„Weź i czytaj!” Co o potrzebach Twojego konsumenta powiedziałby św. Augustyn?

Św. Augustyn działał w warunkach chaosu i upadającego Imperium Rzymskiego. Ale jego czysto religijne dociekania świetnie można wykorzystać w czasach chaosu rynkowego, gdy świątynią stała się galeria handlowa.

 
 

Dla św. Augustyna najważniejszą książką była Biblia. Ale nie udawał, że nie widzi w niej wielu jaskrawych sprzeczności. Dlaczego więc Wszechmogący Bóg wprowadzał ludzi w błąd? Pytanie to pchnęło filozofa do ogólnej refleksji nad językiem, które swobodnie można wykorzystać również w bardziej przyziemnych niż to opisują święte księgi sytuacjach. Na przykład w komunikacji z klientem.

 

Po pierwsze: ludzie zawsze chcą powiedzieć więcej, niż naprawdę mówią

 

Dla Augustyna problem z Biblią był dosyć prosty: z jednej strony był doskonały i wszechpotężny Bóg, z drugiej zaś lichy człowiek ze wszystkimi swoimi ograniczeniami. Pismo Święte jest więc jedynie zewnętrzną, niedoskonałą oznaką woli bożej, której nie da się w pełni zrozumieć bez otwarcia się na jego łaskę. Ale mało prawdopodobne, by na infolinię zadzwonił do nas Bóg. Jak to się więc ma do komunikacji międzyludzkiej?

 

Bardzo podobnie! Według Augustyna to co mówimy czy piszemy również jest dużo mniej doskonałe od tego, co naprawdę chcemy zakomunikować. Zastanówmy się – ile razy nie potrafiliśmy nazwać jakiegoś uczucia albo jak często zdarzało się, że nie potrafiliśmy znaleźć adekwatnych słów? Nasze intencje (jakby powiedział Augustyn: słowo wewnętrzne) można poznać tylko w szerszym kontekście i wymaga to odpowiedniego nastawienia ze strony odbiorcy.

 

Henry Ford miał kiedyś powiedzieć, że zanim dostali samochód, klienci oczekiwali szybszych koni. Krótko mówiąc: klient może mówić jedno, ale nie oznacza to, że wie czego chce i że bezwzględnie ma rację.

 

Po drugie: chcesz wiedzieć o co chodzi klientowi? Słuchaj go z pokorą i pozytywnym nastawieniem

 

Brzmi banalnie, co? W praktyce nie jest jednak tak wesoło. Sam się zastanów ile razy komunikacja w dużych korporacjach odbywa się tylko na bazie mechanicznego przetwarzania danych zebranych w ankietach. Co to ma wspólnego z pokorą? Przecież to wybitny przykład zarozumiałego przekonania jakoby nasza ankieta była jakimś doskonałym narzędziem badawczym!

 


Św. Augustyn przykładał wielką rolę do biblijnego przykazania miłości. Jego praktyczny wymiar w komunikacji biznesowej polega na tym, że to Ty masz się zatroszczyć o to, żeby klient miał jak najlepsze warunki do jasnego wytłumaczenia o co mu chodzi. Sam fakt, że można do Ciebie wysłać informację na Facebooku to za mało. Prosty przykład: jak ktoś ma zapytać o produkt, skoro żeby dowiedzieć się co Ty właściwie sprzedajesz trzeba najpierw przeskrolować kilka stron marketingowego bełkotu i zdjęć ze stocka?

 

Po trzecie: klasyczne metody komunikacji ciągle są istotne!

 

Augustyn wątpił w to, że ówczesna wiedza retoryczna i filozoficzna jest wystarczająca do uchwycenia sedna wypowiedzi. Ale nie oznacza to, że ją w potępiał i bagatelizował jej znaczenie. Uważał, że zrozumienie Pisma Świętego składa się z dwóch równorzędnych pierwiastków: intelektualnego badania tekstu w oparciu o ludzką wiedzę i irracjonalnego nastawienia pełnego wiary i miłości do Boga. 

 

Nie inaczej jest w praktyce biznesowej. Jeżeli myślisz, że filozofia świętego jest dobrą wymówką, by nie wprowadzać w swojej firmie standardowych rozwiązań w komunikacji to źle trafiłeś! Sedno tkwi nie w szukaniu drogi na skróty, a w uświadomieniu sobie, że w utartym szlaku też są czasem dziury, które trzeba ominąć. Augustyn próbował pogodzić ze sobą dwa pierwiastki: racjonalny umysł i irracjonalne serce. Dziś niejeden CEO dałby się za taką wiedzę pokroić, choć może pożądał by jej z bardziej niż starożytny święty przyziemnych powodów.

 

Rafał Urbanowicz
Autor bloga Filozofia dla Januszy - jednego z najpopularniejszych w Polsce blogów na temat filozofii.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]