Kończący się 2013 rok przyniósł dużo nowego w podejściu do komunikacji marketingowo-sprzedażowej z potencjalnym i aktualnym klientem. Zwiększyła się świadomość marketerów, którzy dużo aktywniej chcą uczestniczyć w procesie sprzedażowym, a przede wszystkim odejść od masowej komunikacji na rzecz spersonalizowanej komunikacji z indywidualnymi odbiorcami. Ta jakościowa zmiana w podejściu do marketingu i jego roli w nowoczesnej firmie zapowiada jeszcze ciekawszy nadchodzący rok.
Każdy zajmujący się marketingiem powinien pamiętać o jednej podstawowej rzeczy. To jego praca łączy firmę z konsumentami. Często popełnianym błędem było kładzenie nacisku na komunikowanie konsumentom oferty firmy. Mimo tego, że marketerzy nie wiedzieli jakiej oferty potrzebują konkretni odbiorcy i w jaki sposób chcieliby ją otrzymać. Marketerzy starali się dostarczyć dopasowane i cenne informacje dla odbiorcy ale ograniczała ich niewiedza. Problem dodatkowo wzmocnił znaczny przyrost liczby kanałów komunikacji. Przy tak dużej defragmentacji mediów elektronicznych coraz ciężej utrzymać spójny i skuteczny proces komunikacji z konsumentem pośród wielu punktów styku z firmą.
2014 rok na pewno nie będzie się różnił pod względem wymagań konsumentów, a liczba kanałów komunikacji może jedynie wzrosnąć. To co będzie się zmieniało to praca marketerów, którzy jeśli chcą skutecznie konkurować na rynku będą musieli przestawić się z masowego „szerokopasmowego” marketingu na podejście traktujące każdego konsumenta indywidualnie. Oznacz to, że konsument ma otrzymywać możliwie najlepiej spersonalizowane treści przy każdej interakcji z firmą i to zarówno w mediach cyfrowych jak i kontakcie offline. Sukces przyniesie angażowanie odbiorców, wtedy kiedy tego oczekują, treścią której potrzebują i w miejscu gdzie się jej spodziewają. Poniżej kilka postanowień na lepszy 2014 rok:
1. Przejdę z masowej ogólnej komunikacji na rzecz Marketing Automation i spersonalizowanych treści
Marketing Automation jest jednym z najczęściej wymienianych trendów w marketingu na 2014. Pomału, również z rozwiązania, które fajnie było by mieć staje się systemem niezbędnym do dalszej skutecznej pracy. Przede wszystkim systemy tej klasy, takie jak SALESmanago pozwalają na identyfikowanie i monitorowanie zachowania kontaktów w większości kanałów marketingowych. Równocześnie pozwala na dopasowanie komunikatów w tych kanałach do potrzeb zidentyfikowanych kontaktów. W ten sposób możemy poznawać zachowania odbiorców w wielu miejscach, dopasowywać je do indywidualnych osób i jednocześnie odpowiadać na ich potrzeby wysoce dopasowanymi komunikatami.
2. Spróbuję spersonalizować komunikację w chociaż jednym nowym kanale
Systemy Marketing Automation pozwalają na personalizację komunikacji w wielu kanałach. Wśród nich znajdziemy:
- e-Mail Marketing;
- strona WWW;
- social Media;
- SMS i VMS;
- aplikacje mobilne;
- sieci RTB;
Technologia pozwala na wiele, a jej zastosowań jest olbrzymia ilość. Informacja, że ktoś wczoraj otworzył wiadomość e-mail, a dzisiaj dokonał zakupu w sklepie internetowym to wspaniała wiedza dla marketera. Wie on co i jak działa na poszczególnych konsumentów. W 2014 najlepsi marketerzy wykorzystają tą wiedzę do tworzenia wyjątkowych i angażujących kampanii. Początek może być prosty. Wybierzmy jeden kanał, w którym nie próbowaliśmy personalizować komunikacji i zacznijmy z prostymi dopasowaniami. W ten sposób nauczymy się co jest dla nas najskuteczniejsze i efektywniej zaczniemy działać z bardziej zaawansowanymi personalizacjami.
3. Wykorzystam dane behawioralne w nowy ciekawy sposób
Chyba jedną z najciekawszych nowości jest technologia iBeacon dostępna obecnie na urządzeniach od Apple. Polega ona na lokalizowaniu użytkowników wewnątrz np. sklepów. Urządzenie to wykorzystując Bluetooth komunikuje się z bramkami umieszczonymi w lokalu i na bieżąco określa położenie użytkownika. Wyobraźmy sobie taką sytuację wchodzimy do sklepu a nasz telefon proponuje instalację aplikacji, dzięki której dostaniemy dostęp do unikalnych promocji. Następnie ta aplikacja będzie nas na bieżąco powiadamiać o artykułach objętych promocją, które nas interesują i są właśnie kilka metrów od nas. Doceni to każdy kto nie lubi błądzić po sklepie w poszukiwaniu ulubionych artykułów. Marketer może zostać dla konsumenta prawdziwym prywatnym przewodnikiem, który pomoże znaleźć mu najlepiej dopasowany do niego produkt lub usługę. Konsumenci, również to docenią bo każdy lubi być traktowany indywidualnie i lubimy kiedy ktoś zwraca uwagę na nasze potrzeby.