Jedną z największych zalet e-Mail Marketingu jest możliwość jego testowania i optymalizacji. Mimo wielu możliwości według badań przeprowadzonych przez MarketingSherpa najczęściej testowanymi i optymalizowanymi elementami wiadomości e-mail są jedynie: temat i treść, średnio w 70% przypadków. Podpowiadamy na co jeszcze warto zwrócić uwagę i w jaki sposób zaplanować i zrealizować taki test.
W swoim badaniu MarketingSherpa zadało pytanie: „Które elementy wiadomości e-mail testujesz najczęściej? Które elementy najczęściej testują Twoi znajomi?”
W odpowiedziach pojawiło się 11 najczęściej testowanych elementów wiadomości e-mail. Oczywiście listę możemy wydłużyć o kolejne. Jednakże, dokładne ich przetestowanie wystarczy w zupełności do przygotowania skutecznej wiadomości e-mail, która zaangażuje odbiorców i pozwoli zbudować trwałą relację pomiędzy konsumentem i firmą. Skoro wiemy, które elementy wiadomości warto przetestować, to zastanówmy się jak zaplanować i przeprowadzić test. Proponujemy zastosować 7 prostych zasad.
1. Zacznij od podstaw
Pierwszym elementem, od którego zaczynamy testowanie naszych wiadomości jest jej temat. Na tym etapie testujemy również nagłówek wiadomości. Sprawdzenie tych dwóch elementów jest dość łatwe i nie wymaga wiele pracy czy kreatywności. Wystarczy przygotować kilka różnych wariantów, rozesłać i porównać efekty. Prosty początek testów wiadomości.
2. Testuj jeden element na raz
Oczywista ale nie zawsze przestrzegana zasada wszelkiego rodzaju testów. Jeśli zmienimy więcej niż jeden element i zaczniemy test to nie będziemy wiedzieć, dzięki której zmianie osiągnęliśmy dany efekt. Co tak naprawdę neguję zasadność samego testu. Pamiętajmy zmieniamy jeden element i sprawdzamy jakie przynosi to efekty.
3. Testuj różne warianty, w tych samych warunkach
Porównując kilka wariantów tej samej wiadomości należy zwrócić uwagę, aby każdy z nich był wysyłany tego samego dnia o zbliżonej porze. Często moment wysyłki warunkuje osiągane wyniki przez co wyniki testu będą zakłamane jeśli przeprowadzimy go o różnych porach dla każdego z wariantów.
4. Przechowuj wyniki wszystkich testów
Przeprowadzając różne testy warto zapisywać i przechowywać ich wyniki, spostrzeżenia, uwagi etc. Cała wiedza, którą zbierzemy przyda się później, w trakcie kolejnych testów. Z drugiej strony takie dane pozwolą znaleźć różne wzory i powiązania pomiędzy zmianami i ich efektami co pozwoli lepiej zrozumieć naturę e-Mail Marketingu.
5. Włącz testowanie do codziennych obowiązków
Badanie, analizowanie i udoskonalenie nie musi być trudne lub nudne, a już na pewno nie powinno być odkładane ze względu na brak zasobów. Z całą pewnością powinno być standardową częścią codziennych działań, a jedyne czego potrzebujemy to narzędzie, które nam to ułatwi.
6. Testy przeprowadzaj na odpowiednich grupach
Grupa adresatów testu powinno być dość mała ale na tyle duża by można było uzyskać pewne wyniki i bezbłędnie określić najlepszy wariant.
7. Bazuj na wiedzy z testów
Samo testowanie nic Ci nie da o ile ich wyniki nie spowodują zmian i udoskonalenia realizowanej korespondencji. Dlatego, tak bardzo ważnym jest aby korzystać ze zgromadzonych danych, bo dane nie wykorzystane to utracona praca i czas.
Czym testować?
Najłatwiej będzie zastosować testy A/B oraz łącząc je z monitorowaniem i identyfikowaniem zachowania kontaktów online w systemie Marketing Automation. Funkcjonalne testy pozwolą łatwo porównać różne warianty danej wiadomości i wysłać je do określonej części bazy kontaktowej, a następnie lepszy wysłać do reszty adresatów.
Zobacz jak wyglądają testy A/B i identyfikacja, monitorowanie kontaktów w systemie Marketing Automation
Zaloguj się na konto DEMO KLIKNIJ TUTAJ
lub
Wypróbuj system Marketing Automation przez 30 dni za darmo – KLIKNIJ TUTAJ