Wbrew panującemu przekonaniu zarówno Marketing Automation jak i Big Data Marketing nie są zarezerwowane dla dużych przedsiębiorstw i korporacji. Tak naprawdę to największy udział wśród wdrożeń Marketing Automation w USA posiadają mikro i małe przedsiębiorstwa. Stanowią, aż 78% korzystających. Przybliżamy kilka pomysłów, jak małe i średnie firmy mogą skorzystać wdrażając Marketing Automation.
Błędne przekonanie o przynależności Marketing Automation do świata dużych firm i korporacji ma swoje korzenie w genezie tych systemów. Początkowo były one rozwijane jako narzędzia przeznaczone dla takich właśnie firm, a ich główny celem było skoordynowanie realizowanych działań marketingowych. Sytuacja ta doprowadziła do powstania bardzo rozbudowanych systemów oferujących funkcjonalności, których wykorzystanie na pierwszy rzut oka wygląda na skomplikowane i w niektórych przypadkach może takie być.
Szczęśliwie jedną z zalet wolnego rynku i rozwoju technologicznego jest to, że wszelkie luki są szybko wypełniane. Relatywnie szybko obok skomplikowanych i drogich rozwiązań powstały systemy oferujące łatwiejszy w obsłudze interfejs oraz cennik dopasowany do możliwości małych i średnich przedsiębiorstw. Tak powstały systemy, których obsługa nie wymaga specjalistycznej wiedzy i dużych ilości czasu. Największą zaletą jest udostępnienie małych i średnim przedsiębiorstwom możliwości, które były dostępne wcześniej dla firm z Fortune 2000. O popularności Marketing Automation świadczą badania firmy Raab Associates Inc. Według nich, aż 95 % spośród ponad 28 tys. wdrożeń Marketing Automation w USA to mikro, małe i średnie firmy. Jak, więc wykorzystać możliwości tych systemów?
4 pomysły na zastosowanie Marketing Automation w małych i średnich przedsiębiorstwach
1. Zbudowanie relacji z pozyskanymi kontaktami
Każdy pozyskany kontakt, to Twój potencjalny klient. Jednakże, aby nim został musisz zbudować z nim relację. Szacuje się, że najlepszym momentem na skontaktowanie się ze świeżo pozyskanymi kontaktami jest pierwsze 48h. Warto więc wysłać jeszcze tego samego dnia wiadomość, która przypomni mu o Twojej firmie i o jej ofercie. Dobrym pomysłem będzie dosłanie drugiej wiadomości w przeciągu dwóch dni. Użyj w niej najlepszych treści jakie posiadasz, aby możliwie najskuteczniej dotrzeć do świadomości odbiorców. Takie zachowanie pozwoli zbudować i utrzymać relację z potencjalnymi klientami.
2. Podstawowa edukacja potencjalnych klientów
Skoro udało się nam nawiązać relację z potencjalnymi klientami, to naturalnym następnym krokiem będzie przygotowanie ich do kontaktu ze sprzedawcami. Na tym etapie wysyłamy do nich podstawowe informacje o naszej firmie i ofercie. Dodatkowo, najczęściej dokładnie wiemy jakich informacji potrzebuje potencjalny klient i w jakim momencie. Ta wiedza pozwoli nam przygotować skuteczny zestaw wiadomości, które dostarczą potencjalnym klientom istotnych dla nich informacji. Skoro wiemy kiedy i co powinien otrzymać potencjalny klient to warto zautomatyzować ten proces.
3. Segmentacja
W większości wypadków firmy spotykają się z różnymi grupami klientów i oferują różne segmenty produktów i usług. W takiej sytuacji dobrze jest wiedzieć do jakiej grupy należy każdy klient i czego potrzebuje. Taka wiedza ułatwi nam dopasowanie prowadzonych rozmów i działań do indywidualnych potrzeb odbiorcy, przez co zwiększymy własną skuteczność. Pomoże, w tym zadaniu, moduł segmentacji, który podzieli klientów na grupy w oparciu o ich zachowanie online i profile. Na tej podstawie będziemy mogli automatycznie dopasować realizowane wysyłki i ich treści.
4. Powiadamiaj o wydarzeniach
Organizując wydarzenie warto powiadomić wszystkich potencjalnych i aktualnych klientów. W tym celu możemy ustawić serię wiadomości, które automatycznie powiadomią klientów o wydarzeniu, przekierują na stronę wydarzenia, będą przypominać o zbliżającym się jego terminie i w końcu dostarczą materiały podsumowujące zorganizowane wydarzenie.
Przytoczone pomysły to bardzo podstawowe zastosowanie Marketing Automation. Jednakże, to Ty posiadasz najlepszą wiedzę o swojej firmie i potencjalnych klientach. Zaczynając od tego bardzo prostego zestawu działań będziesz mógł rozbudować swoje działania marketingowe i dostosować automatyzację do Twoich indywidualnych potrzeb i Twoich odbiorców.