Skąd ten Lean? Nowe podejście SALESmanago do marketingu w eCommerce

 
 

Jak w chińskim przysłowiu, żyjemy w ciekawych czasach, które zmuszają nas do przekraczania ograniczeń i jeszcze efektywniejszego działania – mówiąc prościej, zgodnie z zasadami lean. W tym artykule przedstawiamy najpilniejsze wyzwania w dzisiejszym marketingu eCommerce i dostarczamy wskazówek, jak przygotować się na zmiany, których efekty już widzimy wokół nas.

 

Ciekawe czasy

 

Najpierw pandemia COVID-19 mocno zmieniła dynamikę wzrostu eCommerce. Kiedy wydawało się, że kłopoty powoli mają się ku końcowi, ludzie zaczęli postrzegać przyszłość w jaśniejszych barwach, a wszystko powoli wracało do normy. Rzeczywistość jednak okazała się inna.

Inflacja wzrosła ponad dwukrotnie między marcem 2021, a tym samym miesiącem 2022 roku. 24 lutego 2022 Rosja zaatakowała Ukrainę. Zakłócenia te wywarły paraliżujący wpływ na wszystkie etapy eCommerce (tj. od pozyskiwania do dostawy, a nawet na nastroje i wzorce zachowań konsumenckich).

Globalnie przychody z eCommerce spadły o 3% w I kwartale 2022 r. O 13% w Europie. Jednocześnie świat przechodzi przez niepowstrzymany proces cyfryzacji, który wymaga dalszej adaptacji ze strony eCommerce.

 

Pilna potrzeba nowego podejścia w marketingu eCommerce

 

To wszystko sprawiło, że marketing w eCommerce stał się jednym z najbardziej ekscytujących obszarów dzisiejszego świata biznesu, ale jednocześnie jednym z najbardziej wymagających. Można argumentować, że wszystkie te globalne czynniki po prostu przyspieszyły zmiany, które i tak były nieuniknione. Faktem pozostaje, że nowa rzeczywistość wymusiła na firmach eCommerce dodatkowy wysiłek. Zaowocowało to nowymi hiper agresywnymi strategiami rywalizacji. W tak bardzo konkurencyjnym środowisku stale, lecz stabilnie dotąd, rosnące koszty pozyskiwania klientów gwałtownie wystrzeliły.

Z drugiej strony rosnące zapotrzebowanie klientów na zindywidualizowane relacje z marką i oferty zawsze szyte na miarę potrzeb, zaowocowało zwiększoną złożonością doświadczenia omnichannel. Sprzedawcy eCommerce borykają się również ze znacznym rozdrobnieniem i rosnącymi kosztami marketingowych rozwiązań technologicznych, co oczywiście oznacza poleganie na IT i innych cennych i trudnych do znalezienia obecnie ekspertach.

Wszystkie te wyzwania sprawiają, że osiągnięcie akceptowalnych współczynników konwersji i zwrotów z inwestycji marketingowych jest trudniejsze niż kiedykolwiek. Marketerzy w eCommerce mają działać oszczędnie i szybciej dostarczać wyniki w warunkach coraz bardziej skomplikowanej komunikacji marketingowej, fragmentaryzacji narzędzi i rosnącej zależności od wysoko opłacanych ekspertów. Te wymagania wydają się być ze sobą sprzeczne.

 

W rzeczywistości wdrażanie strategii uległo spowolnieniu, sprawczość zmalała, a spełnienie oczekiwań dotyczących przychodów osiągnęło status wielkiego wyzwania. W swoim dążeniu do rozwoju zespoły marketingowe stoją w obliczu:

  1. Niekończącego się zapotrzebowania na więcej zasobów przy jednoczesnej optymalizacji i zróżnicowaniu;
  2. Krótkowzrocznej taktyki „spray and pray” zamiast długoterminowej wizji skupionej na budowaniu wartości;
  3. Ciągłego poszukiwania idealnej konfiguracji zestawu narzędzi martech zamiast koncentrowania się na klientach.

Stwarza to lukę między możliwościami eCommerce a potrzebami, którą należy natychmiast załatać.

 

Dzisiejszy eCommerce: Kluczowe problemy

 

Aby zidentyfikować główne bolączki marketingu eCommerce, po prostu zapytaliśmy o nie naszych klientów. Najczęstszymi odpowiedziami, jakie otrzymaliśmy, były:

Niezdolność do zwiększenia CLV klienta;
Ciągła walka o jak najlepsze Customer Experience;
Potrzeba zwiększenia zaangażowania klientów, gdy są online;
Niezdolność do utrzymania lojalności klientów;
Niemożność przyciągnięcia klientów z powrotem na stronę internetową i wygenerowania ponownych zamówień;
Problemy z utrzymaniem zaangażowania klientów wzdłuż całej ścieżki zakupowej;
Niemożność obniżenia wskaźnika churn;
Niemożność zwiększenia częstotliwości zamówień;
Problemy ze zwiększeniem średniej wartości zamówienia;
Problemy ze zwiększeniem średniej wielkości zamówienia.

 
 

Trzy zasady efektywnego działania w stylu lean

 

To wszystko są bardzo poważne problemy. Analizując odpowiedzi naszych klientów, zwróciliśmy się do koncepcji lean marketing, opracowanej w celu zaspokojenia pozornie sprzecznych potrzeb zespołów marketingowych: działania efektywnego kosztowo, przy jednoczesnym zapewnieniu najlepszych wyników i sprostaniu oczekiwaniom w zakresie przychodów, formułowanych przez CEO. Aby dowiedzieć się więcej o lean marketing, przeczytaj nasz poprzedni Insight.

Z punktu widzenia firmy martech możemy tylko powiedzieć – idź tą drogą. Istnieją platformy wyspecjalizowane w zarządzaniu procesami lean marketing, które wykorzystują Kanban i inne przydatne narzędzia.

Sformułowaliśmy jednak również 3 podstawowe zasady, które definiują, czego poszukiwać w Customer Engagement Platform i jak ją wykorzystać w procesach lean marketing. Zasady te zarówno określają nasze priorytety w procesie tworzenia oprogramowania, jak i kierują naszymi klientami w jego efektywnym wykorzystaniu – zgodnie z filozofią lean.

Customer Intimacy: Wdrażanie inteligentnych rozwiązań, które wykorzystują dane typu Zero- i First-Party.  Zasada ta pozwala zespołowi marketingowemu poznać klientów lepiej niż najlepszych przyjaciół. Skutkuje to znaczącą poprawą w obszarze lojalności i autentycznymi, głębokimi relacjami.

 
 

Jakie korzyści odnosisz?

  • Dysponujesz samowystarczalnym ekosystemem, który gromadzi, zarządza i wykorzystuje dane zero i first-party (ujednolicony profil klienta; podejście no-code);
  • Przechwytujesz wszystkie dane klientów automatycznie, ze wszystkich źródeł;
  • Wzbogacasz dane (nr 1 w G2Crowd), które są dynamicznie aktualizowane wraz z identyfikacją i zachowaniem odwiedzających oraz śledzeniem danych (24/7);
  • Klient ma 100% kontrolę nad zebranymi danymi.
 

Precision Execution:  Łatwy dostęp do zaawansowanej hiper-personalizacji omnichannel experience dzięki predefiniowanym, gotowym do użycia procesom. Efekty są bardzo proste: wyższe CR, AOV i CLV oraz niższy churn klientów.

 
 

Jakie korzyści odnosisz?

  • Modelowanie predykcyjne (nr 1 w G2Crowd) przy użyciu algorytmu Copernicus napędza prognozy: CLV, rezygnacji i pozostawania w uśpieniu;
  • Dynamiczna hipersegmentacja;
  • Silnik rekomendacji (nr 1 w G2Crowd);
  • Kampanie realizowane z dokładnością 1-1 we wszystkich odpowiednich kanałach;
  • Przejrzysta ścieżka atrybucji przychodów z wielu źródeł.
 

Growth Intelligence: Połączenie know-how najlepszych specjalistów i analizy AI w praktyczne wskazówki, które pozwolą maksymalnie wykorzystać czas, budżet i strategię eCommerce bez zależności od IT. Dzięki temu Twoja firma ma pełną kontrolę nad generowanymi przychodami.

 
 

Jakie korzyści odnosisz?

  • Wywiad marketingowy informujący, co działa, a co nie;
  • Działanie krok po kroku w oparciu o dane z systemu oraz o wsparcie ze strony SALESmanago i stopniowe, stałe polepszanie wyników;
  • Design no-code, co pozwala niewykwalifikowanym technologicznie marketerom szybko przeprowadzać zmiany i prowadzić działania biznesowe bez polegania na IT.
 

Adapt. Overcome.

 

„Zanim założyliśmy SALESmanago w 2012 roku, byłem marketerem przez ponad 10 lat. Pomysł był bardzo prosty: wzmocnijmy zespoły marketingowe i uczyńmy z nich poważnych i zaufanych partnerów dla ich CEO. Podążając za tą koncepcją, dzięki bardzo ciężkiej i kreatywnej pracy genialnych ludzi zostaliśmy jednym z najbardziej rozpoznawalnych i najszybciej rozwijających się dostawców rozwiązań martech. Jestem absolutnie podekscytowany, że mogę być częścią tego wspaniałego zespołu wspieranego przez fantastycznych inwestorów i partnerów oraz mieć jedyną w swoim rodzaju szansę zbudowania takiej firmy – światowego lidera rozwiązań technologicznych dla eCommerce ”.

Grzegorz Błażewicz, Założyciel i Prezes Zarządu

 
 

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]