Według badania firmy IAB wydatki na reklamę online w Polsce wzrosły o 10%. Wzrost wydatków na e-mail marketing to zaledwie 5%, co oznacza, że e-mail marketing zaczyna być w regresie. Tymczasem, również w zeszłym roku w USA e-mail marketing pozwolił pozyskać do 40x więcej nowych klientów niż reklama w Facebook i Twitter. Skąd bierze się skuteczność wiadomości e-mail na amerykańskim rynku i jak można przełożyć ją na polskie realia?
Jedna z największych firm analityczno-doradczych Mckinsey&Company opublikowała wyniki badań amerykańskiego rynku reklamy online.
Okazało się, że e-mail pozyskuje średnio 40x więcej nowych klientów niż Facebook i Twiter, co więcej sama wartość zakupów jest około 17% wyższa. Oczywiście nie oznacza, to że należy przejść całkowicie na wiadomości e-mail, ponieważ mimo ich wysokiej skuteczności, jednocześnie spada udział wiadomości e-mail. Pomiędzy 2008 a 2012 wykorzystanie e-maila w komunikacji spadła o 20%, głównie na rzecz social media i komunikatorów na urządzenia mobilne. Jeśli chcemy dalej skutecznie działać to nie unikniemy inwestycji w nowo pojawiające się i coraz popularniejsze media. Z drugiej strony nie powinniśmy porzucać klasycznych form, takich jak e-mail marketing, w którym drzemie duży potencjał.
Jak wykorzystać potencjał wiadomości e-mail?
1. Wiadomość e-mail musi być zintegrowana z pozostałymi działaniami marketingowymi
Marketing Automation pozwala zintegrować większość kanałów marketingowych i komunikować się w każdym z nich w spójny sposób. Komunikacja może odbywać się automatycznie i w oparciu o rzeczywiste potrzeby odbiorców wynikające z ich zachowania online. Dzięki czemu każdy odbiorca wiadomości e-mail otrzyma indywidualnie dopasowany komunikat.
Bardzo często kliknięcie w wiadomości e-mail jest początkiem Zakupowej Podróży Klienta <link>. Dlatego tak bardzo ważne jest gdzie kliknięcie zaprowadzi konsumenta i czy będzie to miało związek z treścią wiadomości. Zintegrowanie wiadomoście e-mail z pozostałymi kanałami komunikacji daje bardzo dobre wyniki. Personalizowany landing page, który wyświetla treści powiązane z wiadomością e-mail zwiększa konwersję o 25%. Jednocześnie powinniśmy pamiętać o użytkownikach urządzeń mobilnych. Obecnie blisko 45% maili marketingowych jest otwieranych na urządzeniach mobilnych. Czym grozi brak zoptymalizowanych pod tym kątem wiadomości e-mail i landing pages? Według badań Google:
- 61% użytkowników nie powróci na stronę, na którą mieli problem wejść przy użyciu urządzenia mobilnego;
- 40% z nich w takiej sytuacji odwiedzi stronę konkurencji.
2. Każda wiadomość, to sposób na lepsze poznanie klienta
Każde otwarcie wiadomości e-mail i kliknięcie w link znajdujący się w jej treści jest monitorowany przez system Marketing Automation. Każde takie zachowanie przypisywane jest do konkretnej osoby, której dotyczyło i zapisane na karcie kontaktu. Dlatego też, możemy każdą wiadomość e-mail wykorzystać do poznania indywidualnych preferencji każdego z użytkowników. Wiedza, którą w ten sposób zdobędziemy w połączeniu z przebiegiem wizyt kontaktów na stronie WWW pozwoli nam lepiej dopasowywać następne wiadomości.
3. Personalizacja i dopasowanie treści jest kluczowe
Dlaczego wiadomość powinna być dopasowana do odbiorcy? Po pierwsze sami odbiorcy są coraz bardziej wymagający względem komunikatów marketingowych. Po prostu chcą dostawać interesujące ich wiadomości. Z drugiej strony mimo spadającego wykorzystania e-maila rośnie ilość wysyłanych wiadomości marketingowych. Jedyne co możemy zrobić, aby wyróżnić się z tłumu to wysyłać faktycznie to czego oczekują od nas odbiorcy i to w skali 1 do 1. Jedną z najdokładniejszych i najmniej pracochłonnych metod tworzenia dopasowanych wiadomości jest wykorzystanie technologii dynamicznych wiadomości e-mail, dostępnej w systemie SALESmanago Marketing Automation. W praktyce system automatycznie tworzy i wysyła dowolną liczbę wariacji tej samej wiadomości. W każdej wiadomości automatycznie podstawiane są te produkty/treści/usługi, które interesują odbiorcą, samo dopasowanie najczęściej odbywa się na podstawie tego co klient sam oglądał na stronie WWW. W takiej sytuacji każdy adresat może otrzymać zestaw produktów, które przeglądał, kupił lub które pasują do wymienionych.
Marketing Automation pozwala wysłać odpowiednią wiadomość, do odpowiedniej osoby i w odpowiednim czasie. Tak dopasowana wiadomość wyróżnia się na tle masowych wysyłek e-mail, ponieważ oferuję odbiorcy wartościową dla niego treść. Często wskaźnik otwarć (OR) dla takich wiadomości przekracza 50%, a ilość kliknięć(CTR) przekracza 20%.