60% marketerów zgodnie uważa, że e-Mail Marketing generuje ROI w firmie. Głównie dlatego, że w wypadku wiadomości e-mail obliczenie wspomnianego wskaźnika jest bardzo proste. Dodatkowo wiadomość e-mail pozwala firmom pozostać na stałe w świadomości konsumentów i potencjalnych klientów, dzięki czemu pomaga zbudować trwałą więź między firmą i klientem. Jednak, żeby e-Mail Marketing tak zadziałał to musi być odpowiednio realizowany.
E-Mail Marketing jest, był i prawdopodobnie jeszcze długo będzie najpopularniejszym i jednym z najskuteczniejszych narzędzi marketingowych. Jednak, że utrzymać taki status sam e-mail marketing musi sprostać coraz bardziej wymagającym odbiorcom. Dzisiaj każdy z nas chciałby być traktowany indywidualnie, zarówno jako konsument odwiedzający sklep stacjonarny, jak i adresat wiadomości e-mail.
W trakcie badania MarketingSherpa Email Marketing Benchmark Survey, zapytano marketerów co chcą osiągnąć w eMail Marketingu w okresie jednego roku. 4 odpowiedzi uzyskały bardzo zbliżone wyniki:
- 67% marketerów chce dostarczać treści dokładnie dopasowane do adresatów;
- 67% chce przyciągnąć dodatkowy ruch na stronę WWW;
- 67% chce zwiększyć konwersję sprzedażową i/lub przychód;
- 65% chce osiągnąć lepsze wskaźniki zaangażowania w wiadomości e-mail.
Czy powyższe wyniki oznaczają, że marketerzy potrzebują Marketing Automation, aby dalej prowadzić skuteczny e-Mail Marketing? Na pewno wdrożenie Marketing Automation pozwala osiągać dużo lepsze warunki w każdym z wyżej wymienionych obszarów. Identyfikacja i monitorowanie zachowania poszczególnych osób na stronie WWW dostępna w Marketing Automation daje podstawy do skuteczniejszych działań. Jak to wygląda w każdym z obszarów?
Jak dostarczać dokładnie dopasowane treści do adresatów?
Jeśli chcemy wysłać dopasowana i spersonalizowaną wiadomość e-mail, to po prostu musimy wiedzieć co interesuje naszych adresatów. W klasycznym e-Mail Marketingu poznanie zachowania odbiorców ograniczało się do informacji: kto i w jaki link kliknął. Marketing Automation dodatkowo monitoruje zachowanie osób na stronie WWW. W praktyce oznacza to, że wiemy kto i w co klika w mailu, a potem co robi na stronie internetowej. Znając zachowanie adresatów, dużo łatwiej jest nam dopasować treści do ich zainteresowań. Dodatkowo, możemy wysyłać wiadomości e-mail w reakcji na ich zachowanie, np. 2 godziny po wizycie na stronie WWW. Według przytoczonego wyżej badania, 39% marketerów obecnie wykorzystuje automatyczne wiadomości do dostarczania lepiej dopasowanych treści. Dopasowanie w e-Mail Marketingu najłatwiej zacząć od wysyłki newslettera i segmentacji bazy kontaktowej w oparciu o zachowanie jego odbiorców.
Jak osiągnąć wyższą konwersję sprzedażową?
System Marketing Automation pozwala wychwycić zainteresowanych klientów na długo przed tym, zanim sami się skontaktują z firmą lub pojawią w CRM. Jeśli taki klient jest gotowy do dokonania zakupu to system automatycznie przekaże go do działu sprzedaży. Natomiast w przeciwnym razie uruchomi dla niego program Lead Nurturing. W jego trakcie konsument otrzyma kilka wiadomości e-mail dotyczących interesujących go produktów, przez co w nie inwazyjny sposób zbudujemy z nim relację i zwiększymy zainteresowanie zakupem właśnie u nas.
Marketing Automation to także, automatycznie dopasowywane i personalizowane oferty one-to-one. Na podstawie zachowania kontaktu na stronie WWW system może automatycznie umieścić w wiadomości e-mail najciekawsze dla odbiorcy produkty i wysłać taką wiadomość w odpowiednim momencie, np. krótko po odwiedzinach kontaktu na stronie danego produktu. Dzięki czemu realnie zwiększają konwersję sprzedażową.
Jak osiągnąć lepsze wskaźniki zaangażowania w wiadomości e-mail?
Najczęściej zaangażowanie adresatów w e-Mail Marketingu mierzymy określając OR (open rate) i CTR (click-through rate), czyli jaka część adresatów otworzyła wiadomość i kliknęła w jej treść. Wartość tych parametrów rośnie wprost proporcjonalnie do dopasowania komunikacji, w trzech wymiarach: czasu, treści i kanału komunikacji. Sposób na sukces to wysyłka informacji, które interesują odbiorcę, wtedy kiedy ich oczekuje i w sposób w jaki chce je odebrać. Marketing Automation pozwala prowadzić tak dopasowaną komunikację wykorzystując do tego większość kanałów komunikacji marketingowo-sprzedażowej.
Jak przyciągnąć większy ruch na stronę WWW?
Marketing Automation to nie tylko wyższa skuteczność i interakcja w e-Mail Marketingu, która przekłada się na więcej odwiedzin na stronie WWW, to także możliwość dopasowywania komunikatów w sieciach reklamowych do indywidualnych osób, przez co i one skuteczniej przyciągają uwagę i sprowadzają większą liczbę użytkowników na stronę WWW. Już sama segmentacja bazy adresowej w oparciu o dane behawioralne i realizacja wysyłek do powstałych segmentów przekłada się na większa liczbę odwiedzin.