60% Europejczyków zmieniło na stałe swoje nawyki zakupowe w skutek COVID-19

 
 

Globalna pandemia COVID-19 zmieniła diametralnie nasze życie, zarówno w wymiarze społecznym, jak również ekonomicznym. Dla wielu Europejczyków nagłe zamknięcie sklepów wywołało konieczność zaprzyjaźnienia się z zakupami online. W porównaniu z rokiem poprzednim, wartość rynku eCommerce wzrosła o 12,7%, osiągając wynik 717 mld euro. Pojawia się pytanie – co zmieniło się z perspektywy e-sklepu?

Nagłe zamknięcie tradycyjnych sklepów, wymuszone pandemią COVID-19 wprawiło miliony Europejczyków w szok związany z brakiem możliwości kontynuowania swoich “normalnych” nawyków zakupowych. Chcąc zakupić określone towary, musieli skierować uwagę i kieszenie w stronę internetu. Sprzedaż online wzrosła o 15% od kwietnia do lipca 2020 r. Przy dużej liczbie nowych e-kupujących i zwiększonym popycie, eCommerce musiał dostosować się do ich potrzeb i preferencji. W tym artykule zestawiliśmy najważniejsze trendy, które zmieniły sposób funkcjonowania eCommerce w czasie pandemii.

 

Brak potrzeby interakcji z człowiekiem

 

W świecie popandemiczego handlu detalicznego, konsumenci są bardziej skoncentrowani na pozyskaniu wszystkiego czego potrzebują w jak najkrótszym czasie i przy minimalnym kontakcie z innymi ludźmi. Nie ma już potrzeby interakcji między pracownikami, a kupującymi. Z badania przeprowadzonego przez Capterra wynika, że około jedna czwarta obecnie e-kupujących będzie nadal dokonywała zakupów  w formie cyfrowej nawet po kryzysie. Wywnioskowano tak, z uwagi na fakt, że 22% respondentów decyduje się na zakup online artykułów, które zawsze pozyskiwali w sklepach stacjonarnych, a 10% planuje unikać tradycyjnych sklepów ze względu na ryzyko zarażenia. Trend ten jest poważny do tego stopnia, że giganci sklepowi, tacy jak Walmart, a w Polsce Biedronka czy Lidl, wdrażają kasy samoobsługowe z możliwością dokontwania płatności bezdotykowych.

 

Spadek ilości branż “wyłącznie stacjonarnych”

 

W związku z tym, że podczas pandemii prawie wszyscy wybierają zakupy online zamiast tradycyjnych, wiele firm musiało rozpocząć sprzedaż online – w obecnych realiach nie ma miejsca dla firm “wyłącznie stacjonarnych” (lub “przeważnie stacjonarnych”). Na przykładzie rynku zoologicznego – 70% właścicieli psów i kotów rzadziej robi zakupy w sklepach stacjonarnych, a 65% wybiera sklepy internetowe jako jedyny sposób na zapewnienie zwierzętom jedzenia. W oparciu o dane zebrane przez Statista, w związku z zamknięciem wielu lokalnych sklepów, wzrosła internetowa sprzedaż towarów FMCG. Dotyczy to głównie sprzedaży e-papierosów (118%), środków czystości (103%) oraz artykułów spożywczych (77%).

 

“Cali i zdrowi”

 

Lipcowe badanie Bizrate Insights pokazało główne powody, dla których konsumenci decydują się na zakupy online. Większość klientów (60%) czuje się bezpieczniej kupując drogą internetową. Inne popularne odpowiedzi to: “Produkty, których potrzebowałem/am, były niedostępne w sklepie” (21%) lub “Nie mogę wyjść z domu” z 14%.

 

Kup teraz, zapłać później

 

Czas pandemii zmusił sklepy do ciągłego opracowywania nowych rozwiązań, aby jeszcze bardziej zbliżyć się do swoich klientów. Jedną z nich jest dotychczas niezbyt popularna opcja “Kup teraz, zapłać później”, która pozwala użytkownikom płacić za zamówienia online na raty w przeciągu tygodnia, miesiąca, a nawet roku. Firma Gannon wdrożyła tę opcję już w listopadzie, ale potwierdziła, że zainteresowanie nią podwoiło się w czasie pandemii. Dodatkowo podkreślili, że klienci wybierający tę formę płatności wydają więcej pięniędzy niż inni. Sytuacja na świecie była prawdziwym boomem dla firm oferujących usługi zakupów w systemie ratalnym. Klienci, którzy wybierają tę opcję, zaciągają niewielką pożyczkę na sfinansowanie zakupu, którą spłacają w określonym okresie.

 

Zakupy w zagranicznych sklepach

 

Na podstawie Raportu Europe 2020: eCommerce Region Report widzimy zależność pomiędzy narodowością konsumentów, a wybieranym przez nich rodzajem sklepów internetowych. W większości krajów europejskich klienci decydują się na zakupy w witrynach krajowych np. Holandia (95%), czy Polska (94%). Pojawiają się jednak wyjątki w postaci stosunkowo małych państw, takch jak Malta, czy Cypr, gdzie internetowi kupujący wybierają najczęściej zagraniczne strony (96% i 95%). Obywatele tych krajów zostali zmuszeni do zakupów za granicą, głównie z powodu niezbyt rozwiniętego rodzimego rynku eCommerce. Bez tradycyjnej sprzedaży stacjonarnej musieli szukać produktów tam, gdzie są one dostępne. W krajach, w których rynek eCommerce jest dobrze prosperujący, taka tendencja nie występuje.

 

Więcej zamówień z dużą ilością produktów

96% Europejczyków kupuje on-line, ale pandemia zmieniła również miesięczną ilość kupowanych przez nich produktów. Miesięczna liczba zamówień zawierających 6-10 produktów wzrosła z 10 do 17%, a 11-20 produktów – podwoiła się.

marketing automation

marketing automation

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]