W przypadku firmy InsideOut tak dobre rezultaty przyniosło wdrożenie prostej strategii opierającej się na 4 krokach. Kampania mająca na celu pozyskanie nowych potencjalnych klientów opierała się o content marketing. Jednakże w tym wypadku połączono klasyczny content marketing z Marketing Automation. Dzięki temu firmie udało się dostarczać treści wysokiej jakości do odpowiednich osób, w odpowiednim czasie i za pomocą najlepszego kanału.
Strategia content marketingu bazuje na udostępnianiu treści. Obecnie mamy do czynienia z dużo mniej cierpliwym odbiorcą. W związku z tym samo udostępnianie treści nie wystarcza. Potencjalni klienci wymagają od nas, abyśmy dostarczali im tego czego potrzebują i wtedy kiedy potrzebują i to w jak najlepszej formie. Dzisiaj na rynku wygrywa ten, który najszybciej odpowie na potrzeby konsumentów, a samo najszybciej zaczyna oznaczać w czasie rzeczywistym. Dlatego firmy stają przed wyzwaniem. Jak reagować na indywidualne potrzeby konkretnych osób i nie powielać komunikatów w wielu kanałach?
Wzorując się na wdrożeniu jakie przeprowadziła firma InsideOut możemy wskazać 4 podstawowe kroki w strategii marketingowej.
1. Ustal zasady dobrego contentu
Nie jest tajemnicą, że dzisiejszy klient jest bombardowany informacjami na każdym kroku. Dlatego jeśli chcemy się wybić ponad codzienny szum musimy dostarczyć informację istotną dla odbiorcy i w bardziej kuszący sposób niż konkurencja. Firma InsideOut określiła cztery zasady:
- Mała objętość:
Długie artykuły wymagają dużo czasu. Niestety czas to nie jest dobro, którego mamy w nadmiarze. Szczególnie w trakcie pracy. Dlatego aby nasze komunikaty były przyjemne w odbiorze muszą być relatywnie krótki i przy małej objętości zawierać maksimum treści.
- Przejrzysta i prosta treść:
Zbyt skomplikowany artykuł zniechęca odbiorców. Skuteczniejsze okazuje się przekazywanie w konkretnym komunikacie kluczowych idei niż opowiadanie całej historii.
- Oprawa graficzna:
Czysty tekst jest mało kuszący. Warto popracować nad wyglądem naszych komunikatów. Jeśli użyjemy kolorów, grafik, wypunktowań i innych urozmaiceń zachęcimy większą część odbiorców. Z drugiej strony musimy dbać o to by nie przesadzić.
- Unikalna zawartość
Łatwo jest powielać dostępne treści i opinie w sieci. Jeśli będzie mówić dokładnie to co inni to nikt nas nie zauważy. Dlatego też lepiej jest prezentować nawet podobne zagadnienia ale z innej perspektywy tak aby pokazać ciekawy punkt widzenia.
2. Wybierz główne typy treści
Profil klientów zmienia się w zależności o segmentu w którym działa firma, rynku czy obszarze geograficznym. Dlatego ciężko wskazać najskuteczniejsze ogólnie formy udostępniania treści. To w jakiej formie przekazywać będziemy treści będzie zawsze zależeć od indywidualnej sytuacji firmy. Wybierając odpowiednią formę warto zadać sobie pytanie. Jaka forma najlepiej angażuje i trafia do odbiorców? W wypadku firmy InsideOut wybrano:
- Prezentacje: umieszczane na platformie slideshare;
- Artykuły: zostały wybrane dla części potencjalnych klientów firmy, którzy potrzebowali dłuższych i pełniejszych opracowań;
- Materiały wideo: nagrania dawały podobne możliwości co prezentacje. Pozwalały dostarczyć atrakcyjny content w porcjach łatwych do przyjęcia.
3. Zostań centrum treści
Tworzenie treści to jedna z najtrudniejszych części content marketingu. Wymaga ona pewnej ilości czasu, energii i nowych pomysłów. Na szczęście jeśli dobrze się rozejrzymy to znajdziemy całkiem sporo pomysłów nawet wewnątrz własnej firmy. Źródłem inspiracji może być dział sprzedaży, który ma nieustanny kontakt z potencjalnymi klientami i dokładnie wie jakich informacji oni potrzebują. Firma InsideOut znalazła dwa najlepsze dla siebie źródła treści:
- Założyciela i prezesa firmy;
- Dział usług specjalistycznych – składający się głównie z ekspertów stał się ważnym źródłem treści dla marketingu.
4. Promuj i udostępniaj treści
Sposób w jaki będziemy udostępniać oraz promować treści mocno wpłynie na efekty naszych działań. Jeśli skorzystamy z systemu Marketing Automation szybko odnajdziemy te kanały, w których klienci najchętniej zapoznają się z naszymi komunikatami. Wprawdzie odpowiedni kanał jest mocno uwarunkowany indywidualną sytuacją firmy. Mimo to najczęściej wybieranym jest e-Mail Marketing. Jeśli chcemy z niego skorzystać warto upewnić się, że nasz system pozwoli nam na:
- segmentację behawioralną bazy;
- automatyzację wysyłek na podstawie zachowań odbiorców;
- indywidualne dopasowanie treści wysyłki do adresata.
Wymienione trzy podstawowe funkcjonalności pozwolą nam dostarczać odpowiednią treść do odpowiedniej osoby i w odpowiednim czasie w oparciu o jej zachowanie zmierzone na stronie WWW, dzięki czemu uzyskamy wysoki poziom dopasowania. Dodatkowo pozwoli to zapanować na ilością wysyłanych wiadomości.
Wsparcie innymi kanałami
Marketing Automation pozwala zintegrować wiele kanałów komunikacji. Co więcej potrafi przekazywać dopasowane treści nie tylko za pomocą wiadomości email ale również w social media i na stronie WWW. Dzięki temu unikniemy przekazywania tych samych treści do tego samego odbiorcy. Z drugiej strony będziemy mogli przekazywać komunikaty odnoszące się do zainteresowania odbiorcy i tego co już zobaczył.
Rezultaty
Wdrożenie kampanii opartej na wysokiej jakości treści przyniosło bardzo ciekawe wyniki. Wiadomości e-mail bazujące na dopasowanej do segmentu treści przyniosły:
- 87% niższą liczbę kliknięć w opt-out;
- 388% więcej potencjalnych klientów.