7 szybkich pomysłów na personalizację dashboardów eCommerce

 
 

Dashboardy eCommerce dają wgląd w dynamikę zmian w czasie rzeczywistym i pozwalają szybko zidentyfikować elementy wymagające pilnego działania, usprawnienia przepływu pracy i właściwego rozdysponowania zasobów. Dobrze dopasowane narzędzie do wizualizacji danych to cenna pomoc marketingowa. Jak spersonalizować swój dashboard? Oto kilka trików.

 

W miarę jak sklepy online zyskują coraz szerszy dostęp do danych rośnie potrzeba znalezienia prostych sposobów na ich wizualizację, żeby stały się zrozumiałe i łatwe do wykorzystania. Oprogramowanie do wizualizacji danych bezpośrednio realizuje to zadanie, tworząc statyczne lub ruchome obrazy, które przekazują koncepcje w sposób, w jaki nie mogą tego zrobić same słowa i liczby. Topowi specjaliści eCommerce wykorzystują dashboardy do szybkiego wglądu w najważniejsze aspekty swoich danych aby sprawnie podejmować lepsze decyzje strategiczne. 

 

Analitycy z firmy badawczo-doradczej Gartner prognozują, że do 2025 roku data stories (objaśnianie surowych danych za pomocą wizualizacji) będą najczęstszym sposobem korzystania z analityki, przy czym 75% stories będzie generowanych automatycznie z wykorzystaniem technik analityki rozszerzonej.

 

Co daje wizualizacja danych? AiMultiple wymienia następujące korzyści:

 
  • szybsze rozwiązywanie problemów dzięki lepszemu dostępowi do informacji biznesowych,
  • identyfikacja zależności i wzorców,
  • wskazywanie i śledzenie pojawiających się trendów,
  • łatwość komunikacji między stronami zaangażowanymi w proces,
  • lepsze zrozumienie działań operacyjnych i biznesowych,
  • bezpośrednia interakcja z danymi.
 

Narzędzia do wizualizacji danych 

 

Z powodu rosnącego zapotrzebowania na umiejętności związane z analizą danych, firmy zajmujące się produkcją oprogramowania analitycznego wyszły naprzeciw użytkownikom i zaczęły tworzyć nakładki i dodatki ułatwiające praktyczne wykorzystanie danych. Oto kilka popularnych rozwiązań: 

 

Google Data Studio

 

Google Data Studio zawiera interaktywne pulpity nawigacyjne i zautomatyzowane raportowanie. Ta oparta na chmurze platforma importuje dane z wielu źródeł, w tym Google Analytics, Google Ads i arkuszy kalkulacyjnych, a także integruje się z ponad 150 innymi platformami chmurowymi, SQL i eCommerce. Google Data Studio obsługuje szeroki wachlarz wizualizacji danych, w tym szeregi czasowe, wykresy słupkowe, wykresy kołowe, tabele, mapy cieplne, mapy geograficzne, karty wyników, wykresy rozrzutu, wykresy punktowe i wykresy obszarowe.

 

Zewnętrzny Software

 

Narzędzia takie jak Tableau czy Infogram to platformy internetowe, na których każdy może stworzyć wizualizację danych. Dane mogą być importowane z arkusza kalkulacyjnego lub wprowadzane ręcznie. Jak twierdzą producenci, za pomocą ich platformy można stworzyć niemal każdy rodzaj wizualizacji. Są to wszechstronne kreatory wizualizacji danych online. Narzędzia oferują zróżnicowane i rozbudowane opcje.

 

Zintegrowane Dashboardy

 

Nierzadko, gdy pojawia się temat wizualizacji danych, mówi się o dashboardach. Kluczowa różnica pomiędzy tymi dwoma pojęciami polega na częstotliwości aktualizacji danych. Wizualizacje są generowane na podstawie danych, natomiast dashboardy są aktualizowane bardziej regularnie, aby pokazać zmiany w obrębie zbioru danych.

 

Wielu producentów software wspierającego biznes, na przykład SALESmanago integruje w swoich narzędziach panele zapewniające dokładną wizualizację danych w czasie rzeczywistym.

 

Dashboardy dla eCommerce

 

Aby dashboard spełniał swoje zadanie powinien być dostosowany do potrzeb specjalisty, który z niego korzysta. Nadmiar danych, nieodpowiednie dane, zbędne informacje – to wszystko zaciemnia obraz i sprawia, że dashboard przestaje być funkcjonalny. Dlatego tak istotne jest odpowiednie dostosowanie dashboardu do specyfiki prowadzonego biznesu. Właśnie ta idea przyświecała naszym specjalistom, którzy przygotowali gotowe szablony dashboardów.

 

Z punktu widzenia eCommerce jednym z najważniejszych procesów do śledzenia jest sprzedaż. Wśród szablonów Dashboardów SALESmanago znajdziesz kompozycję dedykowaną śledzeniu wyników sprzedażowych. Na kompozycję tego Dashboardu składają się:

 
  • całkowita suma sprzedaży,
  • suma nowej sprzedaży – dane liczbowe (dzień poprzedzający i ostatnie 7 dni),
  • suma nowej sprzedaży – wykres za ostatnie 7 dni,
  • suma nowej sprzedaży – porównanie (dzień poprzedzający i ostatnie 7 dni),
  • całkowita liczba wszystkich transakcji,
  • liczba nowych transakcji – dane liczbowe (dzień poprzedzający i ostatnie 7 dni),
  • liczba nowych transakcji – wykres za ostatnie 7 dni,
  • liczba nowych transakcji – porównanie (dzień poprzedzający i ostatnie 7 dni),
  • suma nowych koszyków – dane liczbowe i wykres za ostatnie 7 dni,
  • liczba nowych koszyków – dane liczbowe i wykres za ostatnie 7 dni,
  • transakcje połączone z odsłonami.
 
 

Dla wielu osób takie statystyki są wystarczające. Warto jednak wiedzieć, że można w prosty sposób wejść znacznie głębiej w analitykę statystyk sklepu online. Służy do tego wzór Dashboardu Analityka Revenue Attribution. Znajdują się w niej:

 
  • informacje o sumie sprzedaży, w tym o sprzedaży wspieranej przez SALESmanago, (30 dni i 12 miesięcy),
  • informacje o sprzedaży wspieranej przez wiadomości masowe, automatyczne i wysłane z reguł,
  • zestawienia najlepiej działających wiadomości i ścieżek konwersji,
  • informacje o sprzedaży Cross Channel Attribution,
  • informacje o najlepszych źródłach transakcji last click i wspomagających,
  • informacje o top kategoriach i produktach.
 
 

Dokładny opis poszczególnych komponentów znajdziesz tutaj:

 

Analityka revenue attribution i Analityka produktu>>

 

Same w sobie szablony są dość uniwersalne i w zaprezentowanym kształcie będą użyteczne dla większości sklepów eCommerce. Można jednak jeszcze lepiej dopasować je do swoich potrzeb. Oto 7 sprytnych sztuczek, które zmienią ogólne szablony w spersonalizowane pomoce dla każdego specjalisty.

 

7 szybkich pomysłów na personalizację dashboardów eCommerce

 

Pełny dashboard z szablonu Revenue Attribution może okazać się zbyt rozbudowany w niektórych konfiguracjach sklepów internetowych. Na szczęście korzystając z gotowych Widżetów możesz samodzielnie dostosować interesujący cię widok. 

 

Przypadek #1 Masz mały eCommerce 

 

Co warto śledzić kiedy masz mały eCommerce? Na początku warto nieco okroić szablon, żeby móc skupić się na budowaniu przychodu. Dlatego jeśli dopiero się rozkręcasz, zostaw sobie tylko dane sprzedażowe. Dodatkowe analizowanie Atrybucji Cross Channel i najlepiej sprzedających się marek może bardziej namieszać, niż pomóc. 

 

Oczywiście stale masz dostęp do tych danych, więc gdy tylko poczujesz się pewnie z obecnym szablonem Dashboardu, możesz powoli zacząć dodawać kolejne zmienne.

 

Przypadek #2 Masz mało produktów w sklepie

 

Jeśli twoja oferta jest solidna, lecz niezbyt różnorodna, niekoniecznie musisz skupiać się  na tym, które produkty sprzedają się najlepiej. Znacznie ważniejsza może okazać się optymalizacja ścieżek konwersji.

 

Warto śledzić widżet dotyczący ścieżek konwersji, ale też sprawdzać:

 
  • średnią wartość sprzedaży – ostatnie kliknięcie,
  • średnią liczbę produktów w jednej transakcji – ostatnie kliknięcie,
  • atrybucję Cross Channel,
  • introducing i key interactions.
 

Optymalizacja ścieżek zakupowych pomoże ci zmaksymalizować zyski nawet przy okrojonej ofercie. 

 

Przypadek #3 Twój biznes opiera się o Dropshipping

 

Dropshipping to metoda realizacji zamówień detalicznych, w której sklep nie przechowuje produktów, które sprzedaje w magazynie. Zamiast tego, gdy sklep sprzedaje produkt w modelu dropshippingu, kupuje go od strony trzeciej i wysyła bezpośrednio do klienta. 

 

W takim modelu biznesowym szczególnie istotne są statystyki pokazujące najpopularniejsze kategorie i produkty. Pomaga to odpowiednio planować dalszą współpracę i negocjować preferencyjne warunki. 

 

Przypadek #4 Masz produkty różnych marek

 

Popularne obecnie marketplace’y oferują często przeróżne marki. Jeśli twój sklep należy do tej kategorii, to rekomendujemy dodanie widżetów dedykowanych najpopularniejszym producentom i markom. Przejrzyste zestawienie danych pomaga odpowiednio zaplanować promocję i alokację budżetów reklamowych partnerów.  

 

Przypadek #5 Masz wiele mechanizmów rekomendacji

 

Mechanizm rekomendacji doskonale wspiera sprzedaż w eCommerce. Pozwala podpowiadać ciekawe produkty klientom w różnych kanałach. Jeśli stosujesz ten mechanizm w swoim eCommerce, możesz w łatwy sposób śledzić które konkretne ramki i kanały działają najlepiej w przypadku twoich odbiorców. Posłużą ci do tego widżety analizujące atrybucję Cross Channel, sprzedaż w poszczególnych kanałach, a w szczególności liczba transakcji i suma sprzedaży po kliknięciu w ramki rekomendacji. 

 

Przypadek #6 Masz duży eCommerce z zaawansowanymi wdrożeniami

 

Im większy masz sklep tym więcej procesów składa się na jego sprawne działanie. W przypadku eCommerce z zaawansowanymi wdrożeniami warto wyróżnić na dashboardzie analitykę dotyczącą procesów Workflow, i reguł. Gotowe widżety pozwalają sprawdzać, które działania (wiadomość automatyczna, powiadomienie Web Push, SMS)  w procesach działają najlepiej w kontekście generowania sprzedaży. 

 

Przypadek #7 Masz w planach rozwój sklepu 

 

W cyklu życia każdego sklepu przychodzi czas na działania bardziej ekspansywne, jak na przykład poszerzanie oferty. Dashboard przystosowany do analityki produktu może znacznie ułatwić podejmowanie strategicznych decyzji biznesowych. Wiedza o najlepiej sprzedających się produktach najpopularniejszych kategoriach, producentach i markach pozwala lepiej zaplanować nową ofertę i podjąć dochodowe współprace. Dodatkowo warto też przyjrzeć się performance poszczególnych kanałów komunikacyjnych, żeby przygotować skuteczne kampanie reklamowe. 

 

Zalety stosowania Dashboardów SALESmanago

 

Jak już zostało wspomniane, masz kilka możliwości wizualizowania danych analitycznych w swoim sklepie. Dość popularne jest wykorzystanie w tym celu Google Tag Managera. Jednak w eCommerce z podpiętym SALESmanago warto rozważyć weryfikację danych także we wbudowanych dashboardach. Siłą rzeczy będą one prezentować nieco inne dane – SALESmanago opiera się o inny model atrybucji w przypadku sprzedaży wspieranej. W Google Analytics przychód, który został wygenerowany przez SALESmanago, jest monitorowany tylko w przypadku, gdy ktoś wejdzie na stronę poprzez link (kliknięcie w link), gdzie jest dodany parametr utm_source=salesmanago. Różnice te są szczególnie widoczne zwłaszcza w przypadku darmowej wersji Google Analytics. 

 

Co więcej, w przypadku zastosowania wbudowanych dashboardów SALESmanago istnieje mniejsze ryzyko błędnego podpięcia zdarzeń w sklepie. Większość działań jest monitorowana w sposób automatyczny, a implementacja przebiega w sposób bezkodowy. Nie bez znaczenia pozostaje też wsparcie techniczne opiekuna projektu, który pomaga odpowiednio skonfigurować system. Nie potrzeba do tego wynajmować agencji ani specjalisty-freelancera.

 

Dashboardy biznesowe SALESmanago – kilka słów na koniec

 

Jednym z ważniejszych trendów MarTech jest uczynienie software jak najbardziej przyjaznym użytkownikom. W tym celu producenci tworzą funkcjonalności niewymagające zdolności kodowania. Co więcej starają się maksymalnie ułatwić praktyczne korzystanie z danych – czy to w formie eleganckiej wizualizacji, czy sprytnych, spersonalizowanych podpowiedzi dotyczących korzystania z ich softu

 

Warto korzystać z tych ułatwień, zwłaszcza jeśli są w pełni customizowalne i funkcjonują jako darmowy element platformy, z której korzystasz. Jeśli masz ochotę wypróbować spersonalizowany Dashboard biznesowy SALESmanago stwórz go wybierając kompozycję najważniejszych KPI w swoim eCommerce, lub poproś swojego opiekuna o poradę.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]