Udzielanie negatywnego feedbacku: 8 kluczowych porad dla Managerów (ale nie tylko :)

 
 

Udzielenie negatywnego feedbacku, może być nie lada wyzwaniem zarówno dla pracownika jak i pracodawcy. Zebraliśmy najważniejsze rady w jeden, zwięzły poradnik, pozwalający ci opanować tę sztukę na mistrzowskim poziomie.

 

Nie pierwszy raz i nie ostatni

 

Kto nigdy nie miał łez w oczach po otrzymaniu negatywnego feedbacku od swojego pracodawcy, niech pierwszy rzuci kamieniem. Prawda jest taka, że niekonstruktywna krytyka na temat wykonanej pracy jest nieprzyjemna, niezbyt pomocna i nie przyjmowana przez pracownika najlepiej, co rzutuje później na jego pracę. Po drugiej stronie tej barykady stoi pracodawca, dla którego dostarczenie takiej przykrej wiadomości może być równie ciężkie. 

 

Czy oznacza to, że kiedy masz w zamiarze zwrócić komuś uwagę w ramach jego pracy i nie przewidujesz, że będzie ona przyjemna, nie powinieneś robić tego wcale? Nic z tych rzeczy! 65% pracowników chce dostawać miarodajny feedback o swojej pracy. Rozwijamy ten temat nieco bardziej, poprzez 8 relatywnie prostych trików usprawniających udzielanie negatywnego feedbacku.

 

Nie bądź w gorącej wodzie kąpany

 

Każdy przez to przechodził – ktoś nie wykonał zleconego mu zadania, a ty z tego powodu wpadasz w szał, chcąc wykrzyczeć światu, jak bardzo zły jesteś na tę osobę. Naprawdę, nie chcesz krytykować swoich pracowników kiedy jesteś wściekły czy zły. Jeżeli widzisz, że sytuacja jest napięta, lepiej poczekaj do następnego dnia i podejdź do problemu ze świeżym umysłem. Prawdą jest, że dawanie feedbacku ma największy sens w momencie, kiedy dana sytuacja ma miejsce, ale czasem gdy atmosfera jest gorąca, nie zaszkodzi poczekać.

 

Konstruktywny, nie krytyczny

 

Dobór słów ma wpływ na to jak cenna może być twoja opinia. Kluczem do dostarczania negatywnego feedbacku jest skupienie się na poprawie zachowania pracownika i na tym, że podobna sytuacja nie będzie miała już więcej miejsca. Skup się zatem bardziej na konkretnej sytuacji, która faktycznie wystąpiła, wyróżnij problemy i sposób, w jaki wspólnie możesz je z pracownikiem rozwiązać, ale nie krytykuj jego ogólnych kompetencji. W końcu chyba nie chcesz doprowadzić do załamania nerwowego, a jeśli już, to upewnij się, że chusteczki higieniczne masz pod ręką.

 

W cztery oczy

 

Pod żadnym pozorem, nie pozwól, żeby ktoś oprócz osoby zainteresowanej słyszał waszą rozmowę. Twoja opinia na temat czyjejś pracy, jest przeznaczona tylko i wyłącznie dla jego uszu. Pozwalając informacji przedostać się poza ściany biura, zostanie odebrane jako bardzo niefajnie zagranie, dlatego ustal spotkanie w odosobnionej salce, ustaw meeting lub rozmowę online i porozmawiajcie w cztery oczy.

 

Bądź konkretny

 

Nie owijaj w bawełnę, dobry feedback jest konkretny. Nie generalizuj, nie mów rzeczy w stylu: „Za każdym razem robisz coś źle”. Zamiast tego, spróbuj skonkretyzować działania pracownika, które ci nie odpowiadają i uporządkuj je w formie listy. Wskazanie konkretnych błędów z od razu zaproponowanym rozwiązaniem, zaskutkuje lepszym zrozumieniem problemu i prawdopodobną jego eliminacją w przyszłości.

 

Najpierw słuchaj, później mów

 

Weź pod uwagę, że osoba odpowiedzialna za fuckup ma coś do powiedzenia na temat zaistniałej sytuacji. Wysłuchaj jej i upewnij się, że zebrałeś wszystkie ważne informacje przed rozpoczęciem działań. Postaraj się postawić w sytuacji pracownika i wysłuchaj jego problemów, wyzwań przed jakimi staje, a nawet strachów związanych z wykonywanymi zadaniami. Okazując swoją empatię i chęć pomocy, pracownicy prawdopodobnie będą bardziej otwarci na krytykę.

 

Nie zakładaj nic z góry

 

Ta zasada jest bardzo prosta, a na dodatek ściśle powiązana z poprzednią. Nie zakładaj sobie nic w głowie przed rozmową z pracownikiem. Nie wypytuj najpierw innych, nie oceniaj – to może tylko pogorszyć sytuację.

 

Komuś kanapkę?

 

Nikt nie jest całkowicie dobry lub całkowicie zły. Nawet jeżeli wychodzisz z zamiarem dostarczenia czysto negatywnego feedbacku, może postaraj się go nieco wypośrodkować. Słyszałeś kiedyś o Feedbackowej Kanapce? Nie, nie jest to najnowsza propozycja SubWay’a, tylko strategia porównująca rozmowę z pracownikiem do struktury kanapki. Górna część bułki stanowiłaby w tym wypadku zapewnienie pozytywne, coś w stylu: „Wiem, że robiłeś wszystko, co mogłeś i bardzo się starałeś”. Następnie przejdź do wypełnienia kanapki, na które czas przychodzi po magicznym słowie “ALE…” *tu wstaw konstruktywną krytykę*, a następnie skup się  na spodzie bułki, którą będzie kolejna pozytywna wstawka. Łatwo i przyjemnie!

 

Bądź konsekwentny

 

Pamiętaj o zachowaniu ciągłości feedbacków i nie pozwól się im spiętrzać. Dzięki regularnym interakcjom z odbiorcą unikniesz długich i niespodziewanych rozmów. Zaplanuj cotygodniowe spotkania, aby być w stałym kontakcie z pracownikami.

 

Podsumowanie

 

To wszystko! Teraz wiesz dokładnie co robić, a czego nie podczas dostarczania feedbacku. Najważniejszym jest, żeby szanować swoich pracowników i nawet jeżeli komuś powinie się noga, powinieneś znieść to z godnością. Oczywiście, wszyscy pracodawcy to ludzie (tak podejrzewam) i odrobina złości zdecydowanie nie jest nieunikniona, ale postaraj się trzymać nerwy na wodzy i zachować profesjonalizm. Wpłynie to nie tylko na lepszą wydajność w pracy, ale też na dobre relacje z pracownikami.

marketing automation

marketing automation

Angelika Filipczyk
Content & Research Manager

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]