92% konsumentów chce kupować od firm działających na rzecz środowiska. Czy to wystarczający powód dla przedsiębiorców na bycie eko?

 
 

Zielony marketing (en. green marketing) nawiązuje do produktów lub organizacji propagujących ochronę środowiska. Wraz z rosnącą świadomością naszych decyzji i ich wpływu na planetę, aż 6 na 10 konsumentów uważa za ważne, aby produkt był wytworzony w sposób zrównoważony. 43% Amerykanów chętniej kupiłoby produkty spożywcze od producenta przyczyniającego się do rozwoju ekologicznego, a 25% obywateli USA przyznaje, że są skłonni zapłacić więcej za odzież i dodatki przyjazne dla środowiska.

 

Moda na bycie Eko

 

W otaczającej nas rzeczywistości zmian klimatycznych, katastrof i wymierających gatunków, naturalnym jest, że ludzie przykładają coraz większą wagę do swoich czynów. Założenia marketingu bazującego na świadomej pomocy naturze stały się fundamentem dla powstawania nowych narzędzi niezbędnych do zwiększania sprzedaży oraz poszerzania bazy docelowych klientów. Do tego przy pomocy mediów społecznościowych i eko-influencerów, życie w sposób zrównoważony i wspieranie firm działających na rzecz środowiska zrobiło się po prostu modne, zwłaszcza wśród młodych osób.

 

Czy firmy powinny przejść na zieloną stronę mocy?

 

Zielony marketing to doskonałe rozwiązanie zakładające połączenie problemów globalnych z obiecującą strategią marketingową. Dzięki odpowiednio dobranym planom i taktykom dana firma może nie tylko przynieść korzyści środowisku, ale także znaleźć się na pierwszym miejscu w walce z konkurencją. Zapotrzebowanie na eko-produkty i zielone rozwiązania przeżywa złoty wiek.

 

Według wskaźnika Environmental Performance Index liderem w zakresie promowania zielonego marketingu jest Europa – z Danią, Luksemburgiem i Szwajcarią na pierwszych miejscach. W tym samym rankingu Stany Zjednoczone znalazły się na 24 miejscu.

 

Konsumenci chcą być przyjaźni ekologii

 

Pierwszą rzeczą przychodzącą na myśl w obrębie ekologii, jest przemysł spożywczy. Jedzenie, które wprowadzamy codziennie do naszego organizmu, ma realny wpływ na to jak się czujemy, czy nawet jak wyglądamy, dlatego pierwszym obszarem, w  którym zaczynamy działać na rzecz zielonego marketingu, jest sięganie po zdrowsze, a tym samym bardziej zrównoważone artykuły spożywcze. 

 

Z badania fundacji Food & Health Survey IFIC przeprowadzonego w 2020 r. możemy wywnioskować, że 43% Amerykanów chętniej kupiłoby produkt spożywczy od producenta zobowiązującego się do wspierania zrównoważonego rozwoju, podczas gdy 34% twierdzi, że produkty ekologiczne mają rzeczywisty wpływ na ich decyzje zakupowe. Ponadto 6 na 10 konsumentów uważa, że ​​kluczowe znaczenie dla produkcji ma jej przyjazność środowisku.

 

Również w innych obszarach handlowych, takich jak odzież i dodatki, jesteśmy skłonni zapłacić więcej za produkty firm skłaniających się ku zielonej ideologii.Według sondażu CGS Retail and Fashion Sustainability 2020, w którym udział brało ponad 2000 uczestników, 61% konsumentów uważa, że zrównoważony rozwój odgrywa znaczącą rolę w wyborze produktów. Deklarujących się do zapłaty 25% więcej od ceny oryginalnej za towary wyprodukowane przy zachowaniu świadomości ekologicznej, było kolejno 25% i 24% Amerykanów i Anglików w wieku 18-34.

 

Millenialsi i pokolenie Z liderami eko-rewolucji

 

Na podstawie statystyk, popyt na produkty przyjazne środowisku jest wysoki w szczególności wśród millenialsów i pokolenia Z i słusznie – przecież to oni będą najbardziej dotknięci efektami zanieczyszczonego powietrza, mikroplastiku w oceanach czy nadmierną eksploatacją złóż naturalnych. Poza tym firmy często docierają do swojej grupy odbiorców poprzez media społecznościowe, więc naturalne jest, że dana informacja prędzej dotrze do osób używających ich na co dzień. Badania wykazują, że 68% millenialsów chętniej kupi produkt benefitujący środowisko.

 

Szansa dla przedsiębiorstw

 

Ogólnie produkty reklamowane jako przyjazne dla środowiska stanowią około 22% sprzedaży w sklepach i szacuje się, że w 2021 liczba ta wzrośnie do 25%. Biorąc pod uwagę, że 80% Amerykanów deklaruje większe poszanowanie dla firm zachowujących świadomość ekologiczną w procesach produkcyjnych, podczas gdy 92% chętniej kupowałby towary marki reklamującej się jako zrównoważona, można śmiało powiedzieć, że zielony marketing to dla firm doskonała okazja do poszerzenia bazy konsumentów i zwiększenia sprzedaży.

 

Zielone pranie mózgu (en. greenwashing) antyreklamą dla firm

 

Nieuchronnie, każdy bohater musi mieć swojego antagonistę więc jako opozycja wobec polityki proekologicznej pojawił się greenwashing. Jego założeniem jest używanie haseł i obrazów, odnoszących się do ochrony środowiska, które w istocie nie wnoszą za sobą żadnych pożytecznych działań. W pewnym momencie zielony marketing stał się tak popularny, że wiele firm zaczęło na nim żerować. Dlatego marki, które wykorzystują trendy ekologiczne tylko jako chwyt marketingowy, bardziej sobie szkodzą, niż pomagają. 

 

Przykładem takich działań mogą być popularne marki odzieżowe działające w myśl tzw. szybkiej mody (en. fast-fashion). Podczas gdy firmy chwalą się używaniem zrównoważonych produktów, jednocześnie używają sztucznych materiałów i łamią prawa człowieka. 

 

Popularne linie lotnicze, które wykorzystywały mylące dane dotyczące produkcji spalin, reklamowały się jako te o najniższej emisji, co nie było do końca prawdą i w konsekwencji zadziałało na niekorzyść firmy.

 

Dołączenie do walki o środowisko popłaca

 

Chociaż przekształcenie już istniejącej lub rozpoczęcie nowej inwestycji w myśl zielonego marketingu może wydawać się trudne, lub wręcz niemożliwe (w zależności od dotychczasowych praktyk), z pewnością będzie miało pozytywny wpływ na wizerunek firmy. Istnieje jednak bardzo wąska granica między używaniem a nadużywaniem zielonego marketingu, którą można łatwo przekroczyć (nawet nieumyślnie), co powoduje spadek wiarygodności w oczach konsumenta. Podsumowując powyższe statystyki, właściwie przeprowadzony eko marketing może być bardzo skuteczną strategią. Marki bazujące na budowaniu świadomości ekologicznej poprzez tzw. zielone taktyki marketingowe zwiększają swoją sprzedaż, a co za tym idzie, budzą zainteresowanie tematyką ekologii, co później bezpośrednio przekłada się na korzyści płynące dla firmy, jak i całej planety.

marketing automation

marketing automation

Angelika Filipczyk
Research & Content Manager

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]