7 dobrych praktyk dla jednoosobowego działu marketingu

Dział marketingu w Twojej firmie to Ty? Więc na pewno borykasz się z problemem braku czasu aby wykonać wszystkie działania, które chciałbyś zrealizować. Przede wszystkim nie powinieneś popaść w schemat myślenia „jeśli miałbym”. Wprawdzie sam nie zastąpisz całego zespołu, wysokiego budżetu czy 48 godzinnej doby. Jednakże przy odrobinie samozaparcia i kilku prostym radom będziesz działał skutecznie i wydajnie na rzecz rozwoju firmy.

Jak więc zostać nowoczesnym „Człowiekiem Orkiestrą” marketingu? Po pierwsze nastaw się na poszukiwanie optymalnych rozwiązań w oparciu o dostępne możliwości. Podejście wszystko albo nic nie zda egzaminu przy ograniczonym budżecie. W zamian najlepiej jest wycisnąć jak najwięcej z każdej zainwestowanej złotówki. Ważne jest, również, że nie każda podjęta aktywność przyniesie podobne skutki. Dlatego, też należy zawsze mierzyć jakie efekty przyniosła dana akcja marketingowa i ile środków pochłonęła. Niewątpliwie, do tych celów przyda się dobry system Marketing Automation, który pozwoli prześledzić jakie źródło,akcja, kampania czy działanie doprowadziło nowy kontakt do dokonania zakupu. Przedstawiamy kilka prostych czynności, które pomogą w codziennej pracy.

1. Ustal plan i określ cele możliwe do zmierzenia

Cel to jedna z najważniejszych części składowych każdego działania. Pamiętajmy, że nie da się osiągnąć celu, którego nie znamy! Dlatego, zanim zaczniesz działać zastanów się jakie efekty i kiedy chcesz uzyskać. Będzie Ci łatwiej sprawdzić czy podejmowane decyzje prowadzą Cię w dobrą stronę i czy ich kolejność jest prawidłowa. Dla przykładu nie można oczekiwać wzrostu konwersji na stronie WWW bez odpowiedniej liczby odwiedzających. Po drugie upewnij się, że jesteś wstanie zmierzyć realizowane działania. Cel, którego nie możesz zmierzyć to cel, którego nie możesz osiągnąć lub będziesz miał duży problem sprawdzić czy się do niego zbliżasz. Na tym etapie na pewno przyda Ci się narzędzie pozwalające na monitorowanie zachowania kontaktów.

2. Określ dokładnie grupę docelowych odbiorców

Posiadając ograniczone zasoby musisz wiedzieć, że czas i środki poświęcasz na komunikację z odpowiednią grupą odbiorców. Jak to zrobić? Najlepiej skorzystać z możliwości systemów Marketing Automation. Dzięki monitorowaniu zachowania i identyfikacji klientów w Internecie system zbuduje dla ciebie profil każdego kontaktu, który pozyskasz. Dzięki czemu będziesz mógł wybrać tych klientów, których profil najlepiej odpowiada profilowi osób, które już faktycznie zostały Twoimi klientami.

3. Skup się na odpowiednim portalu społecznościowym

Aktywna obecność na wszystkich portalach społecznościowych może być kusząca. W końcu większość firm tak robi. Jednakże, dużo skuteczniejszą i wydajniejszą strategią będzie wybranie tych portali, na których obecność generuje najwięcej leadów o wysokiej jakości. Kanał komunikacji z klientami jest bardzo ważny i warto udostępniać interesujące ich informacje w miejscu, w którym ich podświadomie oczekują. Jako jednoosobowy dział marketingu nie możesz komunikować się każdym dostępnym kanałem, więc lepiej skup się na tym kanale, gdzie masz największa audiencję.

4. Przygotuj uniwersalne treści do publikacji za pomocą różnych kanałów

Mając ograniczoną ilość czasu na tworzenie treści postaraj się przygotowywać komunikaty, które będą zawsze aktualne. Chodzi tutaj o takie informacje, które nie są powiązane z jakimś konkretnym okresem czasu. Dzięki temu silniki wyszukiwarek będą je stale indeksować i generować ruch przez długi czasu. Przykładem takiej wiadomości może być nasz wpis na blogu. Jego edukacyjny charakter sprawia, że jest ciągle  aktualny i generuje ruch na stronie.

5. Zastosuj program Lead Nurturingu

Nie ma nic gorszego niż marnotrawienie pozyskiwanych kontaktów. Dlatego też warto wprowadzić program Lead Nurturing, który składa się z serii automatycznych wiadomości edukacyjnych mających na celu dotarcie do potencjalnego klienta, zainteresowanie go produktem/usługą i zwiększenie jego gotowości zakupowej. Dobry program Lead Nurturing dostarcza do działu sprzedaży gotowe do zakupu kontakty zwiększając skuteczność sprzedaży.

6. Zautomatyzuj komunikację z potencjalnymi klientami

Dzięki identyfikowaniu zachowania klienta w Internecie możesz automatycznie reagować na różne zdarzenia. Na przykład możesz automatycznie skontaktować się z klientami, którzy odwiedzili zakładkę cennik wysyłając, im wiadomość ofertową po określonym czasie lub możesz wysłać kod rabatowy najbardziej zaangażowanym klientom. Tak czy inaczej, automatyzując komunikację z klientami zyskasz czas na inne czynności i zawsze dotrzesz do wszystkich klientów.

7. Automatycznie wskazuj najlepsze kontakty działowi sprzedaży

Za ten krok dział sprzedaży będzie bardzo wdzięczny. Zacznij od rozmowy ze sprzedawcami w Twojej firmie i ustal jakie zachowania klientów charakteryzują tych, którzy dokonali zakupu. Następnie w systemie Marketing Automation ustaw odpowiednią ilość punktów scoringu przyznawanych za różne akcje, zgodnie z ich wpływem na ostateczny zakup. Tak przygotowany prosty schemat pozwoli nadawać punkty najbardziej perspektywiczny klientom, a prosta reguła automatyzacji wskaże działowi sprzedaży wszystkich, którzy osiągną odpowiednią ilość punktów.

Przedstawiony zestaw czynności nie sprawi, że będziesz mógł zastąpić cały dział marketingu, z dużym budżetem i zasobami. Z drugiej strony na pewno znacznie zwiększy osiągane przez Ciebie rezultaty, a Twoja praca nabierze zupełnie innego znaczenia w firmie. Nagle staniesz się bardzo istotnym ogniwem strategi firmy i osiąganych przez nią wyników. Dodatkowo Twoje działania zaczną generować trwałą wartość w firmie w formie wiedzy o procesach marketingowych, sprzedażowych i rozbudowanych informacjach o potencjalnych klientach. Ostatnią ale nie mniej ważną zmianą będzie podejście do marketingu, z działu kosztowego stanie się on działem generującym konkretną wielkość sprzedaży.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]