7 porad dla copywritera. Czyli jak tworzyć lepsze treści marketingowe.

Wiele razy wspominaliśmy o znaczeniu treści oraz jej jakości w marketingu. Samo stworzenie treści to dopiero początek. Drugim krokiem jest jej dopracowanie. Dlatego dzisiaj skupimy się na pracy copywritera oraz każdego odpowiedzialnego za treści w firmie.  Edycja treści jest bardzo ważna, ponieważ pozwala uniknąć negatywnego wpływu błędów w przekazie na skuteczność marketingu. Podpowiadamy jak edytować, aby uzyskać najlepsze rezultaty.

Każdy błąd zmniejsza skuteczność treści, a w skrajnych przypadkach może wywołać spadek przychodów w firmie. Szczególnie kiedy zniesmaczeni klienci zwrócą się ku naszej konkurencji. Nikt nie ma ochoty na rozszyfrowanie najeżonego błędami tekstu, więc jako odbiorcy zamiast marnować czas poszukamy czegoś lepiej napisanego i łatwiejszego w odbiorze. Sama tematyka może być ciekawa ale treść musi być przyjemna w odbiorze. Edytując i poprawiając powinniśmy uważać. O ile w wypadku publikacji online (strona WWW, blog, social media) możemy szybko poprawić błędy to w wypadku mediów drukowanych nie jest to już możliwe. Przekonała się o tym jedna z codziennych gazet kiedy czytelnicy przy śniadaniu spotkali się poniższym artykułem.

Podobnych wpadek jest oczywiście znacznie więcej. Jeszcze dwa przykłady:

W każdym z tych wypadków zabrakło odpowiedniej edycji i sprawdzenia tekstu przez publikacją. Jeśli chcemy uniknąć takich błędów i tworzyć lepsze treści to warto wykorzystać poniższe porady/triki w codziennej pracy.

1. Ujednolić wygląd tworzonych treści

Określając styl tworzonych w firmie treści najważniejsza jest konsekwencja. Spójny sposób formatowania wszystkich tekstów może zadziałać podobnie jak logo. Warto stworzyć jednolite standardy, tak aby różne formy treści przybierały ten sam format. Niektóre firmy tworzą własny styl. W jego ramach gromadzą typowe słowa, zwroty i standard ich zapisu. W takim „podręczniku” możemy umieścić słowa pożądane w nagłówkach i tematach. Dzięki temu tworzone treści staną się cechą charakterystyczną dla firmy, chociażby od strony graficznej.

2. Sprawdzaj czytając na głos

Po napisaniu dowolnego tekstu najczęściej sprawdzamy go czytając raz jeszcze. W 99% przypadków robimy to w pamięci. Jeśli wskoczymy na następny poziom i będziemy czytać na głos to wyłapiemy więcej błędów i przekonamy się czy nasz tekst dobrze brzmi. Co jest wbrew pozorom bardzo ważne.

3. Uważaj na objętość treści

Zdolność koncentracji u odbiorców jest teraz wyjątkowo krótka. Dzisiaj chłoniemy więcej informacji i szybciej niż kiedykolwiek. Dlatego jeśli chcemy się przebić przez szum wiadomości nasz komunikat musi być maksymalnie zwięzły i konkretny. Poprawiając tekst usuwajmy zbędne słowa i pilnujmy jasności przekazu.

4. Przeczytaj raz jeszcze opublikowany materiał

Praca copywriter’a nie kończy się na przycisku „publikuj”. Nawet najdokładniejsze sprawdzenie tekstu przed publikacją nie daje 100% skuteczności. Patrząc „świeżym okiem” złapiemy błędy, które umknęły nam wcześniej. Trzeba pamiętać, że na to pozwala tylko cyfrowa publikacja. Jeśli puścimy coś do druku to już nie damy rady tego poprawić.

5. Nie bądź własnym copywriterem

Jeśli nie ma innej możliwości lepiej samemu sprawdzić i zatwierdzić własny tekst niż w ogóle to pominąć.  Jednak spojrzenie kogoś innego pozwoli tak naprawdę zweryfikować napisany tekst i wychwycić większą liczbę błędów. W sytuacji, w której musimy sami weryfikować nasze teksty dobrym pomysłem będzie odłożenie ich na kilka dni i dopiero po pewnym czasie sprawdzenie. Dzięki temu podejdziemy do tekstu z większym dystansem.

6. Przeczytaj przygotowany tekst od końca do początku

Nasz umysł lubi chodzić na skrót. Dlatego jeśli czytam „standardowo” dokonuje on pewnych uproszczeń, szczególnie jeśli dobrze znamy tekst. Czytanie od końca zmusi umysł do większej koncentracji i ułatwi znalezienie takich błędów jak: interpunkcja, podwójne lub dodatkowe słowa.

Jednym ze wspomnianych uproszczeń jest czytanie całego słowa od razu, zamiast każdej z liter po kolei. Oto dowód:

” Zdognie z najwoymszi baniadami perzporawdzomyni na Uwinetyesice Cmabrigde nie ma zenacznia kojnoleć ltier pzry zpiasie dengao sołwa. Nwajżanszie jset, aby prieszwa i otatsnia lteria błya na siwom mijsecu. Ptzosałoe mgoą być w niaedziłe i w dszalym cąigu nie pwinono to sawrztać polbemórw ze zozumierniem tksetu. Dzijee się tak datgelo, że nie czamyty wyszistkch lteir w sołwie, lcez cłae sołwa od rzau”

7. Obejrzyj cały tekst z dystansu

Na koniec spójrz na gotowy tekst całościowo. Zadaj sobie pytanie:

  • czy dobrze wygląda;
  • czy jeśli było 5 powodów to rzeczywiście wymienione jest 5;
  • czy odnośniki działają.

Sprawdzenie tych elementów pozwoli nam się upewnić, że czytelnik zobaczy to co chcieliśmy mu pokazać.

Na koniec fajny przykład celowego wykorzystania błędów w treści reklamy:

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]