4 kroki dzielą cię od zawodowego sukcesu, czyli recepta na życie według Epikura

Czy starożytny, schorowany filozof poprowadziłby dynamiczny startup?
Możliwe, bo choć minęło 2300 lat, to jego metoda na szczęśliwe życie idealnie sprawdzi się we współczesnym biznesie.
 
 

 
Różni filozofowie skupiali się na różnych sprawach. Dla Epikura najważniejsze było znaleźć odpowiedź na jedno pytanie: jak osiągnąć szczęście? Doszedł on do wniosku, że szczęście wiąże się z przyjemnością, tą zaś jest brak cierpienia i życiowych problemów. Myśliciel stworzył metodę, która miała jego zdaniem rozwiać 4 największe obawy, przez jakie ludzie nie mogą cieszyć się pełnią życia. Gdy bliżej się im przyjrzymy, nietrudno zauważyć, że na co dzień towarzyszą one niemal każdemu pracownikowi. Filozof stwierdził jednak, że ma receptę na ich rozwiązanie. Oto co zapewne powiedziałby współczesnym:
 
1. Nie bój się porażki
 
Epikur uważał, że człowiek boi się śmierci. Niepotrzebnie! Zdaniem filozofa śmierć to nic strasznego. Żywych nie dotyczy – bo jak ktoś żyje, to nie umiera. Martwych też nie, gdyż Epikur nie wierzył w życie po śmierci i uważał, że martwych już nie ma. Jak można to zrozumieć w współczesnym kontekście? To bardzo proste: dopóki nikt nas nie zwalnia, ani nie zbankrutujemy ten problem nas nie dotyczy. Gdy się to już wydarzy, jesteśmy jakby odcięci od przeszłości i trafiamy w nową rzeczywistość, gdzie karty są rozdawane na nowo. Powinniśmy więc skupić się na tym co jest tu i teraz.
 
2. Przestań drżeć przed gigantami z branży
 
Boisz się konkurencji? Wielkich korporacji, które mogą zmieść twoją małą firemkę? Niektórzy starożytni Grecy bali się bogów. Byli oni dużo potężniejsi od ludzi i rzeczywiście mogli budzić strach. Ale czy aby na pewno jest sens bać się kogoś tak potężnego? Epikur twierdził, że bogowie się zwykłymi ludźmi nie interesują, żyją we własnym świecie i nie mają żadnego wpływu na sprawy maluczkich. Dlatego nie ma się co obawiać wielkich. Niezależnie czy to konkurencja, czy koledzy z pracy walczący z nami o awans zajęci są przede wszystkim własnymi sprawami, a nie atakowaniem nas. My powinniśmy skupić się więc na sobie.
 
3. Zrozum, że ewentualne problemy w pracy wcale nimi nie są
 
Zdaniem Epikura nie ma się co przejmować problemami, które nas czekają. Jeżeli są naprawdę wielkie, to dosyć szybko zmiotą nas z rynku i trafimy do zupełnie innej rzeczywistości (jak w punkcie pierwszym). Jeżeli natomiast trwają one długo, to wcale nie są dla nas jakoś niewyobrażalnie szkodliwe i sobie z nimi poradzimy. A skoro nam nie szkodzą, to czemu by ich nie zaakceptować i nie nauczyć się z nimi żyć? 

4. Nie wymagaj nie wiadomo czego i ciesz się z tego co masz
 
Ten najważniejszy punkt z czwórki Epikura filozof rozwiązuje dosyć prosto: my po prostu nie wiemy, co to jest szczęście i sukces! Zdaniem greckiego myśliciela to, że uważamy nasze życie za pełne klęsk i nieszczęść wynika z tego, że nie potrafimy zrozumieć podstawowej zasady: jest dobrze, bo zawsze mogło być gorzej. Prawdziwy sukces zawodowy to unikanie wielkich problemów i osiągnięcie stanu zadowolenia z tego co się ma. Cytując B. Russella:
 
„Epikur chciałby, gdyby było to możliwe, znajdować się permanentnie w stanie, gdy przed chwilą zjadło się umiarkowany posiłek i nigdy nie odczuwać żarłocznej potrzeby jedzenia.”

 
Tak samo powinniśmy postępować w życiu zawodowym. Zdaniem filozofa nasze problemy nam nie przeszkadzają – przeszkadza nam strach przed nimi. Epikur był bardzo schorowanym człowiekiem i mocno cierpiał przed śmiercią. Mimo to ciągle zachowywał spokój ducha i nie tracił optymizmu. Nawet gdy choroba nie pozwalała mu na absolutnie żadne przyjemności, cieszył się z tych, które miał możliwość przeżyć wcześniej.
 
Krótko mówiąc: najlepsza recepta na szczęście w dowolnej kwestii? Zawsze widzieć szklankę do połowy pełną.
 

Rafał Urbanowicz
Autor bloga Filozofia dla Januszy - jednego z najpopularniejszych w Polsce blogów na temat filozofii.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]