Sprzedajesz produkt czy logo, czyli jak filozofia Jeana Baudrillarda może poprawić twoje wyniki?

Jak to jest, że po nowego iPhone ustawiają się kolejki w dniu premiery? Czemu producenci perfum kupują drogą licencję na znaczek Ferrari na swoich produktach? I jak Ty odpowiedzi na te pytania możesz wykorzystać w swoim biznesie?
 

 
Wydawać by się mogło, że konsumenci kupując różnego rodzaju towary czy usługi chcą zaspokoić swoje obiektywne potrzeby. W takim rozumieniu nabywamy różnego rodzaju produkty spożywcze, ubrania, sprzęt itp. Jednak blisko 50 lat temu francuski filozof Jean Baudrillard opublikował trzy książki, w których z tą zdawałoby się zdroworozsądkową tezą mocno polemizuje. Gdy jednak przyjrzymy się bliżej jego myśli, to łatwo znajdziemy cenne wskazówki, które mogą mocno wpłynąć na nasze postrzeganie brandingu i procesu sprzedaży.
 
1. Klient w sklepie nie szuka słodkiego napoju – on szuka Coca-Coli!
 
Zdaniem Baudrillarda tym, co naprawdę w dzisiejszych czasach kupujemy nie są towary lecz szeroko rozumiane znaki. Gdybyśmy opierali się wyłącznie na analizie praktycznej wartości nabywanych dóbr, nie dałoby się zrozumieć głębokich podziałów konsumenckich między klientami Samsunga i Apple, Coca-Coli i Pepsi czy McDonalda i KFC. Wszystkie te firmy oferują podobny zakres usług i towarów o porównywalnych właściwościach, a sucha analiza obiektywnych danych wykaże różnice raczej na poziomie niuansów.
 
Tak naprawdę liczy się więc przede wszystkim marka – nie znaczek, tylko marka i wszystko co marka sobą komunikuje. Jeżeli chcemy żeby nasz produkt dobrze się sprzedawał już na pierwszy rzut oka musi być widać do kogo jest skierowany i co sobą komunikuje. To jaki naprawdę jest towar ma znaczenie drugorzędne względem tego, jak jest postrzegany,
 
2. Nasze decyzje zakupowe wiążą się nierozerwalnie z tym za kogo się uważamy i jaki styl życia wybieramy
 
Naturalnie, mało kto przyzna się, że kupił sobie auto czy komputer ze względu na markę. Ba, wielu powie szczerze, że marka nie bardzo ich obchodzi! Baudrillard doskonale to rozumiał. Dlatego mówił nie o „marce” a o „znaku”. Wyobraźmy sobie, że ktoś chce zrobić sobie obiad. Idzie więc do sklepu i kupuje kaszankę, którą następnie smaży z cebulą. Jego sąsiad z kolei idzie do tego samego sklepu i kupuje szparagi, z których przyrządza tartę. Obaj zaspokoją swoją obiektywną potrzebę – głód. Obaj kupią towar który nie ma żadnych znaków towarowych na sobie. Czy jednak aby na pewno kaszanka i szparagi nic sobą nie komunikują?
 
Nawet jeżeli to co sprzedajesz nie ma wielkiego logo na opakowaniu to i tak wiele sobą komunikuje. Dlatego też trzeba zadbać, by doświadczenie klienta od początku do końca było spójne. Jeżeli bank oferuje usługi private banking, to musi zadbać nie tylko o prestiż samego konta, ale też choćby o to, jak wygląda obsługa klienta, która musi korespondować z powagą np. zakładania lokaty na kwotę kilku milionów. I vice versa – jeżeli nasz brand jest nastawiony na osoby oszczędne i minimalistyczne, to zbytnia pompa w obsłudze może klienta odstraszyć, bo uzna, że płaci za wizerunkowe opakowanie.
 
3. Dobra reklama musi być żywym doświadczeniem
 
Baudrillard wprowadził pojęcie „symulakrów”. Jego zdaniem współczesna kultura wytworzyła zjawiska, które balansują gdzieś między abstrakcyjnym systemem znaków, a realnymi bytami. Przykładem może być na przykład Disneyland, który teoretycznie jest „na niby” i wszystkie tamtejsze atrakcje są czystymi symulacjami bajkowej rzeczywistości, ale z drugiej strony turyści spędzają tam czas w sposób całkowicie realny.
 
Wnioski nasuwają się więc same – dobra reklama musi zejść z banerów i ekranów telewizora i wciągnąć konsumenta w rzeczywiste doświadczenie. Świetnie korzysta z tego real time marketing, odnosząc abstrakcyjne treści reklamowe do bieżących, rzeczywistych wydarzeń. Na przykład, gdy kilka lat temu podczas finału Super Bowl zgasło światło na stadionie marketingowcy Oreo w ciągu kilku minut wyprodukowali obrazek odnoszący się do tego wydarzenia. Niby reklama ale jednak… coś więcej.
 

Rafał Urbanowicz
Autor bloga Filozofia dla Januszy - jednego z najpopularniejszych w Polsce blogów na temat filozofii.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]