Idealna strona docelowa – audyt Landing Page’a krok po kroku

 
 

Wyobraź sobie, że masz niesamowicie efektowną stronę docelową, dzięki której dynamicznie przybywa Ci nowych leadów. Statystyki pną się w górę, a sprzedaż rośnie w oszałamiającym tempie. Jak stworzyć dobry landing page, który przyciągnie uwagę?

Landing page, czyli strona docelowa, to miejsce, gdzie po kliknięciu w reklamę lub link w mailu trafia odbiorca. Od dobrze stworzonej strony docelowej zależy skuteczność Twojej kampanii reklamowej, czyli jak duża będzie liczba konwersji. Jej charakterystycznymi cechami są prostota, jeden cel oraz osadzenie poza głównym serwerem.

Głównym celem tworzenia tego typu stron jest chęć generowania leadów, proponując jednocześnie:

  • pobranie e-booka
  • zapis na newsletter
  • zapis na wydarzenia i kursy
  • zniżki, kody rabatowe
  • darmowe próbki
  • sprzedaż produktu

Już wiesz, czym jest landing page, ale czy wiesz, jak stworzyć dobry landing page? Oto moje wskazówki.

Przede wszystkim najważniejsze jest, do czego ma służyć Twoja strona docelowa. Określ cel swojego landing page i nie zapominaj, że najlepiej, gdy będzie on tylko jeden. Postawienie kilku zadań jednej stronie docelowej może wprowadzić chaos i z pewnością utrudni Ci pracę, a dla klienta Twój przekaz okaże się niejednoznaczny. Dlaczego określenie celu jest takie istotne? Inaczej będzie prezentować się zapis na kurs, a inaczej sprzedaż produktu. Będą się nie tylko różnić wyglądem, ale także ilością formularzy i typem informacji, które Cię interesują. Ponadto landing page powinien być prosty na tyle, by klient dokładnie wiedział, czego on dotyczy.

Kolejną istotną sprawą jest wygląd. Jeśli chcesz, by przekaz był jasny, a Twój potencjalny klient nie miał wątpliwości, na jakiej stronie się znalazł, potrzebna jest spójność. Kolorystyka Twojej strony to niebieski oraz czerwony? Użyj tych kolorów przy tworzeniu landing page! Na co dzień stosujesz w komunikacji z odbiorcą języka nieformalnego? Zachowaj spójność i również na landing page zwracaj się do niego w ten sposób. Z pewnością na dobre wyjdzie Ci dopasowanie strony docelowej do ogólnego przekazu, jakiego używa Twoja firma. Postaraj się, aby formularz, do którego kierujesz klienta, był spójny z tym, jak kreujesz markę zarówno na swojej stronie internetowej, jak i w social mediach. Oto przykład, jak radzi sobie z tym Alior Bank:

 

Rys. 1. Dopasowanie kolorystyczne strony docelowej na przykładzie Alior Bank

 

Spójność przekazu jest bardzo ważna. Nie tylko pod względem kolorystyki, używania logotypów oraz stylu komunikacji, ale również dopasowania do tego, czego dotyczy. Twój komunikat musi być jasny i klarowny. Landing page powinien kontynuować przedmiot reklamy i wręcz być do niej podobny, np. poprzez dodanie tej samej grafiki. Klient nie może mieć wątpliwości, że trafił na odpowiednią stronę.

Dodatkowym aspektem wizualnym jest zachowanie prostoty. Dodanie bezliku hiperłączy może się okazać tragiczne w skutkach Twojej kampanii – nie tylko rozproszą, ale i odciągną one uwagę odbiorcy od głównego przedmiotu landing page. 

Na tym etapie zrezygnuj z:

  • menu
  • odnośników “zobacz więcej”
  • odnośników do mediów społecznościowych
  • podlinkowań do innych podstron serwisu

Jeśli chcesz pokazać więcej możliwości Twojej firmy, najlepiej zrób to na thank you page (czyli podziękowaniu za wypełnienie formularza). Będziesz mieć pewność, że klient zobaczy, co masz do zaoferowania.

PROTIP: Im mniej linków na podstronie, tym lepiej – szansa, że odbiorca kliknie tam, gdzie chcesz, jest większa.

Wiesz już, jaki cel ma Twój landing page oraz jak powinien prezentować się wizualnie. Następnym krokiem będzie określenie, z jakich elementów składają się takie strony. Na pewno ważnym elementem jest nagłówek. Obecnie internauci coraz rzadziej czytają cały tekst, a jedynie skupiają się na skanowaniu zawartości. Wyszukują informacji, które ich interesują. Jeśli więc chcesz przykuć uwagę odbiorców:

  • sformułuj chwytliwy nagłówek
  • pamiętaj, żeby tekst był krótki (najlepiej do 50 znaków)
  • skup się na korzyściach

Dobrym pomysłem będzie stworzenie odpowiedniej grafiki, na której zaprezentujesz mocne strony Twojej usługi i dopasowanie zdjęcia, które będą dopełnieniem przekazu (przykładowo ukażą dany przedmiot w użyciu lub wspomnienie z poprzedniego wydarzenia). Pamiętaj, by nie odciągać nimi niepotrzebnie uwagi, jeśli tekst jest ważniejszy na Twoim landing page. Koniecznie podlinkuj każdą grafikę, którą umieszczasz! Jeśli chcesz, możesz zamiast tekstu dołączyć krótkie wideo, w którym przedstawisz korzyści z zakupienia Twojego produktu lub zapisu na kurs. Może być to animacja, prezentacja, czy demo. 

Według Eye View Digital, umieszczenie filmu na landing page może zwiększyć konwersję nawet o 86%!

Teraz dwie istotne kwestie – formularz oraz CTA (call to action). Ważne jest, aby formularz był przemyślany i krótki. Zastanów się, jakich informacji potrzebujesz i które z nich chcesz zbierać. Zamiast robić dziesięć okienek na dane, lepiej stworzyć tylko cztery, za to takie, które będą dla Ciebie kluczowe. Jeśli nie zamierzasz wykorzystywać w swojej komunikacji z klientem jego daty urodzenia czy numeru telefonu – usuń te pola. Zbyt duża ilość zbieranych danych zniechęca do wypełnienia. Dobry formularz to taki, który jest jasny – odbiorca wie, co ma napisać. 

CTA to najważniejsza rzecz na Twoim landing page – to dzięki przyciskowi w Twojej bazie pojawia się nowy lead. Niezwykle istotne jest to, by było widoczne. Jak to zrobić? 

  • użyj kontrastowych kolorów – jeżeli strona docelowa utrzymana jest w kolorystyce niebieskiej, nie wahaj się użyć dużego czerwonego lub różowego przycisku. Taka praktyka nie pozwoli odbiorcy przejść obojętnie obok Twojego komunikatu.
  • duża czcionka, która nie zostanie pominięta
  • skup się na korzyściach – o wiele korzystniej będzie wyglądał przycisk z komunikatem „Chcę uczestniczyć”, niż „Zapisz”, tak samo „Chcę otrzymywać newsletter” zamiast „Potwierdź”. Nie bój się wejść w skórę swojego klienta i w przycisku powiedzieć za niego „tak”!

Krótki formularz oraz wyraźne CTA posiada strona docelowa Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców:

 

Rys. 2. Przykład landig page OCRK z wyraźnym CTA oraz krótkim formularzem.

 

Przemyślałeś już koncepcję, zebrałeś wszelkie materiały i stworzyłeś idealny landing page. Zadbałeś o to, by był prosty i czytelny. Co dalej? Testuj! Przetestuj działanie swojej strony docelowej. Czy obrazki bądź filmy wyświetlają się prawidłowo, przycisk przekierowuje na thank you page lub inną wskazaną stronę oraz czy formularz działa poprawnie – da się wpisać informacje, nie pojawiają się żadne błędy. Jeśli celem Twojego landinga jest pobieranie ebooka, sprawdź, czy po kliknięciu w CTA, zaczyna pobierać się właściwy plik. Zrób testowy zapis i sprawdź, czy nowy kontakt pojawił się w Twojej bazie. 

WAŻNE: Nigdy nie udostępniaj swojego landing page bez uprzednich testów!

 

Rys. 3. źródło: Polskie Badania Internetu

 

Strona docelowa przetestowana, a więc teraz pora pomyśleć o wersji mobilnej. Według Polskiego Badania Internetu we wrześniu 2020 roku 22,4 mln internautów korzystało z komputerów, natomiast 24,4 mln używało do tego urządzeń mobilnych (https://pbi.org.pl/raporty/polscy-internauci-we-wrzesniu-2020/). Patrząc na wyniki tych badań można zauważyć, że przeważająca liczba osób przegląda Internet ze swojego telefonu lub tabletu. Oznacza to, że warto przyjrzeć się wersji mobilnej landing page. Tym bardziej, jeśli chcesz, by na stronę docelową kierował link zamieszczony w social mediach – najczęściej użytkownicy korzystają z nich na urządzeniach mobilnych. To, co korzystnie prezentuje się na komputerze, niestety nie zawsze tak wygląda na telefonie. Dlatego po stworzeniu swojej strony docelowej warto sprawdzić, jak wyświetla się na mobilach. Przetestuj to na różnych przeglądarkach i modelach telefonów, by mieć pewność, że Twój landing page wyświetla się prawidłowo. Jeśli nie, koniecznie dokonaj niezbędnych poprawek.

Przykład dobrego landing page:

 

Rys. 4. Przykład landing page rankomat.pl

 

Mocne strony:

  • prosty nagłówek i treść pokazująca korzyści
  • widoczne CTA
  • grafika komunikująca przekaz oferty
  • czytelny przekaz
  • prosty design

Słabe strony:

  • część tytułu wygląda, jakby była podlinkowana – wystarczyłoby samo podkreślenie bez zmiany koloru

Tworzenie idealnego landing page, który sprawi, że konwersja leadów będzie niesamowicie wysoka, jest wyczerpującym procesem. Wymaga przemyślenia całej kampanii, jej przedmiotu, celu i treści. Warto poświęcić czas na to, by stworzona przez Ciebie strona docelowa była dopracowana pod każdym kątem. Ma to realny wpływ na to, czy odbiorca, który na nią trafia, postanowi wypełnić formularz i kupić produkt lub zapisać się na wydarzenie, a Ty będziesz się cieszyć kolejnym pozyskanym klientem w swojej bazie. Dobry landing page to sukces całej kampanii.

Jeśli poszukujesz więcej inspiracji, zajrzyj tutaj.

 

Joanna Iwaszenko - Sołtys

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]