Zdolność do wprowadzania innowacyjnych rozwiązań jest jednym z istotnych czynników odpowiedzialnych za możliwość odniesienia sukcesu na rynku wirtualnym. Ostatnimi czasy rynek martech zapełnił się tysiącami nowych wytwórców software’u i ich systemami. Które z nowych technologii będa odpowiedzialne za ukształtowanie nowoczesnego marketingu w nadciągającym czasie?
Martech to dynamiczna branża, w której trendy zmieniają się bardzo szybko. Rozwiązania, którymi byliśmy oczarowani jeszcze kilka lat temu stały się standardem i nikogo już nie zdumiewają. Jednocześnie cały czas pojawiają się nowe możliwości, które znów zmieniają sposób, w jaki patrzymy na marketing. Jednak które z nich będą stanowić prawdziwy przełom w niedalekiej przyszłości? Według Gartner, musisz być świadom tych 6 aby pozostać na czasie.
Trendy, które staną się bardzo popularne w ciągu następnych 2-5 lat:
Zaawansowana analiza Customer Journey
Czy każda firma nie chciałaby móc zobaczyć swojego produktu oczami klienta? Jest to możliwe dzięki analizie Customer Journey. Taka analiza zbiera wszystkie doświadczenia twojego klienta w jego procesie zakupowym, po czym mapuje je i dogłębnie analizuje. Dzięki temu wiesz nie tylko co dokładnie sprawiło, że dany klient ostatecznie zdecydował się na zakup i zidentyfikować potencjalne problemy komunikacyjne, ale będziesz mógł również skonstruować idealną, hipotetyczną ścieżkę Customer Journey i konsekwentnie ulepszać swój marketing, dopóki nie osiągniesz idealnego modelu sprzedaży.
Zarządzanie zgodami i preferencjami
Powstaje coraz więcej technologii pozwalających na takie zbieranie danych, które pozwala później użytkownikom na decydowanie jaka ich część zostanie przekazana odbiorcy, czyli danej firmie. Konsumenci przyszłości będą w stanie kontrolować cały proces przepływu danych, szybko sprawdzić jakie dane udzielili i natychmiast zakończyć przekazywanie danych. Dając swoim użytkownikom pełną wiedzę na temat tego, jakie ich dane faktycznie posiadasz i będąc przejrzystym na temat tego, w jakich celach te dane będą wykorzystywane, będziesz mógł ich uspokoić i zapewnić, że informacje na ich temat są bezpieczne.
Visual Search Marketing
Postępujący rozwój technologii rozpoznawania obrazów pozwoli na zrobienie zdjęcia telefonem, po czym algorytmy w internecie będą w stanie momentalnie dopasować wszystkie dostępne dane. Dzięki temu, użytkownik będzie mógł zrobić zdjęcie muzeum i natychmiast dowiedzieć się o dostępnych eksponatach, cenach wizyt i godzinach otwarcia. Ciężko jednoznacznie oszacować impakt tej technologii, jednak z całą pewnością otwiera ona rozległe możliwości dla marketingu.
Marketing Konwersacyjny
Firmy coraz bardziej polegają na chatbotach, jednak klienci wciąż wolą interakcję z faktycznymi ludźmi. Konwersacje prowadzone w czasie rzeczywistym są świetnym sposobem na pokazanie klientom ludzkiej strony twojej firmy, połączenie ich i zachęcenia ich do częstszej interakcji z tobą. W ten sposób możesz budować stabilne, długotrwałe relacje zapewniające obu stronom satysfakcję. Marketing Konwersacyjny jest wciąż powszechnie wykorzystywany, jednak szacuje się, że będzie on wykorzystywany jeszcze szerzej.
Technologie, które dopiero zyskują popularność, jednak mogą się okazać kluczowe w prowadzeniu interesów w świecie wirtualnym w ciągu najbliższych 2-5 lat:
Etyka danych konsumenckich
Nadchodzi nowa era dla kwestii etycznego zarządzania danymi osobowymi klientów, skupiona wokół odpowiedzialnych i moralnych działaniach. Twoi klienci będą mogli zezwolić na przekazanie ci tylko części swoich danych, zmienić je, oznakować pewne konkretne sposoby na wykorzystywanie ich i modyfikować ustawienia ich użytkowania według swojego uznania. Potrzeba takiego rozwiązania jest spowodowana społecznymi skutkami wykorzystywania danych jedynie w celu maksymalizacji zysku i negatywnym odzewem wywołanym działaniami firm, które bez myślenia o konsekwencjach rzuciły się do wydobywania wszelkich możliwych danych klientów. Firmy w przyszłości będą musiały liczyć się z troską o prywatność. To oznacza przede wszystkim położenie większego nacisku na ochronę danych, ale również konieczność znalezienia nowych sposobów na wykorzystanie tych danych, które posiadasz lub możesz łatwo zdobyć. Oznacza to też, że może okazać się konieczne stworzenie całych nowych oddziałów firm, poświęconych wyłącznie ochronie i etycznej obróbce danych osobowych.
Personifikacja
Nie chodzi tu bynajmniej o personalizację. Personifikacja polega na targetowaniu persony, nie osoby. Różnica w podejściu jest wywołana zwiększającą się trudnością zdobycia danych personalnych klientów. Firmy w przyszłości będą nie tyle skupiać się na fizycznych ludziach, lecz na pewnym teoretycznym konstrukcie, kliencie hipotetycznym, którego cechy są określane poprzez jego przynależność do zdefiniowanej grupy odbiorców. Jest to swego rodzaju most między działaniami marketingowymi o szerokim zakresie i personalizacją 1-do-1.Ta metoda reklamy polega mniej na indywidualnie spersonalizowanych treściach, a bardziej na algorytmach machine learning, pozwalających przewidzieć zachowanie indywidualnego klienta, w oparciu o dane na temat zachowań dużej grupy użytkowników.
marketing automation
marketing automation