Każde nowe wdrożenie w firmie zmienia sposób jej funkcjonowania. Zastosowanie Marketing Automation zmienia proces pozyskiwania i obsługi kontaktów, a także sposób w jaki pracują działy marketingu i sprzedaży. Możliwa staje się prawdziwa współpraca pomiędzy nimi, ponieważ mogą nareszcie pracować we wspólnym środowisku i na tej samej bazie danych. Korzystają wzajemnie ze swojego doświadczenia i efektywniej pracują.
W wielu firmach marketing i sprzedaż funkcjonuję jakby zamknięte w bardzo szczelnych silosach. Pracują skupiając się tylko i wyłącznie na swoich podstawowych zadaniach. Często też nie podoba im się jak drugi dział wykorzystuje ich pracę lub ją wspiera. To jeden z problemów, które pozwala skutecznie rozwiązać zastosowanie Marketing Automation. Oprócz oczywistej automatyzacji, systemy te powstały aby nareszcie połączyć dwa działy, które mają bardzo zbieżne cele ale często pracują zupełnie niezależnie marnując potencjał firmy.
Marketing i sprzedaż mają ten sam cel – zwiększyć przychód firmy. Oba działy komunikują się z klientami i potencjalnymi klientami w odmienny sposób, przez co gromadzą inną wiedzę. Niestety rzadko komunikują się między sobą, przez co sprzedaż najczęściej o otrzymanym kontakcie nie wie wiele więcej niż imie, nazwisko i numer telefonu. Z drugiej strony marketing nie otrzymuje informacji, co powinien klient się dowiedzieć/usłyszeć zanim trafi do działu sprzedaży.
4 najszybciej osiągane korzyści z wdrożenia Marketing Automation
Wdrożenie Marketing Automation nie tylko stwarza warunki do współpracy ale przede wszystkim sprawia, że łatwiej jest im osiągać własne cele. Dzieje się tak, ponieważ wykorzystując nowe narzędzie oba działy dostrzegą natychmiastowe korzyści biznesowe, do których należą:
1. Pozyskiwanie lepszej jakości leadów
Moduł identyfikacji kontaktów na stronie WWW sprawia, że dział marketingu rozpoznaje i pozyskuje kontakty na dużo wcześniejszym etapie procesu zakupowego. Następnie system automatycznie segmentuje kontakty na podstawie ich zachowania, monitoruje ich zaangażowanie przypisując punkty scoringu oraz monitoruje ich zachowanie w wielu kanałach marketingowych. Dzięki temu działy marketingu i sprzedaży zyskują dostęp do dużo bogatszej bazy danych, która zawiera dane podane przez konsumenta (deklaratywne) oraz behawioralne (wynikające z zachowania). To pozwala dużo łatwiej rozpoznać jakim działaniom powinien podlegać dany kontakt: edukacja czy już sprzedaż.
„Firmy wykorzystujące Marketing Automation i Lead Nurturing doświadczają 451% wzrostu w ilości zakwalifikowanych leadów – The Annuitas Group”
2. Zwiększenie jakości i produktywności bazy danych
Systemy Marketing Automation zawierają lub są integrowane z narzędziami CRM. Dzięki czemu dane są nieustannie aktualizowane pomiędzy nimi. Realizowanie działań przez system SALESmanago Marketing Automation sprawia, że profile kontaktów są na bieżąco aktualizowane i wzbogacane o nowe dane behawioralne i transakcyjne. Dodatkowo system czyści bazę z błędnych lub nieaktywnych adresów e-mail. Dzięki temu nasza baza jest stale aktualny, a my pracując na niej skuteczniej utrzymujemy zainteresowanie potencjalnych i aktualnych klientów naszą ofertą.
3. Wyższa efektywność kampanii marketingowych
Korzystając z Marketing Automation zyskujemy lepszej jakości leadów oraz lepszą bazę danych. Co jest fundamentem dla naszych działań marketingowych. SALESmanago pozwala realizować akcje marketingowe w wielu różnych kanałach, w każdym z nich możemy dynamicznie dopasowywać treść do profilu konkretnego odbiorcy i przekazywać ją w odpowiednim momencie. Co więcej możemy automatycznie uruchamiać programy edukacyjne dla kontaktów, które nie są jeszcze gotowe na rozmowę z działem sprzedaży, a te gotowe od razu przekazywać do odpowiedniego sprzedawcy. Im lepiej dopasujemy naszą komunikację do potrzeb konsumentów, tym lepsze parametry osiągniemy.
4. Skuteczniejszy proces sprzedażowy
Marketerzy pracujący z systemami do automatyzacji działań marketingowych i sprzedażowych gromadzą bardzo wartościową wiedzę dla działu sprzedaży. Po pierwsze pomagają sprzedawać edukując potencjalnych klientów i przekazując ich do działu sprzedaży dopiero wtedy kiedy są na to gotowi. Po drugie do CRM sprzedawcy dostarczane mogą być dane zebrane przez Marketing Automation. Sprzedawca zobaczy scoring osoby z którą ma rozmawiać, przebieg i historię wizyt na stronie WWW firmy, jakie wiadomości e-mail czytał i wiele innych ciekawych informacji o potencjalnym kliencie. Oprócz tego Marketing Automation może automatycznie wysyłać alerty sprzedażowe, dzięki czemu powiadamia dział handlowy o konieczności kontaktu z konkretnymi klientami, którzy właśnie osiągnęli gotowość zakupową. Dział handlowy zaczyna się kontaktować z osobami, które „zna” i wtedy kiedy one tego kontaktu chcą.
„47% kontaktów przygotowanych przez Marketing Automation dokonuje zakupów o większej wartości niż te nie przygotowane – The Annuitas Group”