Podstawowe automatyzacje do wykorzystania w eCommerce

Rynek eCommerce w Polsce rozwija się najszybciej w Europie. Jego udział w handlu detalicznym to obecnie 3.8% a według raportu Delloite niebawem osiągnie poziom 6-7%. Największych zainteresowaniem w Internecie cieszą się produkty związane z domem i ogrodem. Potem klasyfikują się ubrania, buty oraz akcesoria dla najmłodszych. Automatyzacja marketingu i sprzedaży pozwala skuteczniej wykorzystać potencjał i wszystkie korzyści płynące z e-Handlu.

Handel w sieci ma wiele zalety. Firmy, które zdecydują się wejść na rynek eCommerce oszczędzają głównie na kosztach funkcjonowania. Nie muszą wyposażać oraz utrzymywać stacjonarnych sklepów oraz biur. Proces dystrybucji ulega skróceniu a realizowanie określonego poziomu sprzedaży wymaga mniejszej liczby pracowników. To wszystko sprawia, że osiągnięcie takie samego wyniku sprzedażowego co w tradycyjnym handlu generuje niższe koszty.

Jednak z drugiej strony klienci nie mogą fizycznie dotknąć oferowanych produktów. Nie mają również bezpośredniego kontaktu ze sprzedawcą. Przez to trudniej jest poznać ich potrzeby i pomóc dokonać odpowiedniego zakupu. Sytuacja ta zmienia się po wdrożeniu narzędzi pozwalających monitorować zachowanie osób na stronie internetowej oraz na podstawie tych informacji budować ich  profile. W wypadku systemu SALESmanago Marketing Automation monitorowanie klientów e-sklepu  możemy zacząć najczęściej na dwa sposoby. Pierwszy z nich to wysyłka tradycyjnego e-mailingu. Jednakże, każdy kto kliknie w link w otrzymanym mailu zostanie zidentyfikowany i od tej pory jego zachowanie będzie monitorowane, a w systemie zacznie powstawać profil klienta. Druga opcja to prosta integracja systemu ze sklepem. W ten sposób każdy klient, który się zarejestruje, zaloguje, dokona zakupu lub zapisze na newsletter zostanie zidentyfikowany przez system. Dzięki temu dane behawioralne (zachowanie na stronie WWW, otwarcia i kliknięcia w maile) oraz transakcyjne stworzą profil klienta. W ten sposób poznajemy klienta i jego potrzeby podobnie lub nawet dokładniej niż podczas jego wizyty w sklepie stacjonarnym. Głównie dlatego, że każda wizyta (na stronie WWW) oraz zakup jest zapisywany i przechowywany.

Jak możemy wykorzystać wiedzę o klientach w Marketing Automation?

Łącząc wiedzę o klientach oraz automatyzację marketingu i sprzedaży możemy zrobić wiele. Najważniejsze jest to, że zaczynamy komunikować się potencjalnymi i aktualnymi klientami indywidualnie przesyłając im istotne dla nich treści w odpowiednim czasie i w odpowiedni sposób. Poniżej przedstawiamy 5 działań od których warto zacząć automatyzację marketingu i sprzedaży w eCommerce.

1. Automatyczna segmentacja klientów odwiedzających stronę WWW

System monitoruje każdego zidentyfikowanego klienta na stronie WWW. Na podstawie przebiegu wizyty możemy automatycznie przypisać klienta do segmentu. Podział klientów na grupy ze względu na ich zachowanie na stronie WWW to segmentacja behawioralna. Jest to jedna z najdokładniejszych metod grupa kontaktów ze względu na ich zainteresowanie. Głównie dlatego, że za przydzielenie do konkretnej grupy odpowiada rzeczywiste zachowanie danej osoby na stronie WWW. Uruchomienie takiej automatycznej segmentacji jest bardzo proste dzięki macierzom segmentacji. Macierz przypisuje klienta do grupy na podstawie odwiedzin:

  • Na dokładnie określonym adresie URL;
  • Na adresie URL zawierającym dane słowo;
  • Na adresie URL, w którym występuje określony ciąg znaków. Na przykład podając hiszp* macierz zareaguje na słowa Hiszpania, hiszpańskich, hiszpańskie w odwiedzanym adresie URL.

Na dokładniejszą segmentację pozwala połączenie danych behawioralnych(historia wizyt na stronie WWW) z danymi transakcyjnymi(historia zakupów).

2. Wysyłka predefiniowanych ofert dopasowanych do segmentu klientów

Jeśli posiadamy już segmenty odbiorców określone na podstawie danych behawioralnych to mamy podstawę do następnej automatyzacji. Żeby lepiej poznać potencjalnych klientów możemy automatycznie wysłać im predefiniowaną ofertę dotyczącą segmentu produktów, którymi są zainteresowani. W tym celu przygotowujemy zestaw wiadomości zawierających najciekawsze/najpopularniejsze oferty z danego segmentu. Następnie tworzymy reguł automatyzacji trzymając się zasady, że jedna reguła odpowiada za wysyłkę oferty do jednego segmentu. W takiej regule określamy zdarzenie, czyli przypisanie do segmentu i akcję wyślij ofertę X. Powielamy to ustawienie dla wszystkich segmentów. Dzięki temu system automatycznie wyśle ofertę do osoby, która trafi do danego segmentu.

3. Formularz Pop-up skierowany do anonimowych użytkowników

Pracując w środowisku Marketing Automation zawsze powinniśmy starać się zwiększyć liczbę zidentyfikowanych kontaktów. Jednym z dobrych sposobów pozyskiwania zarówno nowych i zidentyfikowanych kontaktów jest formularz kontaktowy typu pop-up lub wysuwany z brzegu ekranu. W SALESmanago możemy stworzyć dowolnie wyglądający formularz, a następnie wygenerować odpowiedni kod (pop-up lub wysuwany). Generując taki kod  możemy zaznaczyć opcję: „nie pokazuj zidentyfikowanym kontaktom”. Dzięki temu po wklejeniu kodu na stronie WWW tylko użytkownicy anonimowi zobaczą ten formularz z dedykowaną dla nich treścią. Na przykład ciekawą promocją dla nowych klientów.

4. Powiadomienie o porzuconym koszyku

Jedna z najpopularniejszych automatyzacji w eCommerce. Automatyczne przypomnienie o pozostawienie nie wykupionych produktów w sklepowym koszyku pozwala przede wszystkim ograniczyć ich liczbę. Po drugie najczęściej rośnie średnia wartość koszyka, ponieważ klienci wracając na stronę sklepu dokładają coś jeszcze korzystając ze stałego kosztu dostawy. Tego typu automatyzacja może być bardzo podstawowa, czyli jeśli dodał produkt do koszyka i nie dotarł do płatności to wyślij wiadomość przypominającą o porzuconych zakupach. Natomiast w bardziej zaawansowanej formie możemy automatycznie przesyłać wiadomość przypominającą, w której znajdą się produkty pozostawione w koszyku.

5. Programy Win-Back

Win-back to najprościej mówiąc ponowne zaangażowanie klienta, który teoretycznie zrezygnował z usług firmy/dalszych zakupów. W Marketing Automation wiemy kiedy klienci odwiedzają stronę WWW i kiedy dokonują zakupów. Łatwo więc ustawić odpowiednią automatyzację przypominającą o naszym istnieniu klientom, którzy przestali odwiedzać e-sklep i dokonywać transakcji. Najprostszym sposobem będzie stworzenie odpowiedniej wiadomości zachęcające klientów do powrotu. Może to być rabat dla stałych klientów. Następnie określamy regułę automatyzacji, która w wypadku braku odwiedzin lub zakupu w przeciągu określonego czasu od poprzedniej odwiedziny/zakupu wyśle wcześniej przygotowaną wiadomość.

Jesteś zainteresowany wykorzystaniem Marketing Automation w eCommerce? Napisz do nas na info@salesmanago.pl

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]