Każdy kto wykorzystuje e-Mail Marketing w pracy spotkał się z tematem testów A/B. Oczywiście pozwalają one dokładnie porównać dwie różne wiadomości, kreacje, tematy i wybrać skuteczniejszy. Natomiast czy zastanawialiście się czy one tak naprawdę wpływają na zwiększenie przychodów w firmie? Czy dzięki nim zarabiamy więcej?
Szukając odpowiedzi na pytanie który mail będzie skuteczniejszy, które call-to-action przyniesie więcej kliknięć czy którego szablonu użyć często sięgamy do testów A/B. To bardzo dobrze, gdyż otrzymamy dokładne dane o skuteczności porównywanych wysyłek. Najważniejsze jest to, że otrzymujemy informację o tym co jest najlepsze dla nas i naszych potencjalnych klientów. W związku z tym specjaliści z MarketingSherpa zdecydowali się przyjrzeć finansowej stronie testów. Zajęli się tym tematem, ponieważ mimo oczywistych korzyści płynących z testów A/B wymagają one pewnego wysiłku i narzędzi. Do przeprowadzenia testów potrzebujemy:
- Odpowiedniego systemu, który pozwoli wysłać testowe wiadomości, zebrać i porównać statystyki;
- Przygotowania minimum dwóch różnych wersji wiadomości dla każdego z testowanych elementów;
- Solidnych metod testowania pozwalających uzyskiwać rzetelne wyniki.
Pierwszy z punktów jest najłatwiejszy do zrealizowania. Większość systemów Marketing Automation zawiera w standardzie moduł testów A/B. Moduł ten występuje też w systemach do e-Mail Marketingu natomiast nie dostarcza tak dokładnych informacji o wpływie wysyłek na zachowanie odbiorców. W Marketing Automation obok standardowych parametrów (ilość otwarć i kliknięć) wiemy, które linki klikali poszczególni odbiorcy i co potem robili na stronie WWW. Dzięki temu mamy dokładniejszy obraz rezultatów wysyłek. Mimo to pozostaje jeszcze całkiem sporo pracy. Głównie w związku z odpowiednim zaplanowaniem i przeprowadzeniem samych testów. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj: 7 zasad pozwalających skutecznie testować i doskonalić wysyłki e-mail
W swoim badaniu MarketingSherpa zadało pytanie: Czy optymalizacja i testy wysyłek przyniosły ROI w 2011 roku?
Okazuje się, że nadal ponad połowa marketerów nie sprawdza ROI i przez to nie wie czy testowana wysyłka przyniosła firmie zysk czy stratę. Częściowo jest to spowodowane skomplikowaniem takiego obliczenia. Jeśli chcemy uzyskać solidny wynik musimy wziąć pod uwagę wiele kosztów dodatkowych takich jak koszt modułu do przeprowadzenia testów, dodatkowy czas potrzebny na stworzenie kilku wariantów wysyłki czy czas poświęcony na przygotowanie i przeprowadzenie testów.
Natomiast samo obliczenie takiego wskaźnika przynosi wiele korzyści. Po pierwsze dokładnie wiemy, które nasze działania są rentowne. Po drugie łatwiej jest zabezpieczyć środki na prowadzenie dalszych działań, które przynoszą zysk firmie. Po trzecie uzbrojeni w konkretne argumenty łatwiej uzasadnimy zasadność działań marketingowych w firmie.Wracając do wyników badania w 38% firm przeprowadzanie testów A/B przyniosło zysk, a jedynie w 3% przypadków stratę.
Jesteś zainteresowany wykorzystaniem Marketing Automation w e-Mail Marketingu? Napisz na: info@salesmanago.pl
Lub zobacz DEMO systemu >>
Z systemu można korzystać 30 dni za darmo. Aby skorzystać z systemu wystarczy zarejestrować się na stronie www.salesmanago.pl