„Wiem, że nic nie wiem”: o zabójczo skutecznej metodzie znajdywania właściwych rozwiązań, którą wymyślił sam Sokrates

Sokrates sam siebie porównał do bąka, który gryzie Ateńczyków, by obudzić ich z marazmu. Został za to to skazany na śmierć, ale potomni znacznie bardziej docenili jego metodę rozważań.
 

 
W epoce Sokratesa (ok. 470-399 p.n.e.) dużą popularnością cieszyli się w Atenach sofiści. Byli to wędrowni nauczyciele, którzy w zamian za pieniądze uczyli retoryki, znajomości prawa i innej wiedzy potrzebnej w życiu politycznym. Były to czasy, gdy w Atenach panowała radykalna demokracja i dosłownie każdy, kto potrafił porwać za sobą tłumy na zgromadzeniu mógł zostać wpływowym politykiem. Brzmi niczym świat social mediów, prawda?
 
Sofiści uważali umiejętność zdobywania i utrzymywania władzy za cnotę. Określenie to w języku greckim (arete) miało inne znaczenie niż obecnie. Cnota była po prostu doskonałością w pewnej umiejętności, można więc było powiedzieć, że istniała „cnota szewca” albo „cnota kowala”. Jednak ten pogląd obcy był Sokratesowi. Ten wybitny filozof uważał, że cnota jest jedna, jest nią znajomość prawdziwego dobra. To co proponowali sofiści to jego zdaniem czysta umiejętność praktyczna (techne) natomiast prawdziwie dobre życie – tak dla człowieka, jak i dla państwa którym taki człowiek rządzi – może przynieść jedynie dotarcie do prawdziwej wiedzy (episteme).
 
Najsłynniejszym powiedzeniem Sokratesa było „Wiem, że nic nie wiem”. Filozof autentycznie w to wierzył. Uważał, że uświadomienie sobie własnej niewiedzy jest pierwszym krokiem do poznania prawdy. Odrzucał sofistyczny podział na nauczycieli i uczniów. Chodził po ateńskim rynku i zaczepiał różne osoby nie po to, by przekazać im swoją wiedzę, ale by wspólnie ja zdobyć.
 
Podstawą metody sokratycznej był dialog między dwiema osobami. Jedna z nich (w naszym wypadku Sokrates) zaczynała od ogólnego pytania na jakiś temat. Przykładowo, w jednej sytuacji filozof pytał się, czy jest moralnie słuszne uciekanie się do podstępu? Gdy słyszał od swego rozmówcy dosyć oczywistą odpowiedź, że nie, zadawał dalsze pytania. W tym przypadku takim pytaniem było, czy uciekanie się do podstępu by zabrać załamanemu przyjacielowi miecz, zanim ten zrobi sobie lub komuś coś złego jest moralnie słuszne. Takie dopytywanie powodowało, że rozmówca powoli sam zaczął powątpiewać w to co mówił. Lub też denerwował się na Sokratesa i przerywał rozmowę. Cóż, filozof nie mówi tego jednoznacznie, ale nie wierzył raczej, by każdy był zdolny odrzucić pozorne mniemania (doxa) i poznać prawdę (aletheia).
 
Sokrates swoją metodę dochodzenia do wiedzy nazywał ironią. Po grecku słowo to oznacza dosłownie „maskowanie”. Sokrates udawał, że zgadza się z rozmówcą i chce się od niego więcej dowiedzieć, maskując tym samym swoje zamiary. Te zaś polegały na tym, by wykazać przez takie podchwytliwe pytania, że to co twierdzi rozmówca nie jest prawdą. Filozof bowiem nie tylko „wiedział, że nic nie wie”, ale chciał też, by swoją niewiedzę uświadomili sobie inni. Ta część metody nazywa się elenktyczną, czyli dosłownie „zbijającą” argumenty rozmówcy.
 
Sokrates zakładał, że po zbiciu niesłusznych przekonań można podjąć już wysiłek pozytywny. Ten nazywał metodą mejeutyczną, czyli „położniczą”. Filozof uważał bowiem, że on sam nie jest w stanie przekazać nikomu wiedzy (bo przecież nic nie wie!) jednak może pomóc w samodzielnym do niej dotarciu, podobnie jak położna co prawda sama nie urodzi dziecka, lecz może pomóc przy porodzie ciężarnej.
 
Podważanie jakiegoś stanowiska jest przydatne nie tylko przy starożytnych rozważaniach na temat moralności. Do dziś metoda sokratyczna jest stosowana w psychoterapii, gdzie pomaga w podważeniu błędnych przekonań pacjenta oraz w niektórych szkołach, gdzie nauczyciel występuje tylko w charakterze moderatora. Czy to w życiu prywatnym czy w firmie roztrząsanie dowolnego problemu w formie dialogu z drugą osobą, gdzie jedna osoba gra rolę „gryzącego bąka” jest świetnym sposobem by wyjść z własnej bańki poznawczej i spojrzeć z dystansu na pomysły, które wydają nam się oczywiste.
 

Rafał Urbanowicz
Autor bloga Filozofia dla Januszy - jednego z najpopularniejszych w Polsce blogów na temat filozofii.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]