe koszty:
Systemy Marketing Automation są udostępniane praktycznie zawsze online, oparte na technologii chmury i rozliczane w modelu SaaS. Omijamy potrzebę modernizacji infrastruktury technicznej wewnątrz firmy, ponieważ cały ciężar analizy, przechowywania i wykorzystania danych spoczywa na serwerach zewnętrznych. W wypadku takich rozwiązań nie mamy również kosztów utrzymania systemów w działaniu i zapewnieniu wsparcia technicznego, gdyż najczęściej jest to rzecz dodana i zawarta w opłacie abonamentowej. Dodatkowo systemy Marketing Automation, szczególnie w małej lub średniej firmie, mogą stanowić uniwersalne narzędzie dla wszystkich pracowników.
-
Zwiększoną sprzedaż:
Konwersja sprzedażowa w wypadku stosowania Lead Nurturing potrafi sięgać 27%, co przy klasycznym modelu i wyniku 3-5% jest bardzo dobrym wynikiem. Co więcej sprzedaż pracuje z osobami, które są na to gotowe i chcą takiego kontaktu. Dodatkowo sam kontakt następuje w odpowiednim momencie zakupowym. Wskazanie odpowiednich osób sprzedawcom i wcześniejsze ich przygotowanie sprawia, że sami sprzedawcy poświęcają 22% czasu więcej na faktyczną sprzedaż.