4 podstawowe wskaźniki, które pozwolą Ci dokładnie monitorować działania marketingowe

Wraz z pojawieniem się koncepcji Marketing Automation zmieniła się znacząco sytuacji samego marketingu. Z dziedziny, której było kiedyś bliżej do sztuki, uzyskuje on obecnie charakter zbliżony do nauki. Możliwość dokładnego powiązania prowadzonych działań z pozyskanymi kontaktami oraz wygenerowaną sprzedażą sprawia, że dział marketingu staje się bardzo ważną częścią procesu sprzedażowego. Przedstawiamy 4 podstawowe parametry, które pozwolą pokazać jak ważny wpływ na sytuację firm posiada obecnie marketing.

Powszechnie uważa się, że marketingowiec nie ma zbyt wiele wspólnego z naukami ścisłymi, a jego praca bardziej przypomina sztukę. Z marketing automation sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Pełen pogląd na prowadzone działania pozwala dokładnie mierzyć ich efektywność. Przez co marketing staję się nauką, która potrafi dokładnie potwierdzić skuteczność swoich działań i poprzeć ją dokładnie obliczonymi wskaźnikami. Konieczność takie potwierdzania prowadzonych działań wymuszają osoby zarządzające firmami i działami marketingu. Jednakże, z drugiej strony jeśli ciągle badamy wyniki naszej pracy, to możemy łatwo dbać o jak najwyższą ich jakość. Co więcej będzie nam łatwiej tworzyć strategie na przyszłość, konstruować budżet oraz uświadomić wpływ marketingu na wielkość sprzedaży.

Za nim zajmiemy się najczęściej stosowanymi miernikami, to musimy wiedzieć, że nie ma czegoś takiego jak idealna metoda ich obliczania. Żeby otrzymać wnioski jakich potrzebujemy powinniśmy dopasować sposób obliczania to specyfiki naszej działalności oraz rynku, na którym funkcjonujemy. Super ważne jest, żeby zdecydować się na jeden wzór do obliczania danego wskaźnika i stosować go globalnie dla całej firmy. Z drugiej strony jeśli już stosujecie jakieś wskaźniki, to warto jest upewnić się w jaki dokładnie sposób były i są obliczane. Krótko mówiąc najważniejsze jest, żeby wszyscy w firmie mierzyli tak samo.

Zgromadzone poniżej wskaźniki są najczęściej stosowane, dobrze przetestowane i sprawdzone w świecie marketingu, więc warto zacząć właśnie od nich.

1. Marketingowe ROI

Zwrot z inwestycji to jeden z najważniejszych i najpopularniejszych wskaźników, które powinni dobrze znać marketerzy. Przecież musimy dokładnie wiedzieć jak nasza pracy i wydatkowany budżet odbijają się na wynikach finansowych firmy. W kwestii obliczania tego wskaźnika toczy się spór, o to czy powinniśmy bazować na przychodach czy zysku, jako podstawy wzoru. Moim zdaniem, ponieważ warto uwzględnić koszty wyrobów sprzedanych, to dla obliczania „marketingowego” ROI weźmiemy pod uwagę zysk, a wzór przyjmie postać:

Przykład:

Inwestycja: 3000 zł

Zysk: 4500 zł

ROI: 50%

Wskaźnik ROI na poziomie 50% oznacza, że każda wydana złotówka przyniosła 50gr zysku lub współczynnik zysków do kosztów, w tym wypadku wyniósł 50%. Dodatkowo stosując Marketing Automation i koncepcję Cloosed Loop Marketing będziesz mógł dokładnie określić, które Twoje działanie pozyskało dane kontakty i jakich zakupów dokonały te osoby. O Cloosed Loop Marketing dowiesz się więcej tutaj.

 

2. Koszt pozyskania nowego klienta(Customer Acquisition Cost – CAC)

Jest to, również bardzo przydatny wskaźnik, gdyż dokładnie mówi nam ile wydajemy na pozyskanie kolejnego nowego klienta. Sam wskaźnik obliczany jest na kilka sposobów. Według mnie najlepiej jest go określać dla poszczególnych źródeł pozyskiwania klientów, dzięki czemu można szybko sprawdzić skąd pozyskujemy klientów najniższym kosztem. Sam wskaźnik obliczamy według wzoru:

Wskaźnik ten obliczany jest z reguły dla danego okresu i źródła pozyskiwania klientów. W prostym przykładzie jeśli koszty wyniosły 10 000 zł i pozyskaliśmy 10 nowych klientów, to na pozyskanie każdego z nich wydaliśmy 1000 zł. Dzięki temu wiemy ile kosztuje nas pozyskanie nowego klienta oraz możemy obliczyć następne wskaźniki takie jak czas potrzebny aby koszt pozyskania nowego klienta się zwrócił lub współczynnik wartości klienta do kosztu jego pozyskania.

3. Okres zwrotu kosztu pozyskania nowego klienta(Time to Pay Back CAC)

Obliczając ten wskaźnik dowiadujemy się jak długo klient musi korzystać z naszych usług, aby zwrócił się koszt jego pozyskania. Jest jeden z najważniejszych wskaźników dla firm, których klienci ponoszą regularne opłaty. Jeśli klienci odchodzą zanim minie okres potrzebny na zwrot kosztu pozyskania, to oznacza, że wcześniej czy później firma zacznie generować straty. Natomiast, jeśli oferujesz produkt za jednorazową opłatą, to otrzymasz czytelną informację jak wysoka powinna być jego cena. Wzór wygląda następująco:

Przykład:

Koszt pozyskania: 1000 zł

Miesięczny koszt utrzymania: 100 zł

Miesięczny przychód: 300 zł

Okres zwrotu kosztu pozyskania nowego klienta: 5 miesięcy

W tym przypadku koszt pozyskania nowego klienta zwróci się po 5 miesiącach od pozyskania. Oznacza to także, że jeśli klient od nas odejdzie po 4 miesiącach to w rzeczywistości przyniesie nam stratę.

4. Współczynnik średniej konwersji leadów (Average Conversion Rate)

Jest to jeden z najlepszych wskaźników pozwalających na ocenę kondycji Twojego lejka sprzedażowego. Co więcej regularne przygotowywanie tego wskaźnika pozwala określić, które zmiany w procesie sprzedażowo-marketingowym wpływają pozytywnie na zwiększenie ilości nowych klientów. Współczynnik ten obliczamy według wzoru:

* ilości nowych klientów i pozyskanych leadów powinny być podane dla tego samego okresu

Jeśli otrzymany wskaźnik będzie niski, może to oznaczać, że proces kwalifikowania leadów jest nieprawidłowy i sprzedawcy tracą czas kontaktując się z nieodpowiednimi osobami i w złym czasie. Natomiast jeśli jest wysoki lub wzrasta, to bardzo dobra wiadomość, ponieważ dział marketingu poprawnie kwalifikuje i przygotowuje pozyskane kontakty do przekazania do działu sprzedaży. Dodatkowo, w wypadku wysokiego wskaźnika należy skupić się na zwiększeniu liczby pozyskiwanych kontaktów.

Przykład:

W danym okresie firma pozyskała 1000 nowych leadów, z czego klientami zostało 100 osób. Oznacza, to że średnia konwersja wynosi 10%, czyli w obecnym schemacie działań 10% pozyskanych kontaktów staje się klientami lub odwrotnie ze 10 osób dodanych do pierwszego etapu lejka sprzedażowego 1 dojdzie do ostatniego i zostanie klientem.

Do dokładnego obliczenia powyższych wskaźników należy skorzystać z narzędzia, które dokładnie powiąże każdy pozyskany kontakt z serią działań i końcowym efektem oraz udostępni tą wiedzę w formie przejrzystych statystyk.

 

 

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]