Zmienne w preprocesorze Sass

Zmienne stanowią nieodłączny element języków programowania. Pozwalają na wielokrotne użycie pewnych wartości bez konieczności kopiowania ich.
Preprocesor Sass również oferuje możliwość operowania na zmiennych.
Jest to rzecz, która jest powszechnie znana i wykorzystywana przez programistów, którzy chcą pisać kod warstwy wizualnej zgodnie z zasadą DRY (ang. Don’t Repeat Yourself).

Dzięki zastosowaniu zmiennych praca z preprocesorem Sass jest bardzo szybka
i przyjemna, a kod może być z łatwością rozwijany i modyfikowany.
Wyobraźmy sobie sytuację, w której chcemy zmienić motyw kolorystyczny szablonu strony. Dzięki zastosowaniu zmiennych, nie będzie to żmudne zajęcie zmiany wartości w wielu miejscach w kodzie.

Podstawowe informacje
Deklaracja zmiennej w Sass wygląda następująco:

$nazwa: wartość;

Zmienne w preprocesorze Sass mogą okazać się bardzo przydatne w momencie, kiedy chcemy przechować informacje dotyczące między innymi:
– wartości liczbowej jakiejś własności elementu (na przykład wysokość, margines),
– kolorów,
– wartości tekstowych,
– wartości logicznych.

Przykład użycia zmiennej w kodzie:

$black: #000;

.box {
border-color: $black; }

Warto pamiętać o tym, aby w nazwach zmiennych nie stosować znaków specjalnych, ponieważ poskutkuje to błędem kompilacji.
Dobrą praktyką jest, aby deklarowane zmienne posiadały znaczenie semantyczne. Dzięki temu kod będzie czytelniejszy i łatwiejszy w modyfikacji.

Zasięg zmiennych

Zasięg zmiennych jest kwestią znaną z języków programowania. W prostych słowach można powiedzieć, że zasięg zmiennej oznacza obszar, w jakim dana zmienna jest widoczna a co za tym idzie – może zostać wykorzystana.
Zmienne możemy podzielić na globalne – czyli takie, które definiujemy poza jakąkolwiek deklaracją, dzięki czemu możemy ich użyć w dowolnym miejscu w kodzie a także te o zasięgu lokalnym, które definiujemy w obrębie deklaracji CSS. Dostęp to tych zmiennych można uzyskać jedynie w obrębie bloku, w którym zostały zadeklarowane.

W przypadku, gdy chcemy, aby zmienna, której używamy w obrębie pewnej deklaracji była dostępna także poza nią, wówczas możemy zastosować flagę !global.
Należy pamiętać, że flaga !global nadpisuje wartości zmiennych globalnych.

Przykład użycia flagi !global:

$border-color: #fff;

.box {
border-color: $border-color; }
.box--local {
$border-color: #d3d3d3; border-color: $border-color; }
.box--global {
$border-color: #000 !global; border-color: $border-color; }

Nasz kod wynikowy będzie wyglądał następująco:

.box {
border-color: #fff; }
.box--local {
border-color: #d3d3d3; }
.box--global {
border-color: #000; }

Definiowanie wartości domyślnej

Preprocesor Sass umożliwia określenie wartości domyślnej dla zadeklarowanej zmiennej. Flaga !default może być bardzo przydatna w momencie, gdy wartość zmiennej nie została określona, lub wartość to null. Dzięki zastosowaniu tej flagi zmienna zwróci przypisaną do niej wartość domyślną.

Przykład użycia flagi !default:

$border-color: #000 !default;

Przydatne funkcje

Preprocesor Sass oferuje kilka funkcji, które ułatwiają pracę ze zmiennymi, szczególnie przy bardziej rozbudowanych projektach.

variable-exists(nazwa-zmiennej);

Funkcja ta pozwala na sprawdzenie, czy istnieje zmienna o podanej nazwie.

global-variable-exists(nazwa-zmiennej);

Dzięki tej funkcji możemy sprawdzić, czy istnieje zmienna globalna o podanej nazwie.

Do dzieła!

Praca z użyciem zmiennych w preprocesorze Sass znacząco ułatwia pracę z arkuszami stylów – kod może być z łatwością modyfikowany i rozwijany. Jest to jedna z podstawowych zalet stosowania Sass w projekcie.

Warto wspomnieć o tym, że zmienne mogą być również używane w kodzie CSS.
Podstawowe informacje na temat różnic między stosowaniem zmiennych w CSS a w preprocesorze Sass można znaleźć tutaj.

Kinga Nowak
Front - End Developer

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]