Wdrażając Marketing Automation, często spotykamy się z luką dotyczącą tego jak jest, a jak powinno być. Najczęściej dotyczy to automatyzacji wysyłek wiadomości e-mail w reakcji na zachowanie konsumentów. Wiele firm używa automatycznych kampanii jedynie do edukacji potencjalnych klientów. Jednocześnie omijając zupełnie komunikację po sprzedażową i ponowną aktywizację utraconych lub uśpionych klientów.
Wiadomość e-mail to bardzo popularny sposób komunikacji, zarówno dla marketerów jaki i konsumentów. Jak więc wykorzystać pełen jego potencjał i możliwości automatycznych wysyłek?
1. Wykorzystaj automatyzację do budowania silnych relacji z konsumentami
Marketing Automation do idealny sposób na dbanie o relację z aktualnymi i potencjalnymi klientami. Dlaczego? Przede wszystkim pozwala nam monitorować i identyfikować zachowanie potencjalnych kontaktów. Dzięki temu dowiadujemy się czego potrzebują nasi potencjalni klienci i kiedy. Po drugie każdy z nas lubi być traktowany indywidualnie i zarazem wyjątkowo, szczególnie w relacji konsument-firma. SALESmanago Marketing Automation, dzięki technologii dynamicznych treści pozwala wysyłać wiadomości e-mail i wyświetlać treści na stronie WWW dopasowane do potrzeb i zainteresowań indywidualnych osób. W ten sposób uzyskujemy bardzo spersonalizowany komunikat, który dokładnie trafia w potrzeby konkretnego konsumenta. Poniżej przykładowa wiadomość e-mail z dynamicznie dopasowaną treścią.
2. Zwracaj uwagę na zachowanie zidentyfikowanych kontaktów
W skuteczności komunikacji najważniejszy jest kontekst i czas. Jeśli zapytamy o coś dzisiaj, a odpowiedź otrzymamy za tydzień to nie będziemy raczej z niej zadowoleni. To samo dotyczy działań marketingowych i sprzedażowych. Konsumenci odwiedzając naszą stronę i reagując nasz treści, tak naprawdę zadają nam pytanie: „Czy możesz mi dać to czego potrzebuje” lub „Czy potrzebuje tego co masz w ofercie”. Oczywiście to tylko przykład ale jeśli zareagujemy na takie pytanie i wyślemy odpowiedni komunikat zaraz po tym jak konsument „zapyta” to trafimy do jego świadomości i poprowadzimy go bliżej w stronę zakupu.
3. Zrezygnuj z podejścia „ustaw i zapomnij”
Jedną najsilniej obniżających skuteczność automatyzacji rzeczy jest „auto pilot”, czyli sytuacja w której ustawiamy jakąś automatyzację i o niej zapominamy. Oczywiście nie zawsze spotkamy się ze spadającą skutecznością, czasem będzie ona stała lub delikatnie wzrośnie. Jednak, jeśli jest coś dobre to nie oznacza, że może być lepsze! W systemach Marketing Automation uzyskujemy bardzo dużo informacji o zachowaniu kontaktów, również w reakcji nasze działania. Tymczasem monitorując statystyki automatycznych akcji i zachowanie kontaktów możemy znaleźć miejsca, gdzie potrzebna jest poprawa. Efekty każdej modyfikacji są w pełni mierzalne i pozwalają skutecznie określić czy zmiany idą w dobrą stronę. Firmy, które najwięcej zyskują na Marketing Automation działają w oparciu o nieustanne testowanie i optymalizację zautomatyzowanych procesów w oparciu o gromadzone dane. Oczywiście wymaga to czasu, strategii i pracy ale w efekcie uzyskamy dużo większą skuteczność e-Mail Marketingu.