Najlepszym narzędziem marketingowym są ludzkie przekonania. Jak heurystyki i błędy poznawcze wpływają na nasze wybory konsumenckie?

Podczas podejmowania decyzji kierujemy się schematami poznawczymi, które ciężko nam porzucić, więc wybieramy produkty, które naszym przekonaniom odpowiadają.


 
 
Czynnik ludzki to czynnik sprzedażowy

Ludzie myślą heurystycznie, a mając wiedzę na ten temat, możemy przewidywać ich zachowania, a także dostosować produkt dokładnie do ich potrzeb. Należy zatem konstruować strategię marketingową w oparciu o tę wiedzę, tak aby i klient, i przedsiębiorca byli zadowoleni. Heurystyki tłumaczą wiele z naszych konsumenckich zachowań, przez co – znając mechanizm – możemy dobrze wpływać na sprzedaż.

Najważniejszym czynnikiem w sprzedaży są ludzie – to do nich kierujemy swoje produkty, kampanie, do nich chcemy dotrzeć i to oni są użytkownikami. Potrzebujemy się nawzajem – tworzymy coś, co jest przydatne innym, my tym samym widzimy celowość naszych działań. Produkt – w dużym uproszczeniu – jest zrobiony z pomysłu i impulsu, potem z wiedzy i technologii, na końcu z racjonalnych działań i twardych danych. Tylko jak z tym produktem dotrzeć do potencjalnego klienta? Odpowiedź jest prosta – poprzez serce. Ludzie kierują się emocjami przy podejmowaniu decyzji, a dopiero potem tę decyzję racjonalizują. Wpływają na to zarówno nasze przyzwyczajenia, jak i działanie naszego mózgu.


 
 
Heurystyki oraz błędy poznawcze to schematy myślowe według których działamy

W latach 70 ubiegłego wieku, Daniel Kahneman oraz Amos Tversky wspólnie opublikowali artykuł o heurystykach i błędach poznawczych (Judgment under Uncertainty: Heuristics and Biases), który stał się przełomem w badaniach psychologii poznawczej, a także zainspirował innych badaczy, jak również teoretyków, ekonomistów, psychologów czy sprzedawców.

Heurystyki to uproszczenia, które konstruuje nasz mózg, abyśmy łatwiej i szybciej podejmowali decyzje. Typowy przykład heurystyki to nasze przekonanie, że śmierć z powodu ataku rekina jest bardziej prawdopodobna niż śmierć z powodu zadławienia się. Nie bierzemy pod uwagę obiektywnych okoliczności (żyjemy w Polsce, gdzie nie ma rekinów; jeśli już to rekin atakuje tylko w sytuacji zagrożenia; udławienie się może się zdarzyć statystycznie częściej), tylko stereotypy (rekin=atak), spektakularność (krwawy atak to małe szanse na przeżycie, zadławienie nie ma ‘widocznych’ ran) czy słyszalność o zdarzeniu, np. w mediach (o ataku rekina opowiada się w wiadomościach, o ofiarach zadławienia nie). To wszystko sprawia, że szybciej przywołujemy z pamięci dane oparte na emocjach, a nie na faktach i wtedy formułujemy jakiś osąd.

Oprócz heurystyk, istnieją też różnego rodzaju błędy czy skrzywienia poznawcze: efekt aureoli (przypisywanie pozytywnych cech przy pozytywnym pierwszym wrażeniu), złudzenie planowania (niedoszacowanie kosztów czy czasu wykonania danego zadania), zasada podczepienia (wykonywanie pewnych czynności, tylko dlatego że inni je robią) czy błąd konfirmacji (efekt potwierdzenia; tendencyjność do wybierania i zapamiętywania informacji, które potwierdzają naszą tezę czy decyzję).

Ten ostatni zwłaszcza jest ciekawy i można go zobrazować przykładem: kupujemy telefon konkretnej marki, ponieważ produkty tej marki reprezentują konkretny styl życia, którego chcemy być częścią. Natomiast na pytanie dlaczego go kupiliśmy odpowiadamy “ta marka tworzy doskonałe oprogramowanie, a ich produkty mają świetną jakość”, co jest wybiórczym użyciem informacji, ponieważ jest wiele firm, które mają bardziej niezawodne produkty lub równie dobry sprzęt; zarzuty natomiast (np. ciężko połączyć produkt tej marki z innym urządzeniem, inny sposób korzystania z urządzeń) ignorujemy, wyrzucamy z pamięci. Będziemy trzymać się raz powziętej decyzji.


 
 
Psychologia w służbie marketingu – kupujemy emocjami

Wszystkie te badania pokazują nam jak tajemniczym, a zarazem fascynującym obszarem jest ludzka psychika. Co w tym natomiast jest inspirującego dla sprzedawców?

Konsumenci wybierają produkty emocjami. Sprzedając produkt tak naprawdę powinniśmy sprzedać ideę, która za tym stoi, pewien określony sposób życia, który jest interesujący dla odbiorcy. Wtedy wytwarzamy pragnienie poznania.

Heurystyczne myślenie o produkcie działa tak, że jesteśmy przekonani o pewnych własnościach konkretnych ludzi lub rzeczy. Ludzie odnoszący sukcesy wyglądają elegancko i nonszalancko, jadają w nowoczesnych, przestronnych miejscach. Chcemy ich poznać, wejść do ich świata, a zatem – musimy zdobyć atrybuty, które w tym świecie są niezbędne. Decyzje tego typu podejmujemy w ułamku sekundy, więc, dostosowując się do sposobu rozumowania klienta, możemy przewidzieć, czy na samym początku produkt zostanie w ogóle ‘wstępnie zaakceptowany’.

Kiedy założona idea nie zgrywa się z produktem czujemy dysonans poznawczy. W niektórych przypadkach powoduje to większe zainteresowanie produktem (np. drobna kobieta w sukience promująca sprzęt siłowy wzbudza zdziwienie, ale produkt może przez to trafić do nieodkrytej dotąd grupy odbiorczej), ale unikanie dysonansu u klienta daje lepszy efekt – budzi zaufanie, tworzy spójny obraz marki, potwierdza oczekiwania.
 
 
Umocnij przekonanie o własnej skuteczności

Potrzebujemy uproszczeń, w innym przypadku nasze mózgu doznałyby ogromnego przeciążenia. Jeśli, zamiast automatycznie, podejmowalibyśmy decyzje ‘od początku do końca’, bylibyśmy niewydajni i ostatecznie gorzej skupieni. Te poznawcze ‘drogi na skróty’ pomagają nam w codziennym życiu i w większości przypadków są trafne, więc możemy je z chęcią pielęgnować.
Twórzmy produkt przyjazny klientowi, który pomoże mu zrealizować jego wizję siebie.

Ida Brożek
Content Manager

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]