Niektórzy twierdzą, że w dobie Social Mediów, marketing e-mailowy jest co najmniej archaiczny. Jak się jednak okazuje, nie do końca jest to prawdą. Czy wiesz, że dla 58% użytkowników sprawdzanie skrzynki e-mail jest pierwszą rzeczą, którą robią po przebudzeniu? Więc tak, zgadza się – poprawnie przeprowadzony e-mail marketing, z zastosowaniem prawidłowej segmentacji, którego treści są transparentne dla klientów, może okazać się drogą do marketingowego sukcesu.
Znaczenie listy mailingowej
Według Optinmonster, 58% użytkowników sprawdza swoje e-maile przed mediami społecznościowymi, wiadomościami, czy firmowym intranetem. Dlatego dotarcie do odbiorców poprzez sztukę e-mailingu stało się jednym z najważniejszych zadań dla marketerów. Robiąc to umiejętnie, prowadzisz do obopólnej satysfakcji – twojej i odbiorców, ale popełniając błędy, możesz zrujnować relacje, które masz z klientem.
Mimo że, jak pokazują statystyki, kontaktowanie się z klientami za pomocą wiadomości jest bardziej efektywne niż media społecznościowe, to prawie 85% wszystkich e-malii pozostaje nieotwartych. To właśnie dlatego budowanie listy kontaktów jest jednym z kluczy do sukcesu w zakresie prawidłowo prowadzonego e-mail marketingu. Musisz dotrzeć do dokładnie tej grupy, której potrzebujesz, aby reagowała na Twoje wiadomości i produkty, które oferujesz.
Daj swoim klientom powód, aby zapisali się na twoją listę mailingową
Zbudowanie listy zaangażowanych subskrybentów będzie jednym z najistotniejszych dla efektywności elementów Twojej kampanii e-mailowej. Najskuteczniejszym sposobem na zwiększenie ruchu w e-mailach jest zapewnienie przekonujących możliwości zapisu na Twojej stronie internetowej.
Zapisując się, subskrybenci powinni być świadomi korzyści i rezultatów płynących z subskrypcji. To da im powód do pozostawienia swoich danych, ale także przygotuje ich na nadchodzącą komunikację, pojawiającą się w ich skrzynkach odbiorczych. Podkreśl zalety, jakie przyniesie subskrypcja, np. różne kody rabatowe czy oferty specjalne.
Dobrą praktyką będzie poinformowanie zapisanych osób, że będą otrzymywać oferty dopasowane do ich zainteresowań – nie będą wtedy niemile zaskoczeni, gdy otrzymają od ciebie wiadomość.
Etyczne pozyskiwanie danych osobowych
Przed wysłaniem jakiejkolwiek kampanii e-mailowej, najpierw upewnij się, czy pozyskujesz swoich subskrybentów w etyczny sposób. Budowanie „zdrowej” listy jest istotnym elementem całej strategii e-mail marketingowej. Zdecydowanie chcesz uniknąć wysyłania maili do nieistniejących użytkowników, bycia oznaczonym jako spamer, a także innych problemów, które mogą wystąpić, jeśli proces subskrypcji nie będzie zaprojektowany prawidłowo.
Podczas zbierania danych osobowych klientów musisz mieć pewność co do ich dobrowolnej zgody, która powinna być jawna i widoczna. Ponadto, musi zawierać wszystkie niezbędne informacje dla klienta i nie może być zaznaczona domyślnie – użytkownik musi mieć możliwość samodzielnego kliknięcia pola.
Podobnie jest, gdy zachęcasz użytkowników do zapisywania się do newslettera. Pamiętaj, aby zebrać zgody na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych oraz wysłać informacje handlowe. Zgody te nie mogą być ukryte w regulaminie, polityce prywatności lub oznaczone jako domyślnie wyrażone.
Zadbaj o procedurę „double opt-in”
Aby mieć pewność, że wszyscy subskrybenci zapisali się dobrowolnie, zaleca się stosowanie procedury double opt-in podczas procesu zapisu. Statystycznie, listy double opt-in mają o 75,6% wyższy wskaźnik otwarć niż listy single opt-in.
Procedura double opt-in wymaga od nowego subskrybenta potwierdzenia, że faktycznie wypełnił dany formularz, poprzez wysłanie na jego adres automatycznie wygenerowanej wiadomości z linkiem aktywacyjnym. Po kliknięciu linku adres zostanie zatwierdzony i możliwe będzie dostarczanie wiadomości.
Decydując się na double opt-in, masz pewność, że osoba, która została dodana do listy, faktycznie chce otrzymywać twoje maile. Ma to dobry wpływ na dostarczalność i wpływa na jakość listy mailingowej.
Segmentacja klientów
Ponieważ 75% konsumentów jest bardziej skłonnych do dokonywania zakupów na podstawie spersonalizowanych kampanii opartych na ich indywidualnych preferencjach, konieczna jest segmentacja bazy klientów .
Kluczowe w strategii marketingowej jest dotarcie do klienta w odpowiednim czasie. Segmentacja pomaga w kierowaniu masowych kampanii do mniejszych grup kontaktów o podobnych preferencjach, dzięki czemu zwiększa skuteczność i ich retencję. Segmentację listy e-mail można przeprowadzić w oparciu o:
- Zachowanie – możesz śledzić kiedy i jakie artykuły, produkty i kategorie przegląda klient na stronie, aby dostosować treść i częstotliwość komunikatów
- Historia zakupów – pozwala na dostosowanie treści kampanii na podstawie tego, jakie produkty klient kupił wcześniej
- Reakcja na poprzednie kampanie – masz możliwość modyfikacji częstotliwości kampanii na podstawie ilości jej otwarć w danym czasie
Dzięki takiemu podejściu można utrzymać zainteresowanie klientów na dłużej, zmniejszyć odsetek rezygnacji z subskrypcji, a także zwiększyć open rate i CTR. Jest to niezwykle istotne, ponieważ pozytywne opinie na temat kampanii poprawiają reputację nadawcy, a tym samym jego dostarczalność.
Nie przytłaczaj swoich klientów
Im więcej wysyłasz kampanii i z większą częstotliwością, tym bardziej prawdopodobne jest, że klienci stracą zainteresowanie Twoimi treściami. Powinieneś dostosować częstotliwość do rzeczywistych potrzeb swoich odbiorców.
W zależności od segmentów klientów możesz stosować różne częstotliwości wysyłania wiadomości – w odstępach tygodniowych lub miesięcznych. Nie wysyłaj tych samych maili do nowych subskrybentów i starych lub nieaktywnych adresów. Im więcej wiesz o swoich odbiorcach, tym lepsze doświadczenie możesz im zapewnić, co prowadzi do wzrostu zaangażowania.
Podsumowując
Na podstawie podanych statystyk można śmiało powiedzieć, że e-mail marketing może być potężnym narzędziem, ale tylko w odpowiedzialnych rękach. Skupienie się na budowaniu właściwej listy mailingowej z adresami użytkowników, którzy zgodzili się na otrzymywanie twoich ofert jest kluczowe, ale nie mniej ważne niż racjonalna segmentacja. Dodaj do tego odpowiednią częstotliwość wysyłania maili i gratulacje! Właśnie osiągnąłeś sukces w e-mail marketingu.
http://salesmanago.plmarketing automation
http://salesmanago.plmarketing automation