Skupiając się na pozyskiwaniu nowych klientów często zwracam mniejszą uwagę na utrzymanie dobrych relacji z uzyskanymi klientami. Zapominamy, że drzemie w nich nie wykorzystany potencjał. Klienta, który już raz dokonał zakupu, łatwiej przekonać do ponownego zakupu, ponieważ mamy jego zaufanie. Jak więc skutecznie utrzymywać przy sobie klientów i korzystać ze zdobytego zaufania?
Sposobów na utrzymanie klienta przy sobie jest wiele. W tym wpisie skupimy się na działaniach, które mogą być realizowane za pomocą komunikacji elektronicznej. Skuteczne ich wdrożenie ułatwi nam uzyskać większe przychody płynące z ponownych zakupów, przedłużenie umowy czy wykupienia dodatkowych usług etc.
1. Program lojalnościowy
Moment pozyskania nowego klienta, to dobra okazja na zaproszenie do programu lojalnościowego. Głównym zadaniem programu jest utrzymanie kontaktu klienta z nami i naszymi kampaniami marketingowymi. Dlatego też, w zamian za uzbierane punkty powinniśmy oferować jakieś nagrody, oczywiście im wartościowsze dla konsumenta tym lepiej. Po drugie program taki powinien uzależniać ważność punktów od aktywności konsumenta. Powiedzmy po jakimś okresie braku aktywności program wygasa. Dzięki temu upewnisz się, że klienci na bieżąco śledzą Twoje komunikaty.
2. Kod promocyjny
Po pierwszym zakupie warto upewnić się, że zachęciliśmy odpowiednio klienta do kolejnych zakupów. Oczywiście zależnie od profilu naszej firmy możemy zaproponować odmienne rozwiązania. Jednakże cel jest ten sam, sprawić aby następny zakup przed upływem określonego terminu był atrakcyjny na konsumenta. Naprzykład:
• Kawiarnia: Kup 10 kaw i 11 odbierz gratis;
• SAAS: wykup wyższy plan i skorzystaj z rabatu 20%;
• eCommerce: dokonaj drugiego zakupu przed upływem 30 dni i otrzymaj 50% na tańszy produkt.
Przykłady można mnożyć w nieskończoność, jednakże łączy je ten sam cel. Czyli pozyskanie lojalnego klienta, który będzie dokonywał regularnych zakupów.
3. Przypomnienie o kończącym się abonamencie lub nadchodzącym wydarzeniu marketingowym
Odpowiednio wcześnie wysłane i posiadające przyjazny charakter przypomnienie o kończącym się abonamencie pozwoli zwiększyć szansę na jego przedłużenie oraz zbuduje lepsze relacje z naszymi klientami. Po drugie informując naszych klientów o wydarzeniach organizowanych w ich okolicy lub specjalnych promocjach obejmujących ich region, również pozytywnie wpływamy na wizerunek naszej marki oraz relacje łączące firmę z indywidualną osobą. Wiadomości takie mogą również informować o rozszerzeniu oferty lub stanie środków w programie lojalnościowym.
4. Prezent świąteczny
Kolejny prosty sposób na zaktywizowanie naszych klientów. Wysyłając mailing z okazji nadchodzący świąt warto wyróżnić się z tłumu firm składających życzenia drogą elektroniczną i wysłać mail wraz z kartą podarunkową.
5. Połączenie tradycyjnej ankiety i konkursu
Jeśli chcesz się upewnić, że uzyskasz dużo odpowiedzi na wysyłaną ankietę i zbierzesz potrzebne Ci informacje, to najłatwiej będzie połączyć wypełnienie ankiety z konkursem. Oferując nagrodę w zamian za ankietę zapewniasz sobie więcej odpowiedzi i dodatkowo budujesz relacje z klientami. Pamiętaj tylko aby nagroda była na tyle kusząca, żeby klienci chcieli uzupełnić ankietę a informacja o możliwości wygranej powinna znajdować się w temacie wysyłanego e-Maila.