Wdrażając automatyzację marketingu i sprzedaży zaczynamy wysyłać lepiej dopasowane treści, które skuteczniej angażują odbiorców. Pozytywny wpływ widzimy w wypadku nowych kontaktów i tych, które są aktywne. Jak natomiast dotrzeć do osób, które przestały reagować na nasze wiadomości zanim jeszcze zaczęliśmy wykorzystywać Marketing Automation? Wśród tych nieaktywnych subskrybentów drzemie spory potencjał zakupowy, który potrzebujemy jedynie obudzić.
Opisane niżej pomysły przydadzą się każdemu kto spotkał się z malejącymi wskaźnikami wysyłek lub z mało aktywną bazą osób, które przecież same zapisały się na nasze wiadomości. Co zrobić kiedy nasze wskaźniki OR i CTR są zbyt niskie lub spotykamy się z rosnącą liczbą rezygnacji z wysyłek? Oczywiście rezygnacje tak samo jak zapisy są naturalne dla każdej bazy adresowej. Jednak to naszym obowiązakiem jest dbać o to by tych pierwszych było jak najmniej, a drugich jak najwięcej.
Samo wdrożenie Marketing Automation do dobry ruch w stronę skuteczniejszej komunikacji. Wysyłanie wiadomości dopasowanych do indywidualnych potrzeb i zachowania odbiorców przekłada się na wyższą skuteczność. Każdy lubi otrzymywać to co go interesuje, wtedy kiedy go interesuje i w formie jaką preferuje odbierać.
Co możemy zrobić z nieaktywnymi odbiorcami, którzy nie zrezygnowali z wysyłek?
1. Zapytanie o ich potrzeby
Na początku spróbujmy się od nich dowiedzieć czego tak naprawdę oczekują. Gdyby byli to aktywni użytkownicy naszej strony WWW, problem rozwiązałby system Marketing Automation, który monitorując zachowanie kontaktów na stronie automatycznie dopasowałby treści do potrzeb. Jednak jeśli są to osoby nieaktywne, czyli takie które nie czytają maili i nie odwiedzają strony, to my musimy wyjść z inicjatywą i po prostu spytać:
- jakiego typu informacje chcieliby otrzymywać – newsletter, nowe wpisy na blogu/, nadchodzące wydarzenia online i offline czy może zmiany w ofercie;
- jak często chcą otrzymywać wiadomości;
- na jaki adres chcieliby otrzymywać wiadomości.
Informacje takie możemy zebrać w formie ankiety online czy poprzez Call Center. Sam sposób jest mało istotny. Najważniejsze jest ich przekazanie do Marketing Automation i wykorzystanie w dalszej komunikacji.
2. Zgoda na pozostanie w kontakcie
Jeśli nie uzyskamy odpowiedzi na pytanie postawione w punkcie 1. To możemy zapytać odbiorców wprost czy chcą dostawać od nas kolejne wiadomości, inne wiadomości czy możemy woleliby się wypisać z wysyłek. Wyjście z inicjatywą i zasugerowanie zmiany poziomu subskrypcji lub nawet rezygnacji z niej sprawi, że część nieaktywnych osób może wybrać dogodną dla niej częstotliwość komunikacji i stanie się aktywną grupą odbiorców, a osobą które faktycznie chcą zrezygnować lepiej to ułatwić niż ryzykować oznaczenie jako SPAM. Dając wolny wybór subskrybentom zyskamy na:
- lepszych parametrach otwarć i kliknięć w wiadomości e-mail;
- wyższej reputacji serwerów wysyłkowych;
- lepszej dostarczalności naszych wysyłek;
- unikaniu tzw. spam traps.
3. Zmiana szaty graficznej
Może to właśnie wygląd naszych wiadomości sprawia, że odbiorcy przestają na nie reagować. Zanim jednak zmienimy wszystkie szablony, zacznijmy od testów A/B. W nich porównamy nowe kreacje ze starymi i statystyki jakie osiągają. Czasem zmiana wiadomości na dużo „ładniejsze” może wpłynąć negatywnie na wyniki. Jedyny sposób to test i badanie wpływu zmian w wiadomościach na zachowanie osób. Marketing Automation pozwoli nam zbadać nie tylko OR i CTR ale również późniejsze zachowanie odbiorców e-Mail Marketingu na stronie WWW.
4. Dopasowanie wiadomości do urządzeń mobilnych
Liczba urządzeń mobilnych zdolnych do obsługi poczty e-mail rośnie z dnia na dzień. Dzisiaj większość z nas wykorzystuje je do obsługi wiadomości. Często korzystając z telefonu usuwamy lub oznaczamy wiadomości ciekawe do przeczytania na komputerze. Po prostu sprzątamy skrzynkę. Dlatego wysyłając wiadomości musimy zadbać o to, aby dobrze wyświetlały się skrzynce odbiorczej. Zwróćmy uwagę na:
- długość tematu – optymalna długość to 20-30 znaków dla większości urządzeń;
- preview text – treść wyświetlana pod tematem wiadomość w skrzynce odbiorczej. Powinna zachęcić do przeczytania całości i składać się maksymalnie z 75 znaków;
- wolną przestrzeń wokół linków i przycisków – ułatwi to obsługę wiadomości na dotykowym ekranie;
- responsywność – w idealnej sytuacji wysyłamy wiadomości, które dopasowują się do urządzenia na którym są wyświetlane.
5. Dodanie personalizacji w wiadomości e-mail
Jedną z cech ludzi jest to, że każdy z nas lubi być traktowany indywidualnie i wyjątkowo. W e-mail marketingu realizowanym za pomocą Marketing Automation mamy praktycznie nieograniczone możliwości personalizacji i dopasowania treści każdej wiadomości e-mail. Nasze eksperymenty w tym obszarze możemy zacząć od takich prosty rzeczy jak:
- wysyłki z adresu e-mail, z którym kontaktował się dany adresat;
- automatycznego nawiązania w temacie do adresata lub jego zainteresowań;
- podpisania wiadomości e-mail danymi osoby z firmy, z którą adresat rozmawiał;
- wysyłania wiadomości w reakcji na pojawienie się klienta na stronie WWW.
Każde z tych przykładowych działań sprawi, że wiadomość będzie miała bardziej osobisty dla odbiorcy charakter, będzie wyglądała na sporządzoną specjalnie dla niego i przez osobę, którą kojarzy.