Śmierć. Najlepszy powód, by iść na zakupy

 

Przyzwyczailiśmy się myśleć, że informacje o ofiarach wojny, wydarzeniach takich, jak katastrofy samolotów, śmiertelne wypadki samochodowe czy też perspektywa rychłego zejścia z tego świata wprawiają ludzi w nieco filozoficzny nastrój. Zaczynają oni wówczas kontemplować kruchość własnej egzystencji i daremność wszystkiego, co materialne. To absolutnie nie jest dobry nastrój do zakupów. A może jednak jest?

 

Czy Schopenhauer, w obliczu śmierci, poszedłby na zakupy?

 

Nie jest jasne, czy Schopenhauer, w obliczu nieuniknionej a rychłej śmierci, wpadłby w zakupowy szał. Zdania ekspertów są podzielone.

 

W książce “The Will to Consume: Schopenhauer and Consumer Society” Ryan Gunderson stara się zademonstrować, że: “(…) próba ucieczki przed cierpieniami osamotniającej pracy poprzez konsumpcję, wepchnęła społeczeństwo konsumpcyjne w nową sieć cierpienia wywołaną nieustannym rozwojem wytworzonych pragnień, tworząc niewielki, ale nieustanny ból, który najlepiej zrozumieć w świetle zsocjologizowanej i historyzującej filozofii Schopenhauera”. Jeśli, podobnie jak autor, wielki filozof widziałby w konsumpcji jedynie kolejną pułapkę, zapewne z łatwością by jej uniknął. 

 

Z drugiej strony Rafael Lucian w artykule “Consumption as a Lifestyle: A Reflection on the Schopenhauer Perspective” proponuje nieco inne podejście do tematu. Twierdzi, że: “Konsumowanie ekstrapoluje utylitaryzm i hedonizm; zakupy jako czynność czysto racjonalna nie wyczerpują zestawu motywacji, które napędzają konsumpcję.”. Po czym konkluduje: “(…) refleksja prowadzi do zrozumienia, że metafizyka piękna według Schopenhauera (2012) przedstawia wciąż obecne związki pragmatyczne, które łączą działania marketingowe z poszukiwaniem lepszej jakości życia poprzez estetykę, przewyższając dualistyczną logikę utylitarnej czy hedonicznej konsumpcji i natychmiastowej nagrody, która za nią idzie”. W tak nakreślonej perspektywie Schopenhauer mógłby dostrzec jakiś sens w otaczaniu się pięknymi przedmiotami w ostatnich chwilach życia, choćby z powodów utylitarnych.

 

Jeśli zaś chodzi o nas, maluczkich … czy popadlibyśmy w takiej sytuacji w szał zakupowy? Wyniki badania tego zagadnienia wykonane na John Molson School of Business (JMSB) oraz HEC Montréal okazały się nad wyraz interesujące.

 

Niepokojący eksperyment o zakupach i śmierci

 

Istniały już przedtem badania, których wyniki wskazywały, iż myśl o śmierci inspirowała jednostki do wzmożonej obrony swojego obrazu świata, w celu zachowania poziomu samooceny. Myśl o śmierci zmusza ludzi do poszukiwania sposobu poradzenia sobie ze śmiertelnością. Utwierdzanie się w swoich przekonaniach ułatwia ten proces.

 

Profesorowie marketingu Michel Laroche i Marcelo Nepomuceno postanowili przetestować te wyniki na dwóch grupach:

 
  • Antykonsumenci. Ludzie z własnej woli opierający się trendowi konsumpcyjnemu z poczucia daremności materialnych starań lub powodowani pragnieniem prostego życia.
  • Superkonsumenci. Ludzie którzy, najprościej rzecz ujmując, kupują do upadłego.
 

Laroche i Nepomuceno przeprowadzili dwa eksperymenty. 503 amerykańskich studentów uniwersyteckich musiało najpierw odpowiedzieć na serię pytań, co pozwoliło oszacować ich skłonność do opierania się konsumpcji. Następnie przypisano każdego z nich losowo do jednej z dwóch grup:

 
  • Grupa Myśli o Śmierci. Jej uczestników poproszono, aby opisali swoje uczucia na myśl o rychłej śmierci.
  • Grupa kontrolna. Uczestnicy mieli opisać emocje towarzyszące myśli o bolesnym zabiegu stomatologicznym.
 

W następnym etapie uczestnicy mieli ocenić swoją skłonność do zakupu serii produktów. Obie grupy wypełniały formularz, odpowiadając na pytania o chęć wydania pieniędzy na określone produkty. Na jedno z pytań o zepsutą lodówkę można było odpowiedzieć na wiele sposobów, od “Na pewno kupię nową za 600 dolarów” po “Na pewno naprawię za 200 dolarów”.

 

Porównując zmiany w ocenach u członków obu grup, badacze byli w stanie zidentyfikować tendencje do spadku lub wzrostu pragnienia konsumpcji na myśl o śmierci.

 

Superkonsumenci kupują do upadłego. Dosłownie

 

Wyniki, opublikowane w  The Journal of Consumer Affairs, zaskoczyły badaczy.

 

Laroche i Nepomuceno spodziewali się, że antykonsumenci, poddani myśli o śmierci, będą jeszcze mocniej opierać się konsumpcji. Wskazywałoby to na opór jako istotne źródło samooceny.

 

Okazało się, że na antykonsumentach myśl o rychłym zgonie nie wywarła w tym zakresie żadnego wrażenia. Jak się okazuje, opór przed konsumpcją nie stanowi źródła samooceny. Wskazuje to też na to, że antykonsumenci ogólnie przejmują się konsumpcją mniej niż superkonsumenci. 

 

W tej ostatniej bowiem grupie różnice okazały się znaczne. 

 

Superkonsumenci, na myśl o śmierci, stają się jeszcze bardziej podatni na konsumpcyjne odruchy. Kupowanie i posiadanie towarów i usług okazuje się istotnym źródłem samooceny superkonsumentów. Kiedy myślą o śmierci, chcą kupować jeszcze więcej, ponieważ to pozwala im czuć się ze sobą lepiej.

 

Można by powiedzieć, że antykonsumenci skłaniają się ku wykładni Shopenhauera dokonanej przez Ryana Gundersona, zaś superkonsumenci – do tej Rafalea Luciana.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]