Od szeregowego sprzedawcy po prezesa zarządu, od projektowania ulotki po przeprowadzenie rebrandingu światowej marki. Wydawać by się mogło, że nie ma zasad które świetnie odnosić się mogą do każdego pracownika i każdej sytuacji w życiu współczesnej korporacji. Ale stoicy udowadniają, że jest wprost przeciwnie!
Filozofię stoicyzmu tworzyły osoby o tak skrajnie różnych życiorysach jak potężny cesarz rzymski Marek Aureliusz, wielki mąż stanu Seneka ale i skromny niewolnik Epiktet. Mimo iż pochodzili z totalnie różnych sfer znaleźli wspólny język w podejściu do życia. Gdyby żyli dziś, z pewnością napisaliby bestsellerowy podręcznik zarządzania firmą, którego podstawą byłoby poniższe pięć zasad.
1. Patrz na branżę całościowo
Dla stoików świat był systemem naczyń połączonych. Rzeczywistość miał przenikać boski duch (pneuma) który nie kierował tylko losami jednostki, ale całego świata. Chodzi więc o to, że nasze losy są ściśle określone losami naszej firmy, ta zaś stanem całej branży, na branżę natomiast wpływa kondycja krajowej i światowej gospodarka. Stoicy bardzo cenili „wyjście z siebie”, spojrzenie na ogół zjawisk i odrzucenie własnych okularów.
Nie zawsze gdy nam nie idzie wynika to z naszych błędów, i vice versa, nie zawsze nasze sukcesy wynikają z naszych zalet. Świetnym przykładem jest tu firma Kodak, która robiła co mogła, by utrzymać się na rynku fotografii analogowej. Odpadła, nie dlatego, że była zła, a dlatego, że podupadła cała branża.
2. Pogódź się z tym, że nie zawsze wszystko będzie po twojej myśli
Stoicy uważali, że świat jest zdeterminowany. Oznacza to, że wbrew naszym przekonaniom nie mamy wpływu na to co się zdarzy – jak ktoś ma zbankrutować, to i tak zbankrutuje, jak ma odnieść sukces to i tak go odniesie. Gwarantem szczęścia jest zrozumienie tej prostej zasady i wyrobienie sobie nawyku odporności na to co przynosi los (ataraksja).
Świetnym przykładem postawy stoickiej jest historia z 1914 roku, gdy Thomas Edison patrzył na pożar swojej fabryki. Zamiast rozpaczać powiedział do syna spokojnym głosem:
Idź po swoją matkę i wszystkich jej przyjaciół, nigdy już nie zobaczą takiego ognia.
3. Ciągle się rozwijaj
Osiągnięcie ataraksji jest łatwiejsze, gdy znasz procesy rządzące światem. Im więcej wiesz o zjawiskach jakimi rządzi się twoja branża, tym łatwiej jest ci zaakceptować porażki. Lub w ogóle ich uniknąć, bo wraz ze zdobywaniem wiedzy jesteś świadomy ryzyka i rzadziej podejmujesz się projektów, które nie mają szans na powodzenie.
Doskonałym przykładem takiego stoickiego podejścia do rozwoju jest najbogatszy człowiek w dziejach zachodu i zarazem uosobienie wielu stoickich cech, John D. Rockefeller. Od najmłodszych lat stale analizował każdą czynność którą wykonywał. Pewnego razu podczas inspekcji fabryki dowiedział się, że do lutowania beczek używa się 40 kropel cyny. Kazał więc spróbować używać 38. Gdy pojawiły się wycieki, podniesiono liczbę do wystarczających 39 kropel. Dzięki takiej świadomości nawet najmniejszych detali zarządzana przez niego kompania doskonale się rozwijała.
4. Pracuj najlepiej jak potrafisz
Wydawać by się mogło, że takie pogodzenie się z losem rychło doprowadzi do popadnięcia w stan marazmu i apatii. Rzeczywiście – apatia (czy raczej: apathea) była jednym z filarów stoicyzmu. Ale rozumiano ją inaczej niż dzisiaj. Apathea była wyzbyciem się pragnień, lecz tylko tych, które są oparte na błędnych przekonaniach. Naszym zadaniem więc jest poznanie własnego miejsca w świecie i rzetelne wykonywanie swoich obowiązków. Tak podsumował to Marek Aureliusz w swych słynnych „Rozmyślaniach” (II, 5):
Każdej chwili usilnie dbaj o to, […] byś, co masz właśnie pod ręką, to załatwił z pełną a nieudaną godnością i miłością, i swobodą, i zachowaniem sprawiedliwości i byś zapewnił sobie niezależność od wszelkich innych myśli. Zapewnisz zaś ją sobie, jeżeli będziesz każdą pracę wykonywał, jakoby ostatnią w życiu, tak by była wolna od wszelkiej nierozwagi i rażącej niezgody z nakazami rozumu, i od obłudy, i samolubstwa, i niezadowolenia z losu.
5. Nie spodziewaj się zaszczytów i bądź bezinteresowny
Nie ma lepszego pracownika niż stoik! Niezależnie od tego jakie stanowisko zajmuje i ile dostaje pieniędzy będzie nie tylko pracował możliwie wydajnie to będzie to robił zupełnie bezinteresownie. Według starożytnych filozofów, celem pracy nie jest kariera i sukces zawodowy, a znalezienie swojego naturalnego miejsca w strukturze firmy. Ta zaś również nie powinna mieć ambicji i oczekiwań sięgających ponad miarę. Dobrze zarządzane przedsiębiorstwo wie, czy jego powołaniem jest rynek lokalny, czy globalna ekspansja.
Rafał Urbanowicz
Autor bloga Filozofia dla Januszy - jednego z najpopularniejszych w Polsce blogów na temat filozofii.
SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.
SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.
Czytaj więcej na:
www.salesmanago.pl
Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]
Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]
eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną. Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]
Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago. W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty: Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108% 134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]
SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw. Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]
Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski. Poniżej […]
Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947% Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]
W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]
W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]
Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy. Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail. Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]