Dużo pisaliśmy o zmianie w zachowaniu konsumentów w trakcie procesu zakupowego. Dzisiaj mamy do czynienia z bardziej świadomym i samodzielnym konsumentem. Większość unika bezpośredniego kontaktu z działem sprzedaży przez około 70% procesu zakupowego. Marketing Automation pozwala dotrzeć do konsumentów na tym początkowym etapie. Jak więc się zachowywać aby doprowadzić do sprzedaży?
Nawet najlepsze i najbardziej intuicyjne narzędzia są tak samo dobre jak umiejętności osoby, która z niego korzysta. System Marketing Automation to narzędzie, i jak każde musi być odpowiednio wykorzystywane. Dlatego warto pomyśleć czy używamy go w taki sposób, w jaki powinien być użyty lub jak powinniśmy wykorzystać jego możliwości.
Dzisiaj skupimy się na tym jak sprzedawać wykorzystując Marketing Automation. Oto kilka reguł, które pomogą nam w tym zadaniu.
1. Podejdź do konsumenta z empatią
Każdy z nas jest konsumentem. Dlatego tworząc kampanię zwróćmy uwagę na to czego sami byśmy po niej oczekiwali. Na pewno każdy kupujący oczekuje lepiej dopasowanych, spersonalizowanych i istotnych dla niego treści. Przecież sami bardziej docenimy mailing, w którym zobaczymy interesujące nas produkty. Dostarczajmy treści, które interesują odbiorców, odpowiadają na ich potrzeby i nie sprzedawajmy zbyt wcześnie.
2. Pozwól konsumentom mówić
Większość potencjalnych klientów odwiedza stronę WWW firmy, po to aby otrzymać konkretne odpowiedzi. Ich zachowanie online, to sposób w jaki mówią nam czego potrzebują i kiedy. Z Marketing Automation możemy ich „wysłuchać” i udzielić odpowiedzi w odpowiedniej chwili.
3. Ułatw życie Twoim potencjalnym klientom
Kupujący są bardzo zajęci. Dlatego starajmy się tworzyć jasne i zwięzłe komunikaty. Unikajmy dzwonienia, jeśli wiadomości e-mail i SMS dobrze działają. Natomiast jeśli chcemy się spotkać, to tylko wtedy kiedy zwykła rozmowa lub spotkanie on-line nie wystarczy. Dlatego im mniej wysiłku będą musieli poświęcić, tym chętniej będą się komunikować.
4. Nie naciskaj na zakup zbyt wcześnie
Jeśli zaczniemy naciskać na konsumenta zbyt wcześnie to stajemy przed kilkoma zagrożeniami. Przede wszystkim nie przygotowana osoba najpewniej nie dokona zakupu, co sprawi, że stracimy czas, pieniądze i siły. Ewentualnie zbyt wczesny kontakt sprzedażowy może niepotrzebnie wydłużyć cykl sprzedażowy. Z drugiej strony jeśli faktycznie klient dokona nieświadomego zakupu, to w modelach abonamentowych uzyskamy duży odsetek rezygnacji, a w innym wypadku wielu niezadowolonych klientów.
5. Dobrze poznaj potencjalnego klienta
Marketing Automation daje ogromne możliwości w monitorowaniu i identyfikowaniu zachowania kontaktów na stronie WWW. Warto poznać zachowanie potencjalnych klientów. Szczególnie ciekawe będzie to jakie zakładki naszej strony odwiedzili, które maile klikali i otwierali. Im więcej informacji tym łatwiej nam będzie się kontaktować, a następnie gdy już kontakt trafi do działu sprzedaży, to sam sprzedawca będzie miał dostęp do wielu wspaniałych informacji, które pomogą mu nawiązać relację.
6. Komunikuj się w odpowiednich momentach
Dobry komunikat, to taki który trafia do nas w odpowiednim momencie. Dlatego powiniśmy komunikować się w reakcji na zachowanie adresatów, tak aby wiadomości docierały do nich wtedy kiedy ich potrzebują. Na przykład jeśli ktoś odwiedził nasz e-sklep i szukał nart, to wyślijmy mu kilka informacji o produktach, które przeglądał i niedługo po jego wizycie na stronie WWW.
Marketing Automation pozwala skuteczniej dopasowywać treści do potrzeb konsumentów, wysyłać im je w odpowiednim momencie i za pomocą najlepszego medium. Dlatego jeśli wspiera dobry zespół marketingowo-sprzedażowy to wyniki ich pracy mogą tylko cieszyć.
Chcesz sprawdzić jak Marketing Automation pomoże w Twojej firmie? Skorzystaj z 30-dni bezpłatnego okresu testowego TUTAJ