Systemy Marketing Automation coraz dokładniej monitorują zachowanie osób odwiedzających stronę WWW firmy. Wraz z rosnącą dokładnością zwiększa się również lista miejsc, w których możemy identyfikować i monitorować zachowanie potencjalnych kontaktów. W jednym artykule postaraliśmy się zgromadzić najważniejsze możliwości SALESmanago Marketing Automation. Pokazujemy gdzie, poza stroną WWW firmy, można z powodzeniem gromadzić informacje o konsumentach.
Informacje pozyskiwane przez narzędzia Marketing Automation na temat ruchu na stronie WWW różnią się znacząco od analityki udostępnianej przez Google Analytics. Narzędzie udostępniane przez Google daje nam dane ilościowe. Dzięki niemu możemy dowiedzieć się ile osób odwiedziło naszą stronę WWW, gdzie mieszkają i skąd do nas trafili. Natomiast nigdy nie dowiemy się kto to tak naprawdę był. Dane gromadzone przez SALESmanago zawsze przypisane są do konkretnego kontaktu. Możemy powiedzieć, że w wypadku Marketing Automation mamy do czynienia z danymi jakościowymi. Możliwości Marketing Automation nie kończą się na stronie WWW firmy. Potencjalnych klientów i ich zachowanie możemy identyfikować i monitorować:
• na własnych stronach WWW i blogach;
• na innych stronach WWW, blogach, serwisach partnerskich;
• w sieci RTB;
• wykorzystując dane systemów zewnętrznych, np. systemów rekomendacji;
• w aplikacjach konkursowych na portalu Facebook;
• w aplikacjach instalowanych w urządzeniach mobilnych (smartphone, tablet);
• w narzędziach służących do badań (ankiety).
W każdym z wymienionych miejsc możemy rozpoznawać konkretne osoby i gromadzić o nich informacje. Każde z tych miejsc oferuje różne informacje o kliencie i wymaga innych działań do rozpoczęcia monitorowania.
1. Własna strona WWW i firmowy blog
Pierwsze, podstawowe i najważniejsze miejsce, w którym możemy poznać potrzeby naszych potencjalnych klientów. Monitorowanie kontaktów odwiedzających stronę WWW zaczyna się w momencie umieszczenia kodu monitorującego w kodzie źródłowym strony. Kod monitorujący otrzymujemy automatycznie drogą mailową po rejestracji w SALESmanago. Dodatkowo jest on zawsze dostępny w zakładce Ustawienia > Integracja. Kod monitorujący ma postać:
Jego umieszczenie na stronie WWW pozwala gromadzić cały zestaw informacji o potencjalnych i aktualnych klientach:
• źródło wejścia na stronę WWW;
• wyszukiwana fraza, po której nastąpiło wejście;
• przebieg wizyty – przeglądane adresu url z podziałem na domeny;
• długość trwania odwiedzin;
• lokalizacja, z której łączył się z witryną dany klient.
2. Inne strony WWW, blogi, serwisy partnerskie
System SALESmanago Marketing Automation nie posiada ograniczeń co do ilości monitorowanych stron WWW. Wklejając kod monitorujący na inne serwisy WWW zyskamy możliwość monitorowania zachowania naszych kontaktów również na innych stronach WWW. Jedynym warunkiem jest uzyskanie dostępu do kodu źródłowego. Najczęściej udaje się to w ramach serwisów partnerskich, serwisów udostępniających landing page’e lub zaprzyjaźnionych blogów. Zestaw informacji zbieranych w tym wypadku pokrywa się z wymienionymi wyżej.
3. Wykorzystanie sieci RTB
Możliwości monitorowania i wykorzystania wiedzy o zachowaniu osób objęły, również działania w sieci RTB. Integrując system SALESmanago Marketing Automation z siecią RTB możemy dopasowywać wyświetlane reklamy w RTB do profili budowanych przez SALESmanago. Pozwala to pojedynczym osobom wyświetlać reklamy dopasowane specjalnie dla nich. Z drugiej strony do systemu spływają informacje kto, jakie i gdzie klikał reklamy, co możemy wykorzystać w dalszej komunikacji oraz do określenia najskuteczniejszych form docierania do konsumentów. Reklamy wyświetlanie w RTB mogą zawierać:
• przypomnienie o płatnościach lub doładowaniu;
• reklamy dopasowane do etapu kampanii zakupowej;
• reklamy dopasowane do segmentu odbiorców lub indywidualnych osób;
• i wiele więcej.
4. Dane gromadzone przez systemy zewnętrzne
Jest wiele rozwiązań, które wykorzystują technologię cookies i gromadzą informacje i potencjalnych i aktualnych klientach odwiedzających stronę WWW. Do takiej grupy na pewno zaliczają się systemy rekomendacji, takie jak Quartic. Systemy Marketing Automation pozwalają połączyć w jednym miejscu wszystkie informacje gromadzone przez różne systemy wykorzystujące cookies. Dzięki czemu zyskujemy pełniejszy i bogatszy profil każdego z naszych zidentyfikowanych kontaktów.
5. Portal społecznościowy Facebook
Social media, to również dobry sposób na poznanie swoich potencjalnych i aktualnych klientów. Łącząc Marketing Automation z aplikacjami konkursowymi click-apps.eu zyskujemy możliwość pozyskiwana nowych kontaktów oraz monitorowania ich zachowania w samej aplikacji na portalu FB. Każdy kto weźmie udział w konkursie zostanie automatycznie dodany do systemu SALESmanago Marketing Automation. Wraz z jego danymi kontaktowymi trafią informacje zapisane w jego profilu: lokalizacja, data urodzin, płeć, itd.
Więcej: Integracja SALESmanago Marketing Automation z aplikacjami facebook click apps
6. Aplikacje instalowane w urządzeniach mobilnych
Coraz więcej osób posiada telefony nowej generacji posiadające praktycznie stałe połączenie z Internetem. W wielu wypadkach osoby te korzystają, również z aplikacji mobilnych. System Marketing Automation pozwala monitorować i identyfikować ich zachowanie, również wewnątrz takich aplikacji. Wszystko co zrobią klienci w aplikacji może być uwzględnione w innych działaniach marketingowych. Co ważne, również to czego nie zrobią może powodować automatyczne reakcje. Czyli w e-mail marketingu możemy dopasować oferty do tego co przeglądał klient online, z drugiej strony jeśli ktoś zainstaluje aplikację i z niej nie skorzysta to będziemy mogli automatycznie mu o niej przypomnieć.
Więcej: Marketing Automation w świecie aplikacji mobilnych
7. Ankiety i pozostałe badania online
Wszelkie badania online, w tym ankiety, to źródło danych o innym charakterze niż te gromadzone w trakcie monitorowania zachowania osób na stronie WWW. Informacje wynikające z zachowania to dane behawioralne, natomiast w wypadku ankiet gromadziny dane deklaratywne, które nie zawsze odzwierciedlają faktyczne zachowanie osoby. W tego typu narzędziach możemy przede wszystkim zapytać o informacje, których normalnie nie moglibyśmy pozyskać patrząc na zachowanie użytkowników. Jest to więc bardzo dobre wsparcie naszej bazy danych.