Z ateńskiej agory na Madison Avenue. Zasady retoryki Arystotelesa, bez których nie poradzisz sobie w branży reklamowej.

Choć od czasów ateńskiej demokracji minęły tysiące lat, a sztuka perswazji zyskała nowe narzędzia, to jej podstawy ciągle dają zamknąć się w ramach opisanych przez Arystotelesa, jednego z dwójki najwybitniejszych filozofów starożytnych.
 

 
Arystoteles widział w retoryce narzędzie do przekonywania ludzi o tym, czym jest prawda. A przecież jak wie każdy spec od reklamy: prawda jest taka, że nasz produkt jest wspaniały i wart każdych pieniędzy klienta!
 
Oczywiście wykazanie tego na drodze rzeczowej argumentacji to pierwszy i – zdaniem Arystotelesa – najlepszy sposób dowodzenia, że racja leży po naszej stronie. Jednak realia współczesnego marketingu sprawiają, że nie zawsze jest czas na przeprowadzenie pełnego wywodu retorycznego. Tu jednak do gry wchodzą dwie kolejne aspekty retoryki, które znacznie uwiarygodniają nasz przekaz.
 
Po pierwsze – autorytet samego mówcy
 
Zdaniem filozofa skuteczność naszej wypowiedzi, czy to mowy sądowej, wyborczej agitacji czy po prostu reklamy zależy nie tylko od tego co się mówi (czyli: czy obiektywnie mamy rację) ale także od tego jak się mówi (o czym za chwilę) i kto mówi. Autorytet mówcy w oczach słuchaczy kształtują więc trzy cechy, które do serca powinna wziąć sobie każda współczesna agencja reklamowa:
 
Mądrość
 
Jak to jest, że prawie zawsze pastę do zębów polecają dentyści (zawsze w białym kitlu!)? Wykazanie, że firma, której produkty sprzedajemy „wie co robi” to pierwszy sposób zbudowania autorytetu marki. Można to zrobić na kilka sposobów.

Poza wspomnianym już wsparciem się zewnętrznym autorytetem nie jest głupim pomysłem pokazanie „jak to działa?”. Reportaż „z linii produkcyjnej” albo „prześledź drogę naszych frytek od pola ziemniaków po talerz” jest świetnym pomysłem na wytłumaczenie własnych kompetencji. Można też wykazać się swoimi dotychczasowymi osiągnięciami. Kto może robić lepsze komputery niż firma, która dostarcza je NASA?
 
Uczciwość
 
Kolejną cechą, która dla greckiego filozofa była ważna szczególnie w przypadku procesów sądowych jest uczciwość. Słuchacz musi mieć przekonanie, że osoba (firma) która się wypowiada nie tylko zna się na rzeczy, ale i nie chce nas oszukać.
 
Niestety, tutaj marketing musi przybrać głównie pasywną formę. Kluczem do zachowania wiarygodności w oczach konsumenta jest gaszenie wszelkich kryzysów w zarodku, a w przypadku mocno negatywnie odbieranych marek stworzenie wiarygodnego przekazu o zmianie, jaka w danej firmie zaszła.
 
Życzliwość
 
Ostatnia cecha cieszącego się autorytetem mówcy dowodzi, że dana osoba nie tylko wie co mówi, nie tylko nie kłamie, ale także autentycznie jest zainteresowana tym, by nam w jakiś sposób pomóc. Wszelkiego rodzaju działania charytatywne, historie o tym jak produkt sprzedawany przez naszą firmę zmienił czyjeś życie są tu najlepszym przykładem współczesnego zastosowania arystotelesowskiej myśli.
 
Jednak rzetelne wyjaśnienie i budowanie autorytetu to nie wszystko. Ważne jest, by oczarować słuchacza
 
Jest to ten element, który Arystoteles cenił najmniej i przypisywał głównie mowom służącym popisywaniu się własną elokwencją. Nie zmienia to jednak faktu, że już jemu współcześni widzieli jak wielki wpływ na ludzi może mieć ktoś, kto potrafi zagrać na emocjach.
 
Ciężko sprzedać tabletki nasenne reklamą, która wprowadza w imprezowy nastrój. A sprzedaż trumien przy pomocy spotów w komediowej konwencji raczej nam nie pomoże…. a może wprost przeciwnie? Od czasów Arystotelesa nasza wiedza o człowieku i jego decyzjach znacznie się posunęła. Poruszenie odbiorcy w dobie informacyjnego szumu jest dużo trudniejsze, niż w starożytnej Grecji, warto więc czasem rozważyć metody niekonwencjonalne na jego osiągnięcie.
 

Rafał Urbanowicz
Autor bloga Filozofia dla Januszy - jednego z najpopularniejszych w Polsce blogów na temat filozofii.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

SALESmanago prezentuje pakiet startowy modułowej platformy do zarządzania zaangażowaniem klientów. Cel: przeciwdziałanie fragmentacji rynku martech i wsparcie w skalowaniu biznesów e-commerce w Europie.
SALESmanago prezentuje pakiet startowy modułowej platformy do zarządzania zaangażowaniem klientów. Cel: przeciwdziałanie fragmentacji rynku martech i wsparcie w skalowaniu biznesów e-commerce w Europie.

    Nowy pakiet startowy, skierowany przede wszystkim do średniej wielkości firm, oferuje spersonalizowane ścieżki zakupowe, zapewniając średnio 20-krotny zwrot z inwestycji w ciągu 30 dni. Firma wprowadza nowatorskie rozwiązania, w tym automatyzację zadań w wielu kanałach oraz model wzrostu dostosowany do różnych etapów rozwoju firm e-commerce. Z uwagi na wzrost liczby narzędzi martech o […]