Jeżeli chcesz być tak dobrym marketerem jak Hammurabi władcą, reguła wzajemności nie może być ci obca

 
 

Niezaprzeczalnym faktem jest, że marketing bazuje na ludzkich emocjach. Techniki psychologiczne, jakich marketerzy używają, by wpłynąć na nasze decyzje, są prawdopodobnie niezliczone, a reguła wzajemności jest jedną z nich. Bazuje ona na mechanizmie odwzajemnienia i chęci oddania przysługi. Kupony rabatowe bądź niewielkie prezenty, które znalazły się w twoim internetowym wózku zakupowym, wcale nie są tam przypadkiem. To część kampanii promocyjnej, której zazwyczaj nie jesteśmy świadomi. Czy chęć odwzajemnienia się za tak drobny gest, przerasta zdrowy rozsądek?

 

Oko za oko

 

Marketing internetowy jest zjawiskiem o tyle skomplikowanym, że nie bazuje on jedynie na strategiach promocyjnych, ale także na dużej liczbie taktyk zaczerpniętych z psychologii, które są pomocne w pozyskaniu i utrzymaniu klientów. Reguła wzajemności jest pojęciem z psychologii społecznej, które zakłada, że jeżeli ktoś wykona jakąś akcję w naszym kierunku, my odwdzięczymy mu się takim samym zachowaniem. Najstarszym, a przede wszystkim najbardziej znanym przykładem tej reguły, jest jedno z praw Hammurabiego „oko za oko”, która mówi o tym, że jeżeli uszkodzisz oko innej osoby, twoje oko również zostanie uszkodzone. Brzmi to oczywiście nieco drastycznie, ale bez obaw, marketerzy zaadaptowali tę regułę do dzisiejszych standardów, w których nikt nie musi tracić oczu.

 

Reguła wzajemności w marketingu

 

Mechanizm wzajemności jako wzorzec zachowań znany jest prawdopodobnie od zarania dziejów. Korzystamy z niego na co dzień, nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Czy znacie może tę sytuację, gdy ktoś prosi was o podrapanie pleców, od razu zapewniając, że później podrapie wasze? To właśnie reguła wzajemności pokazana na dość trywialnym przykładzie. Jest ona dla ludzi tak naturalna, że z łatwością może zostać zaadaptowana do marketingu. 

 

Zupełnie jak w przypadku Kodeksu Hammurabiego, wspomniana reguła używana jest w strategiach sprzedażowych, z tą różnicą, że oczywiście nikt nie musi tracić oczu. Wyobraźmy sobie sytuację, gdy przeglądając sklep internetowy w poszukiwaniu jakiegoś produktu, pojawia się przed naszymi oczami okienko: „Zapisz się do naszego newslettera i zyskaj 10% zniżki”. Co wtedy robisz? Nasze mózgi w takiej sytuacji uruchamiają mechanizm wzajemności i podświadomie wywołują więź ze sklepem. Poprzez oferowanie zniżki, zasadniczo za żaden lub bardzo niewielki wkład z naszej strony, czujemy potrzebę oddania tej wspaniałomyślnej przysługi w tym przypadku, dokonać zakupu.

 

Prezentologia

 

Patrząc na sytuację, z punktu widzenia marketingu istnieje kilka reguł, które możemy zaimplementować do naszej strategii sprzedażowej w myśl mechanizmu wzajemności. Najbardziej oczywistym wydaje się być rozwiązanie, w którym to Ty jako marketer, oferujesz coś jako pierwszy. W momencie gdy proponujesz coś klientom, cichy głos w ich głowie, podpowie im, że dobrze by było się zrewanżować za tę ofertę. Dobrym przykładem w tym przypadku, są wszelkie kampanie reklamowe działające w myśli „Kup 1 przedmiot, a kolejny otrzymasz za darmo”. Oferta, w której zaproponowany zostaje całkowicie darmowy produkt, wydaje się być obligującą do oddania przysługi. John Ruhlin, człowiek, którego cały biznes został zbudowany na regule wzajemności, nazwał ten proces „prezentologią”. Udało mu się osiągnąć życiowy sukces poprzez podarowanie komuś 7 tys. dolarów, co w myśl opisanej reguły, zaowocowało uzyskaniem milionów w zamian.

 

Przykłady wykorzystania reguły wzajemności

 

Spotify

Spotify zapewnia 30-dniowy bezpłatny okres próbny członkostwa Premium, który można anulować w dowolnym momencie bez dodatkowych opłat. Dając możliwość korzystania z wersji bez reklam za darmo, użytkownicy czują się docenieni i chętniej będą kontynuować subskrypcję, zwłaszcza że cena wynosi jedyne 20 zł miesięcznie.

 

SEO RANK SERP 

SEO RANK SERP to agencja specjalizująca się w marketingu cyfrowym, którą można oczywiście wynająć. Zapewniają (potencjalnym) klientom mnóstwo przydatnych zasobów bezpłatnie i bez żadnej subskrybcji, aby ci mogli lepiej zapoznać się z ofertą. W ten sposób uzyskując cenne treści bez żadnych kosztów czy zobowiązań, zgodnie z zasadą wzajemności użytkownicy powinni odczuwać chęć odwzajemnienia się, być może nawet poprzez zatrudnienie agencji. 

 

Dropbox

Czy znana jest ci kampania poleceń Dropbox? To, szczerze mówiąc, jedna z najlepiej przemyślanych kampanii, działająca na zasadzie wzajemności. Wystarczy polecić komuś Dropbox i zarówno osoba polecająca, jak i ta, której usługa jest polecana,  otrzymują dodatkowe 500 MB do wykorzystania.

 

Zalando 

Ich 100-dniowa polityka zwrotu to świetna strategia, która pomaga zwiększyć wiarygodność w oczach klientów. Bez żadnych ukrytych haczyków, możesz po prostu zwrócić produkt w ciągu 100 dni od jego nabycia. To z pewnością zwiększa zaufanie do firmy i zachęca do zakupów.

 

Jak widać w powyższych przykładach, reguła wzajemności wykorzystywana jest, aby wywołać w kliencie zachowanie pożądane z punktu widzenia marketingu. Aby dobrze wykorzystać tę dźwignię, należy wzbudzać zaufanie i pielęgnować długotrwałą relację na płaszczyźnie klient – firma. Pozwól klientom poznać cię z jak najlepszej strony, a następnie przyzwyczaić się do twojego produktu, to zapewni chęć podtrzymania relacji.

 

Nie wszystko złoto co się świeci

 

Oczywiście możemy się głowić, nad tym co stało się ze starą dobrą bezinteresownością – czy w biznesie jest na nią w ogóle miejsce? Przyjmując, że działania oparte na wzajemności nie zawsze są wymierne, klienci muszą zdawać sobie sprawę, do czego się zobowiązują. Tak jak powyższy przykład Johna Ruhlina, zdołał zdobyć tak wiele, za tak niewiele. To tylko pokazuje, że ludzie działający w myśl wzajemności, są skłonni dawać znacznie więcej, niż otrzymują w końcowym rozrachunku.

 

Czy każdy prezent to kot w worku?

 

Oczywiście, że nie! Mając wiedzę o wzajemności w marketingu, zarówno po stronie klienta jak i marketera, możemy ją wykorzystywać w celach najbardziej nam odpowiadających. Należy zdawać sobie sprawę z tego, jak potężnym narzędziem jest i zdecydowanie nie wykorzystywać jej do niecnych działań. Budowanie relacji z klientami wymaga czasu, pokory i braku nacisku. Kiedy mechanizm wzajemności zostanie zaimplementowany poprawnie, nie tylko zwiększa wyniki sprzedażowe, ale także wpływa na wartą pielęgnowania relację między klientem a firmą.

marketing automation

marketing automation

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]